Förslag på nyårsmeny för två?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Vill ha tips på menyer eller goa för och huvudrätter. Bara två som skall äta, just nu tänker jag mig följande.

- Förrätt
- Huvudrätt
- Ostar
- Kaffe och något mindre men mycket chokladigt

Frun har nämnt avokadosoppa, kan det vara något tro?

Förrätt:

Avokadohalvor med kaviar (rom) och räkor samt dill och majonäs eventuellt.

Huvudrätt:

Plankstek? :)

Men absolut nån typ av nötkött! Potatisgratäng ä alltid gott! Eller ta burkpotatis och rulla i ströbröd o in i ugnen..

Efterrätt:

Kladdkaka med kaffe I är gott, ät till vaniljglass full med rivet cirtonskal :)

Huvudrätten tycker jag du kan köra antigen ungsbakad fläskfile i kantarellsås eller stekt älg/hjort/ren/oxfile med kantarellsås och ungsbakade potatishalvor.

Glöm inte göra en tjusig sallad till, skippa isbergsalladen och satsa på kruksallad det ser mycket finare ut när man lägger upp det.

Efterrätten kan du ju göra egna små chokladtryfflar det är tokgott chokladigt och kommer få tjejen lyrisk. Gör formar i mörk choklad genom att flylla kanterna på en liten form (storleken över knäckform) med choklad och fyll sedn på med tryffelsmet låt det stelna och ta bort form-pappret. Garnera tryffeln med små silverkulor det passar utmärkt till nyår och eventuellt med bladguld.

Takes me back till den gamla tråden om hur man bygger sin egen mat :)

Last edited:
Banane skrev:
2678722 Vill ha tips på menyer eller goa för och huvudrätter. Bara två som skall äta, just nu tänker jag mig följande.

- Förrätt
- Huvudrätt
- Ostar

Det finns "färdig" inbakad fläskfilé , Fläskfilé med smördegrunt. Innehåller typ nån ost-grejj. Asgott.
Till det CosCos och Kantarell sås. Billigt, snabbt, gott, lättlagat och ser och smakar ändå lyxigt.

www.tasteline.se

Ofelbart. Bra menyer och fina inspirerande bilder. Kolla in "lättlagat". Bara för att det är enkelt betyder det inte att det smakar illa!

Glocalnet skrev:
2678749 Förrätt:

Avokadohalvor med kaviar (rom) och räkor samt dill och majonäs eventuellt.

Huvudrätt:

Plankstek? :)

Men absolut nån typ av nötkött! Potatisgratäng ä alltid gott! Eller ta burkpotatis och rulla i ströbröd o in i ugnen..

Efterrätt:

Kladdkaka med kaffe I är gott, ät till vaniljglass full med rivet cirtonskal :)

Sheit.. Låter som en meny från mitten av 80-talet. :näsblod

Banane skrev:
2678722 Vill ha tips på menyer eller goa för och huvudrätter. Bara två som skall äta, just nu tänker jag mig följande.

- Förrätt
- Huvudrätt
- Ostar

Har ett bra tips på varmrätt. Gott och inte blir man tokmätt heller.

Baconlindade kykclingfileér med dragonsås och tex hasselbackspotatis. :tummenupp

Ett mellansött vitt vin kan med fördel användas som dryck till detta.

Plåtniklas skrev:
2678963 Sheit.. Låter som en meny från mitten av 80-talet. :näsblod

En hotshot till det där så är man ju hemma!

Edit; Det hette väl hotshot? Den där med kaffe och galleano...? Nu blir jag osäker.

supergirl skrev:
2678777 Huvudrätten tycker jag du kan köra antigen ungsbakad fläskfile i kantarellsås eller stekt älg/hjort/ren/oxfile med kantarellsås och ungsbakade potatishalvor.

Tror vi har hittat Supergirls "spenat/dunderhonung"

DDoric skrev:
2678953 Det finns "färdig" inbakad fläskfilé , Fläskfilé med smördegrunt. Innehåller typ nån ost-grejj. Asgott.
Till det CosCos och Kantarell sås. Billigt, snabbt, gott, lättlagat och ser och smakar ändå lyxigt.

Har vi kanske Supergirls nya soulmate?

t-rex skrev:
2679048 En hotshot till det där så är man ju hemma!

Edit; Det hette väl hotshot? Den där med kaffe och galleano...? Nu blir jag osäker.

Galliano (tror jag iaf!), lite grädde på det med så!!!

Till trådskapare!

1.Tomatsoppa!

2.Plankstek alt oxfile med ajolipotatisgratäng..

3.Creme Caramelle (stavning)

Btw, om ngn vet var man hittar plankorna till planksteken skulle det sitta fint med ett litet pm, tjejen fyller snart år!

Last edited:
Blå R1 skrev:
2679063

Btw, om ngn vet var man hittar plankorna till planksteken skulle det sitta fint med ett litet pm, tjejen fyller snart år!

Det kan du nog hitta i de flesta affärer med köksprylar. Tex. Verner & Verner eller liknande.

Back to the 80:s:D

Varför inte göra en klassisk Toast Skagen i förätt, smördegsinbakad oxfile som man tex preparerat med ngn god ost typ cantadou´s vitlöksost innan den åker in i ugnen. En enkel chokladmousse eller varför inte en glace au four till kaffet.

Matulda skrev:
2679510 Varför inte göra en klassisk Toast Skagen i förätt, smördegsinbakad oxfile som man tex preparerat med ngn god ost typ cantadou´s vitlöksost innan den åker in i ugnen. En enkel chokladmousse eller varför inte en glace au four till kaffet.

Shit...du pallar inte o komma till Sthlm o fixa det där alt. fixa hemma o skicka det till mig (pröjsar frakt + ing.) när jag o tjejen firar 6mån??

Banane skrev:

- Förrätt
- Huvudrätt
- Ostar

Förrätt:
Chevrétoast med ringlad accasiahonung samt rullar av lufttorkad skinka fyllda med färsk bassilika, ruccolablad, rödlök och nätmelon.

Varmrätt:
kött marinerat i basilikaolja med vitlök. Serveras med kryddsmör bestående av smör, finmixad smet av lagrad ost och ruccola och vitlök.
Käka gärna chili-rösti till.
Brukar göra detta med en enkel sallad bestående av rödlök, tomat och Haricote Vertes med en vinigrette med apelsinsaft och olja samt salt..

Efterrätt:
Gino

Sen kan ni småäta ost och kex tills det är dags för fyrverkerier...

DDoric skrev:
2679529 Shit...du pallar inte o komma till Sthlm o fixa det där alt. fixa hemma o skicka det till mig (pröjsar frakt + ing.) när jag o tjejen firar 6mån??
Skickar det med bussgods:D
När inträffar den stora dagen då??

15 Januari så om du skulle börja kunna laga snart... tar ett tag med buss, sen måste man ha tid o hämta ut det..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti