Tom, det är precis sådana initiativ som vi som motorcyklister behöver kunna visa upp. Istället för att knyta näven i fickan och gnälla över mer eller mindre genomtänkta och mer eller mindre radikala myndighetsåtgärder behöver vi visa att frågan om olycksdrabbade motorcyklister lever även bland oss. Vi behöver helt enkelt arbeta för att ta tillbaks initiativet beträffande de åtgärder som direkt påverkar oss. SMC drar ett hästlass i det avseendet men tankar, handlingar och initiativ behöver komma underifrån. Och att stödja SMC:s arbete genom att vara medlem är väl självklart för alla som tänker litet längre än styrkronan.
* Bättre MC-utbildning med obligatorisk "bandag" med utbildad instruktör.
* Utbildning i fordonets tekniska och fysiska begränsningar.
* Förnyelse av A-behörighet för de som fått den "gratis" tidigare.
* 3-5 års erfarenhet av MC innan körning med sporthoj tillåtes.
* Påverka/ändra "machoattityden".
* Försäkringspremiera skyddsutrustning i högre grad.
* Gör djupstudier på olycksorsaker, bearbeta dessa i stället för generalisera.
* Bygg fler övningsbanor så att tillgängligheten ökar.
* Lagstifta om ABS
* Högre böter för trafiköverträdelser, följ Norges exempel.
Att inkludera konkret körutbildning, hantering av fordonet, i den obligatoriska körkortsutbildningen tror jag är en viktig del. Det fördyrar rimligen utbildningen, men det måste vi acceptera. Nyttan av mer avancerad körträning/motsv i högre hastigheter på bana kan man diskutera, och den är såvitt jag vet långt ifrån belagd, men jag har sett många exempel på påtagligt förbättrade färdigheter hos färska motorcyklister efter bara en grundläggande utbildningsdag med SMC/BKK.
Om ett sådant förslag skall kunna bli verklighet krävs betydligt bättre tillgänglighet till övningsplatser/motorbanor, och där finns tyvärr stora problem i framför allt lokalisering och ekonomi.
Obligatorisk förnyelse av A-behörigheten tror jag kan ge stora vinster, speciellt i kombination med ovanstående. Däremot tror jag inte det är lätt genomförbart, med tanke på att det är ett radikalt grepp att ogiltigförklara en befintlig kk-behörighet.
Att stegra behörigheten genom att kräva erfarenhet av andra motorcyklar innan vassa sporthojar tror jag också skulle ge påtagliga vinster ur olycksperspektiv. Dock kanske inte främst genom den ökade körerfarenheten, utan genom att det skulle sålla bort impulsstyrda adrenalinknarkare som vill ha den fräckaste nära-livet/döden-upplevelsen direkt, nu.
En stor svårighet i sammanhanget är hur erfarenheten av lugnare hojar kan dokumenteras. Det räcker rimligen inte med enbart dokumenterat kk-innehav, det ger ingen automatisk körerfarenhet. Inte heller ägandet av hoj innebär dokumenterad körerfarenhet. Intyg från andra personer om körerfarenhet, som med tunga behörigheter fram till 70-talet, tror jag inte är en rimlig väg idag.
Attitydförändring är förmodligen en av de viktigaste faktorerna, och samtidigt en av de allra svåraste att påverka. Här saknas framför allt positiva förebilder, medan negativa har mycket stort genomslag. Positiva förebilder måste samtidigt ha förtroende hos dem som budskapet riktar sig till, sådana förebilder skulle kunna vara personer i tävlingssammanhang eller med liknande sociala meriter.
Användning av skyddsutrustning borde absolut kunna premieras högre än idag, om det bara gick att presentera en tydlig koppling mellan skyddsutrustning och skadekostnader för f-bolagen.
Djupstudier är mycket viktigt i mina ögon, och handlar rimligen bara om personalresurser. Jag tror att en gemensam förutsättningslös arbetsgrupp med representanter från exempelvis VV, SMC, Polisen och kanske MHF och NTF skulle kunna ge en hel del.
ABS som krav på nya motorcyklar skulle antagligen också kunna ha inverkan på olycksstatistiken, men jag tror inte att det finns några konkreta studier eller belägg för att så skulle vara fallet. Som jag ser det hamnar det i avdelningen långsiktiga åtgärder.
Höjda böter för trafikbrott tror jag bara är en delvis fungerande åtgärd. När det gäller hastighetsöverträdelser finns egentligen inget sätt att lagföra den som väljer att smita från en kontroll, om vi inte inför ägaransvar - vilket jag menar är totalt rättsvidrigt. Å andra sidan gör de allra flesta motorcyklister inte det valet. Däremot tror jag att fler skulle göra det om böterna höjdes påtagligt. Varpå ägaransvar skulle aktualiseras igen...
Grupptryck/kamratstöd brukar vara en viktig förändringsfaktor.
En av de allra viktigaste, absolut!