Försäsongsträning 17-20/4 2014 på Slovakiaring med Axxon & Zenergy

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Vi kör hotellet på banan.
Är det någon som betalt ännu?
Mailade ni kontokortsuppgifterna? Verkar vansinnigt?
Är det verkligen ok enligt EMV/PCI?

Jag maila och fråga varför dom ville ha betalt i förskott, som svar fick jag att det var stort intresse och nästan fullbokat hela April, så dom ville vara säkra på att folk kom/betalade.
Jag antar att dom inte vill säga nej till folk och sedan stå med tomma rum.

Jag gav dom ett kreditkortsnummer som dom efter några dagar drog den överenskomna summan ifrån.
Jag fick en underskriven "proforma invoice" och en "proof of payment" på mailen.

Jag ser inget konstigt med att ett hotell vill ha betalt i förskott och det är inte Gran canaria vi ska åka till...
:tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det var mer att maila kreditkortsnumret jag tycker verkar vansinnigt.
Varför är det skyhöga krav på PCI-certifierade betalningsmottagares hantering av dessa nummer när andra verkar kunna behandla dem hur som helst?

Vad tycker din kortutfärdare om att du skickar uppgifterna på vykort? Får du verkligen tillbaka kosingen ifall nån börjar tokhandla på din bekostnad nu?

Edit: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2256148-kopte-stulna-kortnummer-pa-natet
 
Last edited:

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Det var mer att maila kreditkortsnumret jag tycker verkar vansinnigt.
Varför är det skyhöga krav på PCI-certifierade betalningsmottagares hantering av dessa nummer när andra verkar kunna behandla dem hur som helst?

Vad tycker din kortutfärdare om att du skickar uppgifterna på vykort? Får du verkligen tillbaka kosingen ifall nån börjar tokhandla på din bekostnad nu?


Edit: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2256148-kopte-stulna-kortnummer-pa-natet

Betala med ett kreditkort med låg kreditgräns om du är orolig...
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
De(Hotellet vid banan) ville ha betalt i förskott av mig och en till. Icke. Det gick bra att betala i efterskott förra året, så det borde gå nu med.
Det blir istället boende i depåtält. Kan man dessutom med gott samvete ta en pilsner direkt efter sista passet :)
Finns där duschmöjligheter om man inte bor på hotellet?
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Frågade Zuzana på Hotel Ring om det var ok att betala proformafakturan jag fick istället för att skicka kortnummer. Fick svar att det var ok, all info för att göra banktransfer finns i dokumentet, måste bara maila henne när jag registrerar betalningen så hon kan synka och skicka "proof of payment" :tummenupp

Är nog onödigt nojjig med grejen att lämna kortnummer, det är säkert inga konstigheter, men detta känns ändå bättre :rodnar
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Frågade Zuzana på Hotel Ring om det var ok att betala proformafakturan jag fick istället för att skicka kortnummer. Fick svar att det var ok, all info för att göra banktransfer finns i dokumentet, måste bara maila henne när jag registrerar betalningen så hon kan synka och skicka "proof of payment" :tummenupp

Är nog onödigt nojjig med grejen att lämna kortnummer, det är säkert inga konstigheter, men detta känns ändå bättre :rodnar

jag har exakt samma tankar, att maila kortnumret känns för mig som att tejpa fast stålarna på ett vykort.
med tanke på vilka krav EMV ställer på kortbetalningsmottagare är jag högst tveksam till att hotellet ens får göra så och behålla rätten att få betalt över kortnummer.
anywayZ, jag förstår inte ett ord av fakturan så jag kommer chansa. Det trista är att de har stängt denna och nästa vecka så de kommer inte ta betalt förrän efter det. Hoppad inget skiter sig med 15 februari bara.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
jag har exakt samma tankar, att maila kortnumret känns för mig som att tejpa fast stålarna på ett vykort.
med tanke på vilka krav EMV ställer på kortbetalningsmottagare är jag högst tveksam till att hotellet ens får göra så och behålla rätten att få betalt över kortnummer.
anywayZ, jag förstår inte ett ord av fakturan så jag kommer chansa. Det trista är att de har stängt denna och nästa vecka så de kommer inte ta betalt förrän efter det. Hoppad inget skiter sig med 15 februari bara.

Jag har Handelsbanken, där gäller följande vid utlandsöverföringar

- Betalningsmottagarens kontonummer måste anges med IBAN
- Betalningsmottagarens bank ska anges med BIC (swift)
- Betalningen ska ske mellan två konton inom EU
- Avsändaren och mottagaren betalar sina egna avgifter (SHA)

och både IBAN och swift är utskrivet på proforman.

Det ska bara ta två dagar, så jag drar iväg ett mail typ den 10e och kollar så de är på plats, då borde det inte vara nån fara.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Då var man anmäld!
Får se till att få ordning på hojjen igen också då....

Kommer åka husbil ned familjen ned som får finna sig i 4 dagars depåliv!
 

Ticke

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Husaberg FS 650e -06, Vespa Piagio 125CC
Min banhoj jag skall ha me ner är inte reggad men förra ägaren hade mc id på den för han tävla med den så den e grön de har jag kollat upp :tummenupp

Men jag vill ha med mig något papper ner om farbroblå skulle stoppa en på vägen ner eller hem & fråga vart fan den hojen kommer ifrån & vill se papper på att den är min.. ?
 

norsk

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
mellerud
Hoj
-01 gsxr 1ooo gate + bane
I fjord spurte jeg på tollen i Danmark, de sa det holdt med mc id.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Vad är det nu då!
Jag kommer ju inte in på Axxon Racings hemsida.:huvet
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Vi har fortfarande platser kvar i släpet för några cyklar till. Vi åker från Västerås Måndag 14 April.

/MVH Mikael Andersson
 

Puszta Boy

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
ZX10R, GSX-R1000 K5, DUCATI ST4s
Tipps:
Varje box har en stor TV, där bortsett fr tv kanaler även kan hitta online alla varvtider
Tvättställ i varje box
Efter några inlärningsvarv, precis när man är säkert på att efter den första bron kommer banans snabbaste högerkurva, där man knappt behöver ens bromsa, just då kan det bli viktigt att tänka på att det finns en väldig svag brytning efter bron, därför ta förste bron alltid i mitten, då hamnar du precis rätt efter bron, altså på vänstersidan av banan innan nedväxling och nedläggning höger.
Bro nr 2 har dem tagit bort under vinter. Synd, den bron var häftig, den var nämligen med 260 man kom till den bron och det krävdes mod att flyga genom den och bromsa som fan innan 180 graders höger
Den fjärde bron är en häftig whelee ställe.
En enorm snabb bana, men i mitten är det en jävlig krävande tekniskt part.
Banan är enorm bred, nästan som Brno
Om Ring Hotellets restaurang inte har öppet, då håller man depo restaurangen öppet, det är samma firma.
Finns en verkstad bortändan av depon, där har dom även däck och några reservdelar också.
Ta långa utväxlingar med er, målrakan är enorm lång dessutom sista kurvan innan målrakan är oxå en snabb kurva.
Närmaste storstad ligger bara 9 km, Dunajska Streda med många hotell och restauranger, jag brukar bo på Hotel Bonbon
Men Hotel Ring på banan är verkligen bekväm och fin, med free wifi. Pool finns men det kostar 5 eur/pers
Även i depon finns free wifi, fast den är starkare ute i depon än inne i boxarna.
Större strömcentraler finns ute på depoplatsen också gratis.
Det kostar inget extra att bo i depon (det finns flera banor numera i europa där dem tar avgift för depoboende)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det går bra med vilken hoj som helst i alla grupper. Vi delar in grupperna efter varvtider, inte efter utrustning. ;)

Nu läste jag Puszta boys inlägg ovan och känner hur arslet pulserar igen.
Har ni gula västar för oss som är i fas 2 i "the evolution of a sportbike rider"?
jag har precis skaffat skåpbil för tusan. Kör på gatdäck. Lite ängslig.

Edit: hur är det med box förresten? bokar man dem separat?
Borde jag läst tråden innan jag frågade kanske?
 
Last edited:

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Nu läste jag Puszta boys inlägg ovan och känner hur arslet pulserar igen.
Har ni gula västar för oss som är i fas 2 i "the evolution of a sportbike rider"?
jag har precis skaffat skåpbil för tusan. Kör på gatdäck. Lite ängslig.

Edit: hur är det med box förresten? bokar man dem separat?
Borde jag läst tråden innan jag frågade kanske?

Västar har vi om man vill ha, men det ska nog inte vara någon fara i den lugna gruppen.

Box bokar man separat, maila info@axxonracing.se, kostar 100 Euro per dag.
 

Puszta Boy

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
ZX10R, GSX-R1000 K5, DUCATI ST4s
känner inte din hoj, men på Slovakiaring är det exakt 6 ställen är du över 200 km (riktig, altså gps25 hastighet)
3 rakan har du omkring 250, så du ska ha såkallad lång drevning. Som till ex skulle passa till Anderstorp rakan
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top