Förslag på mc-jackor/tillverkare

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min mc-jacka som jag var rätt fäst vid blev stulen för ett par år sedan vid ett garageinbrott och jag ersatte den aldrig. Har använt mig helställ för det mesta. I enstaka fall har jag tagit en annan jacka ej för mc-bruk om jag ska köra någon kortare sträcka till en tvätthall eller café på stan där man kört i mopedfart (det kanske har gått lite fortare vid några enstaka tillfällen, men det känns aldrig bra).

Tänkte försöka få en uppfattning vad det finns för alternativ utanför de som man ser i mc-butikerna. Tyvärr tycker jag ofta att det är rätt tråkiga modeller. Tanken var att köpa en skinnjacka, men är öppen på textilmodeller. Det kommer inte att vara mitt huvudsakliga skydd nämligen. Det är även fortsättningsvis helstället.

Kan det här vara nåt kanske? Biltema 1100 spänn. Snyggare i verkligheten.

Biltema.jpg

Rukka Vauhti kör jag med när det inte passar med helskinnställ. Har tillhörande byxor också, båda plaggen har urtagbart foder. Med foder i är det tillräckligt varmt för att klara vinterturer/sen höst/tidig vår också. Har tom kört SMC-kurs med detta ställ när det var regnigt, funkade fint även om det var varmt.

Sen blir man så här douche-käck i den också;

Vauhti_994_002.wm.jpg

Kanske en sån här?

Inte min typ av tjej tyvärr, men tack annars.

IICCYEYE, just den typ av design jag vill undvika. Är mer ute efter stilren och klassisk design som man kan se i Lewis Designlänken fast kanske någon roligare färgskala. Exempelvis:

jak-68-1_2.png

Finns också i mörk färg. Har haft en sedan 2010 och kör drygt 500 mil om året.
Nu håller Teflonen från DuPont inte tätt i regn längre.
Kanske för jag tvättat den i vanlig tvättmaskin. Nyligen.
Men 4 säsonger är OK för mig.
Massvis med bra fickor.
(Ja det sk ryggskyddet plockade jag ut DirEKT, samma med "fodret".)
Kör med ett riktigt ryggskydd under jackan.
Och när det är kallt med en Fleecejacka under. Istället för "fodret".
http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641045

Last edited:
Inte min typ av tjej tyvärr, men tack annars.

IICCYEYE, just den typ av design jag vill undvika. Är mer ute efter stilren och klassisk design som man kan se i Lewis Designlänken fast kanske någon roligare färgskala. Exempelvis:

jak-68-1_2.png

Jag shoppade en Spidi Ace på Lelles för några månader sedan, grymt trevlig jacka i cleant retrostuk (svart med vita detaljer), skinnkvaliteten är något extra med just den här jackan, mjuk beskriver inte känslan nog...

http://www.spidi.com/eu/eu_en/leather-motorcycle-jackets/ace-leather-jacket.html

/J

Brukar inte de där jackorna se rätt så tråkiga ut i skinnkvalité och utförande?

Jag skulle nog säga att det är bäst att kolla dem själv. Jag har en wolf som jag tror är från dem som jag använder som vinterjacka, sömmar och sånt ser okej ut, och skinnet känns bra. Däremot är det foder så in i helvete i den så jag kan inte ha den på sommaren för den är alldeles för varm...

Jag skulle nog säga att det är bäst att kolla dem själv. Jag har en wolf som jag tror är från dem som jag använder som vinterjacka, sömmar och sånt ser okej ut, och skinnet känns bra. Däremot är det foder så in i helvete i den så jag kan inte ha den på sommaren för den är alldeles för varm...

Brukar sällan köpa något jag inte kollat in själv. Bra synpunkt på fodret. Jag tänkte bara använda jackan i fråga på sommaren. Den behöver inte vara särskilt varm. Tog min premiärtur igår med motorcykeln i ryssvärmen som slog till och man blev sjöblöt i skinnstället. Nästan så att man önskar att man hade ett perforerat helställ. Det var som en tvångströja att få av.

Brukar sällan köpa något jag inte kollat in själv. Bra synpunkt på fodret. Jag tänkte bara använda jackan i fråga på sommaren. Den behöver inte vara särskilt varm. Tog min premiärtur igår med motorcykeln i ryssvärmen som slog till och man blev sjöblöt i skinnstället. Nästan så att man önskar att man hade ett perforerat helställ. Det var som en tvångströja att få av.

Kanske en perforerad jacka, tex Spidi Track Wind http://www.spidi.com/eu/eu_en/leather-motorcycle-jackets/track-wind.html

Själv så har jag under nån månads tid letat efter denna i svart/rött som är utgående. Finns enstaka exemplar men inget i min storlek. http://www.spidi.com/eu/eu_en/leather-motorcycle-jackets/rr-leather.html

Kan det här vara nåt kanske? Biltema 1100 spänn. Snyggare i verkligheten.

View attachment 406191

Japp, en sådan köpte jag när min gamla från Handelsboden sett sina bästa dagar.Fördelen är att den är otroligt varm när man kör men nackdelen är att man omgående blir genomsvettig bara man stannar till en kort stund.Bra justeringsmöjligheter på armar och midja beroende på hur tajt man vill att jackan ska sitta samt skydd i axlar och armbågar med ett enklare inbyggt ryggskydd samt air-vent i ryggen.Mycket mc jacka för pengarna om man inte tvunget måste ha ett coolt märke.

Vaaa ... låter ju nästan som reklam för Biltema men om något är bra så är det bra med andra ord oavsett om det kommer från Biltema eller ej.

Är mer ute efter stilren och klassisk design som man kan se i Lewis Designlänken fast kanske någon roligare färgskala. Exempelvis:
Snygg, men en sådan jacka skyddar ju ruskigt dåligt vid en vurpa.

Bifogat

• Skärmavbild 2014-05-24 kl. 18.19.28.jpg
    Skärmavbild 2014-05-24 kl. 18.19.28.jpg
    22.5 KB · Visningar: 69
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden