Förslag på ökad MC-säkerhet

Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
I mars -07 lade jag ut en tråden: "Stoppa MC-döden och sänk premierna"

Det blev mer än 5000 läsningar och 132 inlägg. I dessa inlägg fanns förslag på förbättringar av mc-säkerheten. Jag har nu sammanställt dessa och de mest återkommande förslagen är:

* Bättre MC-utbildning med obligatorisk "bandag" med utbildad instruktör.
* Utbildning i fordonets tekniska och fysiska begränsningar.
* Förnyelse av A-behörighet för de som fått den "gratis" tidigare.
* 3-5 års erfarenhet av MC innan körning med sporthoj tillåtes.
* Påverka/ändra "machoattityden".
* Försäkringspremiera skyddsutrustning i högre grad.
* Gör djupstudier på olycksorsaker, bearbeta dessa i stället för generalisera.
* Bygg fler övningsbanor så att tillgängligheten ökar.
* Lagstifta om ABS
* Högre böter för trafiköverträdelser, följ Norges exempel.

Kommentar:

Jag hoppas att förslagen sammanfaller med vad forumets läsare tycker, i sådana fall kan ju alla vara med och påverka utvecklingen så att ovanstående goda förslag kan förverkligas. Grupptryck/kamratstöd brukar vara en viktig förändringsfaktor.
 
En sådan här databas för allvarliga mc-olyckor i Sverige skulle nog vara till hjälp.

http://www.dropzone.com/fatalities/

Listar antal olyckor, vad som orsakade, vad som kunde ha gjorts för att undvikit olyckan etc.

Lite lättare att följa än "Olyckstråden 20xx" där allt ligger.
 
mycket bra inlägg och mycket vettiga punkter som organisationerna borde ta åt sig mer av!! :tummenupp

men håller med sandstream i att ABS ? vem ska betala det på äldre hojar :confused:
böter ? .. hjälper det? kanske men tror inte på någon långsiktig lösning

mejlbomba NTF o VV med dessa punkter!!:yoparty
 
Hej,

Menar du endast åtgärder som vi själva ( mc -kollektivet ) kan göra?
Annars borde ju alla åtgärder som övriga trafikgrupper kan bistå med också listas. T.ex. återkommande syntest av alla trafikanter över 50 med jämna intervaller?
Kampanjer från VV om att det faktiskt finns motorcyklar på vägarna, många verkar tro att allt med ett lyse fram är mopeder.:mad:

Mvh
R
 
Bra trådinledning med bra förslag tycker jag.
 
Hej,

Menar du endast åtgärder som vi själva ( mc -kollektivet ) kan göra?
Annars borde ju alla åtgärder som övriga trafikgrupper kan bistå med också listas. T.ex. återkommande syntest av alla trafikanter över 50 med jämna intervaller?
Kampanjer från VV om att det faktiskt finns motorcyklar på vägarna, många verkar tro att allt med ett lyse fram är mopeder.:mad:

Mvh
R

Ja, åtminstone det mc-kollektiv som läser forumet. I övrigt så har jag redan matat SMCs ledning med uppgifterna jag fått.
 
Tom, det är precis sådana initiativ som vi som motorcyklister behöver kunna visa upp. Istället för att knyta näven i fickan och gnälla över mer eller mindre genomtänkta och mer eller mindre radikala myndighetsåtgärder behöver vi visa att frågan om olycksdrabbade motorcyklister lever även bland oss. Vi behöver helt enkelt arbeta för att ta tillbaks initiativet beträffande de åtgärder som direkt påverkar oss. SMC drar ett hästlass i det avseendet men tankar, handlingar och initiativ behöver komma underifrån. Och att stödja SMC:s arbete genom att vara medlem är väl självklart för alla som tänker litet längre än styrkronan.

* Bättre MC-utbildning med obligatorisk "bandag" med utbildad instruktör.
* Utbildning i fordonets tekniska och fysiska begränsningar.
* Förnyelse av A-behörighet för de som fått den "gratis" tidigare.
* 3-5 års erfarenhet av MC innan körning med sporthoj tillåtes.
* Påverka/ändra "machoattityden".
* Försäkringspremiera skyddsutrustning i högre grad.
* Gör djupstudier på olycksorsaker, bearbeta dessa i stället för generalisera.
* Bygg fler övningsbanor så att tillgängligheten ökar.
* Lagstifta om ABS
* Högre böter för trafiköverträdelser, följ Norges exempel.
Att inkludera konkret körutbildning, hantering av fordonet, i den obligatoriska körkortsutbildningen tror jag är en viktig del. Det fördyrar rimligen utbildningen, men det måste vi acceptera. Nyttan av mer avancerad körträning/motsv i högre hastigheter på bana kan man diskutera, och den är såvitt jag vet långt ifrån belagd, men jag har sett många exempel på påtagligt förbättrade färdigheter hos färska motorcyklister efter bara en grundläggande utbildningsdag med SMC/BKK.
Om ett sådant förslag skall kunna bli verklighet krävs betydligt bättre tillgänglighet till övningsplatser/motorbanor, och där finns tyvärr stora problem i framför allt lokalisering och ekonomi.

Obligatorisk förnyelse av A-behörigheten tror jag kan ge stora vinster, speciellt i kombination med ovanstående. Däremot tror jag inte det är lätt genomförbart, med tanke på att det är ett radikalt grepp att ogiltigförklara en befintlig kk-behörighet.

Att stegra behörigheten genom att kräva erfarenhet av andra motorcyklar innan vassa sporthojar tror jag också skulle ge påtagliga vinster ur olycksperspektiv. Dock kanske inte främst genom den ökade körerfarenheten, utan genom att det skulle sålla bort impulsstyrda adrenalinknarkare som vill ha den fräckaste nära-livet/döden-upplevelsen direkt, nu.
En stor svårighet i sammanhanget är hur erfarenheten av lugnare hojar kan dokumenteras. Det räcker rimligen inte med enbart dokumenterat kk-innehav, det ger ingen automatisk körerfarenhet. Inte heller ägandet av hoj innebär dokumenterad körerfarenhet. Intyg från andra personer om körerfarenhet, som med tunga behörigheter fram till 70-talet, tror jag inte är en rimlig väg idag.

Attitydförändring är förmodligen en av de viktigaste faktorerna, och samtidigt en av de allra svåraste att påverka. Här saknas framför allt positiva förebilder, medan negativa har mycket stort genomslag. Positiva förebilder måste samtidigt ha förtroende hos dem som budskapet riktar sig till, sådana förebilder skulle kunna vara personer i tävlingssammanhang eller med liknande sociala meriter.

Användning av skyddsutrustning borde absolut kunna premieras högre än idag, om det bara gick att presentera en tydlig koppling mellan skyddsutrustning och skadekostnader för f-bolagen.

Djupstudier är mycket viktigt i mina ögon, och handlar rimligen bara om personalresurser. Jag tror att en gemensam förutsättningslös arbetsgrupp med representanter från exempelvis VV, SMC, Polisen och kanske MHF och NTF skulle kunna ge en hel del.

ABS som krav på nya motorcyklar skulle antagligen också kunna ha inverkan på olycksstatistiken, men jag tror inte att det finns några konkreta studier eller belägg för att så skulle vara fallet. Som jag ser det hamnar det i avdelningen långsiktiga åtgärder.

Höjda böter för trafikbrott tror jag bara är en delvis fungerande åtgärd. När det gäller hastighetsöverträdelser finns egentligen inget sätt att lagföra den som väljer att smita från en kontroll, om vi inte inför ägaransvar - vilket jag menar är totalt rättsvidrigt. Å andra sidan gör de allra flesta motorcyklister inte det valet. Däremot tror jag att fler skulle göra det om böterna höjdes påtagligt. Varpå ägaransvar skulle aktualiseras igen...

Grupptryck/kamratstöd brukar vara en viktig förändringsfaktor.
En av de allra viktigaste, absolut!
 
Ang ökade krav på MC-utbildning

Då jag pysslat med MC-utbildning rätt länge så vet jag att det finns stora skillnader i hur olika individer klarar av att hantera olika MC i extrema situationer och skillnader i vilja att lära, klart är att utbildning och övning ger dem bättre handlingskraft om/när en farlig situation uppstår men å andra sidan så har man samtidigt lärt dem att närma sig gränsen för vad som faktiskt går att göra med en MC(jepp jag ställer lite högre krav på sporthojspiloter). Risken med detta är att man får fler individer som kör närmare maximum av sin förmåga och vad fordonet/underlaget tillåter Av bla den anledningen bör bankörning nog utgå som krav men även då det inte heller är ett krav för andra trafikanter.

När jag utbildar en motorcyklist så vill jag alltid se till att de verkligen behärskar att bromsa till låsning och ändå reda upp det, om man inte bromsat upp till en "stoppie" så har man inte bromsat max och vet då inte heller var gränsen ligger i en nödsituation. Att utforska max svängprestanda tycker jag inte att man kan kräva men man skall då ha provat på att lägga ner ordentligt och ha FÖRSTÅTT att det nästan ALLTID går att lägga ner mer i en nödsituation för att undvika en olycka, dessa saker tycker jag man kan kräva.

Det finns nog mest att göra hos bilisterna som jag anser har en alltför bristande förmåga att framföra sina fordon, det ställs för låga krav ang förmågan att hantera fordon, hur många av bilisterna klarar av att ex.vis häva en sladd på ett bra sätt eller hantera vattenplaning på rätt sätt. Det finns massor av områden där man borde ställa större krav på bilisters förmågor och bra insatser riktat mot bilkollektivet skulle garanterat rädda fler liv än det flum som NTF och VV pysslar med mot MC-kollektivet. Hur ofta ser man inte helt vansinniga misstag som gjorts bilister och hur ofta drabbar inte dessa motorcyklister:näsblod

Då vi vet att det finns en mindre andel motorcyklister som vi aldrig kommer att nå ut till med info/utbildning osv på samma sätt som det finns sådana bilister så måste vi inse detta och det måste även VV/NTF göra, det skall ju inte hindra oss att fortsätta försöka men att nå 0-visionen när vi vet att vi inte når den värsta gruppen är dömt att misslyckas hur tråkigt det nu än är.

Ju mer man belastar trafikanter med ständig koll på hastigheten (pga plåtpoliser), införandet av en massa nya skyltar och hastigheter, mitträcken osv. desto mindre uppmärksamhet ägnas till andra trafikanter, det är enkelt att förstå. Om man utgår från det mänskliga beteéndet som man gör inom flyget så skulle även VV snabbt inse faran med att införa en massa saker som stör/stjäl vår uppmärksamhet från viktigare saker.

Enligt min mening gör VV fel saker gång på gång och man upphör aldrig att förvånas:huvet

Och ni som nu funderar över mitt inlägg då jag har "RacerRaffe" som nick så är det faktiskt en av mina tidigare MC-elever som döpte mig till det:D
 
Det ställs väldigt höga krav på folk som tar mc kort idag. Om vi nu ska kräva att alla nya skall klara av detta så borde det vara en kolla på alla som har mc kort typ vart 5 år. Tex man ska avlägga ett manöverprov med den cykeln som man kör privat likvärdigt det som dom kör vid uppkörning. Samma sak skall gälla bilar ut på halkbanan o kolla hurvida man fortfarnade e lämplig att framföra ett fordon. Det kan ju vara så att man börjar bli till åren och inte är så bra förare längre. Tråkigt om de skulle vara så men bra för övriga i trafiken...
 
Tycker överlag det låter bra. Dock håller jag med Sandstream om abs och böterna.

Sen tycker jag som någon tidigare i tråden, att reklamfilmer på våren, iaf någon vår, för att informera bilisterna om våran närvaro vore en mycket bra grej.
 
Bra skrivet Raffe:tummenupp

En bandag hade varit väldigt bra om det ingick i mc-utbildningen men är tyvärr inte praktiskt genomförbart, för få banor och på för stort avstånd för väldigt många.
Att lära ut avancerad bromsning på körskolan är något som skulle ägnas mer tid dock, verkligen lära sig hur hårt det går att bromsa, mycket mer än de flesta tror. Att få prova på hur långt det går att lägga ner en hoj är också viktigt, kan rädda en i många lägen.

Men som Raffe sa, viktigast är att få bukt med bilisterna. Få dem att inse att motorcyklar finns, lära dom fordonshantering (en del kan ju för fan inte ens backa) och få dem att sluta med omkörningar vid möte och före backkrön.
Lär dom vad blinkers är och de där backspeglarna är inte bara prydnader.:huvet
 
* ABS får gärna finnas som tillval för den som så önskar men lagstiftning som kräver det, nej tack.

Vore roligt att se hur många av sveriges mc-förare som slår en bra ABS i en paniksituation på vått/torrt, jag tror inte ens det rör sig om en promille.

Så förslaget kanske inte är så dumt i alla fall, om man ser till hur många det eventuellt kan rädda.
 
Vore roligt att se hur många av sveriges mc-förare som slår en bra ABS i en paniksituation på vått/torrt, jag tror inte ens det rör sig om en promille.

Så förslaget kanske inte är så dumt i alla fall, om man ser till hur många det eventuellt kan rädda.

Borde ju gå att få till något system som gynnar de som väljer ABS. Antingen genom försäkring eller skatt.
 
Risken med detta är att man får fler individer som kör närmare maximum av sin förmåga och vad fordonet/underlaget tillåter Av bla den anledningen bör bankörning nog utgå som krav men även då det inte heller är ett krav för andra trafikanter.
Jag förstår problematiken helt, och är också kluven i frågan. I flera fall har jag argumenterat mot "bankörning" som utbildningsföreteelse just av den orsak du nämner. Men allt är inte helt svart eller vitt, det finns många gråtoner.
Jag menar att dagens mc-utbildning i de allra flesta fall innehåller för litet verklighetsanpassad övning i körfärdighet. Utbildningens målsättning är sällan högre än att klara eleven förbi VV:s förarprov - end of story. Det är delvis förståeligt, eftersom eleverna upplever kostnaderna för kk som tillräckligt höga ändå. Motiveringen från utbildare och VV är att körkortsutbildningen bara är en grundplåt med kunskap, vidare färdigheter får man öva upp på egen hand. Problemet är bara att det ges väldigt få tillfällen till trial-and-error på mc. En fördjupad utbildning i körteknik är absolut nödvändig, verkligheten handlar till väldigt liten del om att tråckla hojen genom konbanor.

Bankörning är ett mycket vitt begrepp som innefattar allt från VV:s förarprov till roadracing-SM. Stora delar av den typ av körträning som jag pratar om sker med fördel på bana, av flera uppenbara orsaker. Det handlar då inte om att drilla Rossi-wannabes utan om att ta kurvtagning, bromsning, gashantering, blick etc litet längre än bara vad som krävs för att passera VV:s praktiska prov. Alla tjänar på det.

Jag har själv sett flera exempel på motorcyklister med nytaget kk som deltagit i SMC-fortbildningar, och som blivit påtagligt mycket bättre trafikanter efteråt. Detta genom att de fått en större säkerhet i sin fordonshantering, vilket gjort att de ute på vägen kunnat fokusera i högre grad på trafiksituationen än på själva manövreringen av fordonet. Låter som självklarheter, men faktum är att ett godkänt VV-förarprov inte riktigt räcker till.
 
Jättebra - brassa på med flera positiva inputs...

En snabb jkonstatering är att SMC i stort jobbar med det mesta av vad som har skrivits tills nu, plus lite till faktisk.. (jag bör se om jag ka få lite hjälp att lista upp, med länkar till olika motioner och dylikt vart man kan läsa mera överskådligt..)

Sen har jag lite gula lappar på mitt skrivbord:
Be´ STR (körskolerna) att man INTE lär ut att det är OK att gena i en öppen kurva, men istället; kör man på fel sida av vägen i en kurva - kör man över sin förmåga (vilket även är pinsamt!!)

Diskutera diesel spill med bus och åkeri näringen..

Kommentar; F-bolag och skyddsutrustning; Om vi kan få alla att nyttja bra hög-kvalitetshjälmar och se till att dessa sittar fastspända ordentligt - sku vi enligt några f-bolag kunna reducera premier med upp till 50% - dom svära skallskador är dom absolut dyresta skador f. bolagen..

Djubstudier görs av VV & SMC i en arbetsgrupp, sedan flera år tillbaka.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top