Försök att undvika köpa motorcyklar från firmor som bara importerar hojar!

Skulle nog undvika att köpa något alls av en "sporthojare" om jag inte absolut måste.

Har aldrig varit med om så mkt fiffel och "konstigheter" med de mest vardagliga ting som sen jag började köra hoj.

Jag ska förmodligen byta in min sv imorgon, och den hoj som jag kollat på kostar 92900 hos svenska handlare dom lämnar 5 års garanti och 1 års vagnskadagaranti vilket för min del sparar 10k första året. finns en firma som plockar in nya men inte via generalagenten dom vill ha 84900 för den och vet inte vad för garanti dom lämnar och ingen vagnskadagaranti, så i mitt fall blir det billigare att köpa av svensk handlare än import, kanske missförstod och du bara menade hojar som har rullat i andra länder och sen kommer till sverige?

Jag kan delvis hålla med TS om importfirmor......de började med att plocka hem lite privat för att sälja vidare, sedan eskalerade det så pass att man inte kan undgå skatteverket osv. då startade man sig en "Mc-firma" och fortsatte klämma in snabba cash, på allt som "ser" ok ut.
Så här såg det troligen ut för 5 år sedan, och för 10 år sedan skedde samma sak med bilar.
Det är inte ett sammanträffande att försäkringsbolag tar en högre premie för importerade bilar, och tidigare vägrade ersätta maskinskada på dem.....det var mycket skit med dem, och kostade försäkringsbolagen massa pengar.

Idag har de flesta bolag maskinförsäkring även på importbilar, varför? Jo, för marknaden ser ut så idag, gränserna har öppnats och du hittar både fina och fula exemplar utanför svenska gränserna, och det är inte längre den skillnaden på svensksålt och import.

Idag har även svenskarna lärt sig hur man myglar, och det finns lika mycket skit bland svensksålt som importerat.
Man får helt enkelt kolla på hojen och göra sin egna bedömning, oavsett ursprung. Ta en titt på blocket på årsmodell 02-05, ni kommer hitta massvis med sporthojar under 1800 mil, jag lovar att de är inte importerade allihopa, tror knappast att så många hojar går 150-250 mil/år bara, för min del skulle det i princip betyda att säsongen nu är slut.....fan också, redan vinter igen:huvet

Men som TS också sa, 20 hojar i ett svep, tror inte heller de kollar alla så noga. Skit finns överallt.

How 'bout walking the walk, not just talking the talk? Du har en åsikt som smutskastar tiotals firmor i Sverige baserat på exakt ingenting annat än lösa antagelser. Om jag finge gissa så jobbar du just nu någonstans som säljer begagnade hojar inköpta i Sverige och har lite svårt att kränga eftersom det finns importhojar som är billigare.

Dåliga mekaniker finns på alla verkstäder, även dyra märkesverkstäder. True story.

Många i tråden förstår inte skillnaden på en "IMPORTERAD HOJ" och en "HANDLARE SOM IMPORTERAR HOJAR"...

tänkte mer på det att importhojar är billigare så ibland blir billigare dyrare :P

Det är en GSR 750 abs, skit läcker tycker jag:banana

Du tänkte så ja. Man förlorar väl en del på det jo, om man inte vill mecka helt ny hoj själv och det är ju alltid skönt med trygghet. :)

Låter som ett bra val! Om dom kunde göra en Bandit 1250 lika snygg som street bike så skulle jag vilja ha en! 750 är jag för lång för. :/

Ska du köpa nytt så tycker jag att du ska betala 92900 :- istället för 84900:-
Den svensksålda hojen har mycket bättre andrahandsvärde och 5 års garanti! Det väger väldigt tungt.
Tveka inte en sekund. Satsa på den svensksålda.

Man ska aldrig nämna namn eller firmor öppet i ett forum och det borde du veta:7peta

Visst firmor som massimporterar hojar är väl inte bättre än folk som massimporterar div elektronik från Kina eller dyligt.. Många grejer kan va skit men många grejer kan också vara bra. Att generalisera och säga att firmor/handlare som "bara" importerar skulle vara fiffel och båg och att sådana ska man se upp med är nog nått utav det dummaste jag hört på länge. Finns en liten lokal importör i Skåne som endast ägnar sig åt just import och det är i allra högsta grad ett mycket serviceminded och seriöst företag som gör allt och lite till för sina kunder... Både jag och ett flertal av mina vänner har köpt hojar där och jag har ännu inte hört någon vara missnöjd..
Så länge priset är fördelaktigt för mig kommer jag köpa hoj oavsett var den kommer ifrån, så länge det är en bra hoj och det finns dokumentation på det

Okej för dom firmor som är seriösa, och kollar upp objekten och historik innan. Men sen så finns ju dessa småfifflare som livnär sig på att köpa smällda VRAK superbilligt för att sen sälja till nån stackare som inte kan så mycket, och dessa har då jag lust att slå av benen på, både företag som privata.

What the fuuuuuck.

Är väl för fan allmänt vett att man inte köper skit som ger en dåliga vibbar.

Kan du det minsta lilla om motorcyklar så räcker det att du grenslar slynan och startar, så känner du om nåt är fel.

Kanske dock bara är jag som har den förmågan :7peta

Imaster ville att jag skulle ange namn och firmor.

Ju mer du säger desto mindre torrt på fötterna verkar du ha. Vaddå "man ska aldrig ...", har man bevis ska man varna andra, eller ännu bättre, anmäla det. Men jag tror att du sitter med en polares polare som gjort en blunder och vill förklara bort det genom att det var firmans fel redan från början. Eller så försöker du sälja överpriserade hojar själv och vill "bara varna" för varenda jävel som säljer hojar som inte är du.

Okej för de firmor som är seriösa? Nämn deras namn då, de som är seriösa för nu snackar du bara och endast dynga.

Ju mer du säger desto mindre torrt på fötterna verkar du ha. Vaddå "man ska aldrig ...", har man bevis ska man varna andra, eller ännu bättre, anmäla det. Men jag tror att du sitter med en polares polare som gjort en blunder och vill förklara bort det genom att det var firmans fel redan från början. Eller så försöker du sälja överpriserade hojar själv och vill "bara varna" för varenda jävel som säljer hojar som inte är du.

Okej för de firmor som är seriösa? Nämn deras namn då, de som är seriösa för nu snackar du bara och endast dynga.

låter som du jobbar på en sånn firma som importerar hojar, gör du det? och isåfall kan du berätta hur det går till på riktigt!

låter som du jobbar på en sånn firma som importerar hojar, gör du det? och isåfall kan du berätta hur det går till på riktigt!

Nej, jag är högstadielärare på en skola i Helsingborg.

Jag tycker att folk som lurar andra att allt som är på ett visst sätt automatiskt är dåligt är en typ av människor som bör konfronteras och lägga upp sina kort. Att förstöra för en hel branch utan ens indicier som belägg och argument som låter mer förlegande än kristendomen tycker jag är just en sån sak som man skriver endast för att lura människor.

Dra alla firmor som importerar över en kant är rätt kasst. Finns hur många firmor som helst som har gott rykte om fina hojjar och säljer bra. Sen har vi firmor som sidoimporterad med utan att "svennsonfolket" vet om det, då kan dom slå igen med, Så hur många handlare kommer det finnas kvar i landet som är "seriösa" 20 kanske? samma sak med bilar. Då vi inte vet hur mycket kontakter som firmorna har i det andra landet så kan man inte påstå att bara för att det kommer hem 20 hojjar i en kontainer är oseriösa handlare som vill ha snabba pengar. Vem vill inte det? Billigare att ta hem 1 container än flera .

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra