Jag testar med ett seriöst inlägg i hönsgården såhär från gipsstöveln;
Begnat ämnar jag inte ta upp utan inriktar mig på nya motorcyklar. Varför? För där är enda gången det finns en skillnad.
Att köpa en parallellimporterad hoj;
Hojen säljs av en generalagent i land X till en handlare i land X. Handlaren å sin sida säljer den nya hojen till en firma i Sverige.
Du köper hojen av parallellhandlaren, till ett lägre pris än en auktoriserad handlare i Sverige. Sparar 20kkr säger vi.
Det kommer service-bulletiner på hojmodellen, som sänds via den generalagent som mottagit de ramnummer som omfattas. Får du veta nåt? Tveksamt. Har du flax kontaktar handlaren i land X parallellhandlaren. Men omloppstiden blir ju lite längre gärna.
Sen får du strul med hojen och lämnar in den på garantireparation.
Problem 1. När börja garantin gälla? när du köpte den? Icke. När handaren i land X sålde den till parallellhandlaren..
Men, du har tur, hojen är ju inte så gammal. Så, du lämnar den till parallellhandlaren, men dörren är låst och skylten är nere. Ajfan. Jaja, du letar upp en annan märkeshandlare, saken är löst? Nä, tyvärr inte. Du får snällt vända dig till land X där hojen såldes första gången. Nu vart det jobbigt.
Ny hoj köper man för att slippa strul. Vill man spara pengar köper man en begagnad hoj. Man sparar sällan på att köpa en ny "begagnad" hoj. Är ni med?
En begagnad, +2år, spelar ursprung och servicebok ingen roll! Det är undersökningen man gör som köpare som är viktig!
Skål bönner, imorgon kör vi piss
En r1:a är för övrigt skitful och astöntig. I rest my case.