Förslag på ekonomisk (och kul) touringhoj?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hallå alla kloka(?):) på sporthoj!
En vacker dag så slutar man jobba och får fundera på hur man kapar kostnader. Man kanske behöver sälja hojar som drar höga kostnader och köper något som är billigt att serva och har låg försäkringspremie.

Vad har ni för förslag på ekonomisk (och rolig) hoj för lite längre turer? Längre = några dagar, någon vecka. Alltså bra väderskydd, handtagsvärme, väskor. Jag kan givetvis tänka själv... men ibland snöar man in på det man tror och då är det bra att ta in åsikter från andra håll. Kanske upptäcker man något man missat?

Ös på med tankar och förslag!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Versys 650. Hade en sådan för några år sedan och jämfört med TDM ovan är är den bättre på allt förutom lite klenare (fast i verkligheten inte så mycket) och betydligt smidigare.
Men nu snackar vi riktigt budget tourer då man borde kunna hitta en utrustad med väskor och handtagsvärmare för under 30. Duger trots det till riktigt bra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMWs F800-serie är rätt trevlig och börjar bli riktigt prisvärd. Det går att få en S/R för 25k emellanåt och en ST/GT med väskor borde gå att hitta från 35k.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Hallå alla kloka(?):) på sporthoj!
En vacker dag så slutar man jobba och får fundera på hur man kapar kostnader. Man kanske behöver sälja hojar som drar höga kostnader och köper något som är billigt att serva och har låg försäkringspremie.

Vad har ni för förslag på ekonomisk (och rolig) hoj för lite längre turer? Längre = några dagar, någon vecka. Alltså bra väderskydd, handtagsvärme, väskor. Jag kan givetvis tänka själv... men ibland snöar man in på det man tror och då är det bra att ta in åsikter från andra håll. Kanske upptäcker man något man missat?

Ös på med tankar och förslag!
BMW R1150GS. Grymma långfärdshojar, väldigt hållbara, lättmekade och billiga delar.
Kostar inte mycket att köpa idag och försäkringen är nästan gratis ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
När du slutat jobba bör du ha mer tid över att fixa med hojen själv - köp något som är relativt lättmekat.
Skulle vilja påstå att av de senare hojar jag ägt så ligger BMW-boxrarna och Ducatis 2-ventilare i den kategorin. Använd Haynes manualer och youtube som stöd
Körställning blir viktigare o viktigare ju äldre man blir så hojen måste vara "lagom" stor med fotpinnar placerade så att man både kan köra iväg o stoppa utan att behöva "lirka" av fötterna. Gärna en så lätt hoj som möjligt
Så för mig som är lång är GS:en riktigt bra, men lite tung. 50-60 mil med enbart tankstopp har funkat utmärkt. Meckandet är relativt enkelt förutom alla j-la paneler som skall av om man vill komma åt kablage, ABS o främre stötdämpare. Ventiljustering är - trots underliggande schims också ganska lättfixat om man inte har bråttom. Sämst är kopplingsbyte (på alla senare boxrar) eftersom hojen måste delas - dvs hela bakramen skall bort o sedan växellådan
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
BMW R1150GS. Grymma långfärdshojar, väldigt hållbara, lättmekade och billiga delar.
Kostar inte mycket att köpa idag och försäkringen är nästan gratis ?
Kan vara bra att ha koll på detta
om 1150 skulle vara aktuell
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kopplingsbyte (på alla tidigare boxrar) skall det nog vara.

Håller med om att de är både billiga, kapabla och lättmekade (och billig service). Likaså BMW-s F800-serie.

Annars är ju en klassiker Yamaha XJ900 som inte kostar någonting nästan. Pratar vi prisklass upp till 20' så finns den ju alltid där.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har en BMW F800R. Jag betalar drygt en tusenlapp per helår och helförsäkring för den, så du får några siffror på vad den kostar i fasta kostnader. Tar ca 0,4-0,45 liter/mil rolig körning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Får väl slå ett slag för min egen hoj, BMW R 1200/50 RS. Känns som den prickar det mesta på din lista. Billig att äga, enkel att serva. Ventilspelskontroll/justering en barnlek jämfört med radmotorerna. Utan tvekan lägsta försäkringspremien jag haft på en tung hoj.

Otroligt bekväm hoj, som med en knapptryckning kan få dämpningen att bli tillräckligt potent för att jag hänger med i medel/snabb grupp med SMC.

Inte snyggaste hojen kanske, men jag har ägt fulare cyklar:

IMG_2367.jpeg

IMG_4412.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det känns som att ordet "ekonomisk" behöver förtydligas något innan tråden svämmas över av ALLA touringhojar...
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Har du inte en Tiger 1050?

Den är väl en rätt bra jack of all trades.
Den är ju dessutom redan köpt, så försäkringen och servicen är ju allt som tillkommer.

Låtsas vara som att det inte finns någon värdeminskning så kostar den ju inte mer än typ 500:- i månaden..
Skicka någon av de andra istället, som t.ex Guzzin.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har du inte en Tiger 1050?

Den är väl en rätt bra jack of all trades.
Den är ju dessutom redan köpt, så försäkringen och servicen är ju allt som tillkommer.
Låtsas vara som att det inte finns någon värdeminskning så kostar den ju inte mer än typ 500:- i månaden.. Skicka någon av de andra istället, som t.ex Guzzin.
Jodå, och du har rätt i "jack of all trades". Den löser allt. En sportmaskin i en touringkropp, närapå. Särskilt de senare årsmodellerna, betydligt rivigare temperament än de äldre. Kul att köra och tillräckligt bekväm. Men den drar mer kostnader än de övriga.

- Försäkringen ligger på runt 5000 kr/år. 3000 hade varit trevligare... :)

- Servicen är dyr. Om man har garanti eller maskinskadeförsäkring kvar (som i mitt fall) så servas den på märkesverkstad. Årsservice (olja mm): 3500 kr. 1000-mila? Minns inte, kanske 5000 kr? 2000-mila (ventiljustering): 10 000 kr, om den görs med "höstrabatt". Tio tusen!

Guzzi och Thruxton kostar ganska lite i försäkring, runt 2500 kr/st, och service kan göras av småverkstäder till andra priser än de 1500 kr/tim som min lokala märkesverkstad tar.
Vespan är lite både och, men har måttliga kostnader i båda avseendena.

Så det skulle vara mest besparingspotential att byta Tigern mot något äldre som är billigare att "driva". Som kan servas av "Henkes hojfix AB" för ett lägre pris än 1500 kr/tim.

Fast Tigern är ju så jäkla bra.... Svårt att hitta lika bra kompromiss mellan komfort och ilsken motor. Så vi får se hur jag gör till våren. Det dök ju upp ett antal förslag här i tråden. Vissa såg jag komma, andra inte.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men 5000 i försäkring är ju rent horribelt för en sådan.
Jag fick precis 2300:- när jag sökte och har 1km drygt till ett kaosområde i klass med Frölunda.

Servicen var förvånansvärt högprisad också.

Jaja, inte mycket att göra förutom att slänga in den gamla vanliga Tracer 900n i förslagshögen.
Du får en GT för samma pengar som du får för Tigern. Servicepriser är ju rimligen lägre och försäkring med.

Men vad har du för försäkringslösningar som är såpass kostsamma?
Det är ju rätt beskedliga motorcyklar i det stora hela och torde vara lägre prissatta, med tanke på kundgruppen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag är glatt överraskad över vad min Tiger 955i har att ge, kostade 26k i inköp och är billig att försäkra, den är lite låg gör mig men det ska jag åtgärda och den har bra drag upp till ca 180.

Värmehandtag har jag satt på i efterhand och det är en så risig hoj att man kan göra typ vad som helst med den utan att bry sig om hur det ser ut, bra stöldförsäkring.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
BMW R1150GS. Grymma långfärdshojar, väldigt hållbara, lättmekade och billiga delar.
Kostar inte mycket att köpa idag och försäkringen är nästan gratis ?
App,App se upp med BMW 2000-2009 de har ett bromsservo som är dyrt att
reparera.
Funkar det så är bromsar suveräna. Men dyr service om du inte kans själv.
Lite osäker på årsmodeller
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top