Förslag på budet-grus/skogshoj?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Sitter och sneglar på väderleksrapporterna inför helgen, och det är tamefan bara regn!
Käka asfalt i regn är enligt mig inte det roligaste man kan göra, så jag börjar funderar på om man skulle skaffa sig något som fungerar i skog och mark.

Jag är inte ute efter någon cross eller raceenduro, utan mer en offroad.
Eller kanske nån gammelhoj med grovmönstrade däck?

Det blir väl ungefär 70% grusväg och 30% stigar.

Men vad ska man ha egentligen?!
Vill undvika "dyra" servicar och behöver inget som kvalar in på en crossbana..

Ska man satsa på typ en KTM EXC tvåtakt ändå, eller passar en gammal DR, XT, TT, XL (osv osv osv) bättre?

Prislappen ska vara max 15, och då menar jag max - denna hoj ska vara riktig slit och släng!

domainator 650, inge visare snygg men kan tänka mig att den är pålitlig och billig att äga:krama

Dominatorn är lite tung och bänglig mellan träden. Skulle satsat på något smidigare och lättare än den.

Dominatorn är ju ett alternativ, men kanske lite väl mycket väganpassad?

Vad säger den samlade skaran om en äldre Honda XR600?

Bäst svar får du på soe.se. :) Men en XR låter som något jag sneglat på i ditt fall, vikt är av ondo om du skall utanför grusvägen, och luftkyld gammal fyrtaktare är med i "billigt", och "slit och släng".

Välj nåt som är så lätt som möjligt, det kommer du inte ångra...
Har du ork med den service en ktm exc kräver skulle jag helt klart rekomendera en sån, är sjukt nöjd med min 525a för 18k.

Gammalt och luftkylt är helrätt!

Smidig service, ingen bökig ventiljustering, och tål en vinter i vedbon. Kan det bli enklare?

Hade själv en DR650, tyckte den var hur kul som helst på grus o stigar efter ljuddämpare, bestyckning o luftburksmodd men varken jag eller den tyckte om att åka in i en lastbil så skrot blev det av den.. :(

Ta en titt på Kawasaki KLX650R om du kan finna någon, kanonhoj på både grusvägar och en sväng i skogen :tummenupp

Har haft en klr 650 och de väger bly. Jag skulle satsa på en dr 650 om jag var du, som är mest offroad i den klassen.

brukar dyka upp nyare XT660 med "massa" mil på mätaren (fd bud hojjar) på blocket då och då ..... lite klunsig men funkar lätt till det jag gissar att du vill ha den till .... ofta välservade och skötta och kostar typ ingenting

en XT exploderar inte som en sporthoj efter 4k mil heller :hihi

dr / xt 350

Mindre kubik är smidigare, och enklare att missa träden.

Ta en titt på Kawasaki KLX650R om du kan finna någon, kanonhoj på både grusvägar och en sväng i skogen :tummenupp

Kompisen som jag delar garage med kör en sådan.
Han har väl åkt ca 200-300mil med den på 1år och det har inte varit några större fel alls på den.
Så där får du väldigt mycket hoj för pengarna. Samtidigt som du inte behöver serva ihjäl dig, men den väger inte 150kg+ för det

Det finns BARA två att välja mellan. XR600 eller TT600. Allt annat är för tungt. Helst en gammal slit och släng 525 men det är för mycket skruva. Så enkelt är det.

kan bara hålla med på xr600.

Det finns BARA två att välja mellan. XR600 eller TT600. Allt annat är för tungt. Helst en gammal slit och släng 525 men det är för mycket skruva. Så enkelt är det.

Kawasaki KLX650R = ca 135 i torrvikt
Honda XR600 = 128 i torrvikt
Kick TT:n = 131 i torrvikt
Elstarts TT:n = 153 i torrvikt

Vill man inte serva så går Hondan snabbt bort.

@Kryckan
Hur har det gått för dej? Jag är inne på exakt samma spår, en skitbillig offroad utan en massa meck. Funderar starkt på en tt600 eller xt600.

Last edited:
@Kryckan
Hur har det gått för dej? Jag är inne på exakt samma spår, en skitbillig offroad utan en massa meck. Funderar starkt på en tt600 eller xt600.

Sisådär faktiskt, är mitt uppe i en flytt så prioriterar det just nu :-)

Grejen är den att jag känner mig så kluven, en del av mig vill åka offroad och en annan del en lv-reggad enduro.. XR600 klarar både och men kanske 400 är ännu vettigare?!

Kawasaki KLX650R = ca 135 i torrvikt
Honda XR600 = 128 i torrvikt
Kick TT:n = 131 i torrvikt
Elstarts TT:n = 153 i torrvikt

Vill man inte serva så går Hondan snabbt bort.

Hur tänkte du nu ?
XR600 är ju atombomssäker ( har haft en själv, -rekommenderas)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing