Förslag på ekonomisk (och kul) touringhoj?

Är avställbar försäkring ett alternativ? Det brukar dra ner kostnaden, särskilt om man roterar mellan flera hojar.
 
Jag köpte min TDM900 2014 och har nu kört ca 8500 mil med den. Supernöjd. Dels hade jag en kravlista med ca 15 punkter som den prickade in nästan alla. Priset spelade inte in, inte heller toppfart på över 300. Däremot 18” fram (ja det begränsar urvalet). Absolut inte usd-gaffel.
Touringegenskaper stod inte på listan. Hade inga sådana planer då.
Originalstyret har en konstig vinkel men det nya blev perfekt. Det nya är lite lägre så aningen mer framåtlutad men ändå ganska. upprätt.
Original kåpglas funkar för mig. 189 cm. Gillar inte högre kåpglas eller vindavvisare.
Marschar 130-135 i timmar. Dagsetapper på 80-85 mil och ett pb på 135 mil.
Drog 0,32 i Norge, 80-vägar. Hemma ofta 0,40-0,45. Har förträngt om det dragit över 0,6 på blåsiga motorvägar med packning.

Har varken handskydd eller elhandtag.
Sex växlar, det gillar jag.
Vibrationsfri.
Insprutning gillar jag, problemfritt. Stod dock inte på min kravlista. Skeptisk då.
Original avgassystem, gillar att den går tyst.

Kör med expanderbar tankväska, topbox och mjuka expanderbara packväskor som jag hänger på sadeln bak och fäster i öglorna vid passagerarfotpinnarna. Klassade packväskorna för 170 km/tim. Det räcker. Silvertejp på kåporna under sadeln för att skydda lacken. Funkar fint.

1000 mil mellan oljebyten och filterbyte varje eller varannan gång. Boken säger varannan.
Har bytt stator, laddrelä och batteri.
Förra drivpaketet höll 3000 mil. Första justering på denna kedja vid 1200 mil.

Har inte ABS. Det kom på senare modeller. Den gula fanns bara 2002. Lätt val.

Har inga planer på att byta hoj. Däremot mera resor med denna.

Lite mindre packning i år än 2019.
Regnkläder i ryggsäcksstolen på toppen.
I år hade jag regnkläderna i ena packväskan. Lägre luftmotstånd och mer lättåtkomligt. Saknade inte stolen alls.
Sedan inte så mycket kläder heller.

2019 var jag ute i 42 dagar, 1000 mil snöfall och kallt, spöregn och sol med över 30 grader.

I år två svängar på 250 resp 700 mil, den sista på nio dagar.

9DF01780-B793-437E-8D05-6C180FE4A592.jpeg
2019

05BBF77D-F1CA-4D2A-92DF-12BF139F2B58.jpeg
2022

Skillnaden är ryggsäcksstolen.
Från touring till sporttouring. ;)
 
Osjungen och ofta bortglömd är ju CBF1000.
Serviceintervallet är stora nackdelen om du köper en som är före -09.

Ventiler på 2400 och olja på 600.
Antalet personer som behövt justera ventilerna är väl iofs färre än de som vunnit Nobelpriset i ekonomi.

Fördelen med en CBF är du kan serva själv, eller åka till vilket ställe som helst, den är inte särdeles avancerad.

Finns ett gäng ute som har det mesta du söker och för rätt budget.
 
Tiger är alltid rätt! :) Och 955 är en charmig motor. Fast Tiger 955 "plågas" väl även den av jobbiga 2000-servicear? En massa timmar för att komma åt ventilerna? Min gamla 955:a (Sprint ST) var dyrt att serva p g a det.
Det va lättare än på KTM 1190, där fick jag plocka loss hela motorn i slutändan.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top