Försäljning av mc när köparen bor långt bort

Han tyckte att det skulle innebära onödigt jobb..

Nu ska jag inte måla fan på väggen, men vid det här läget hade jag blivit lite misstänksam. :5sure

"jobbet" är att sprätta upp kuvertet till ägarbeviset, skriva sitt eget och brorsans namn på och posta. En operation som bör ta 1 minut + resa till brevlådan.

Men men, hoppas killen är grön.

Angående postväxeln så är det möjligt att förfalska dessa, men rätt så svårt och om jag har förstått det hela dessutom ovanligt.

Postväxeln ska ha, om jag kommer ihåg detta rätt, ett identitetsnummer. Har du detta kan du ringa utställande bank och få bekräftat att postväxeln finns och på vilket belopp den ligger på. Finns den och beloppet är korrekt kan du nästan lugnt utgå från att den är äkta. Kräver dock att banken är öppen och att du kan ringa dit. Men som sagt, någon som kan detta bättre kan ju fylla i. Jag vet att jag har kontrollerat en växel via telefonen, men om det beror på att de känner mig på banken, eller om det skiljer sig mellan banker kan jag inte svara på.

De kommer inte att svara på frågor om namn, det sätter banksekretessen stopp för. Bankerna är måna om att vi som kunder tar emot postväxlar, eller bankväxlar som de kallas tror jag om banken ställer ut dem. De underlättar för banken, mindre kontanthanteringar.

Typiskt för ö-vikare(stockholmare) Själv är man född i norrland och van att åka 100mil till kiosken. Kör ner å lämna hojen.

Nu har det blivit så att regbeviset kommer skickas med motorcykeln, vi kom fram till att det var den simplaste lösningen som inte innebar för mycket krångel. Han kommer betala med en postväxel som är skriven på mig och jag får den när brorsonen tittat på motorcykeln.

Med risk för att verka dum, är det lätt att förfalska postväxlar?

Vet du hur en postväxel ser ut?
Jag hade inte tagit emot en eftersom jag inte vet det.

Vad kostar cykeln? Så dyr att det är direkt olämpligt med kontanter?

Jag skulle absolut INTE skicka hojen ihop med regbevis utan att få en krona!!!
Då lär du nog inte få några pengar heller..:va

Jag gjorde en liknande affär (dock inga jättepengar) köparen satte in hela beloppet på mitt konto, då skickade jag det påskrivna ägarbytet, när ägarbytet var genomfört kunde hans fraktfirma hämta hojen.
I detta fall så hade ju jag kunnat blåst honom på hela affären... men det är inte riktigt min grej, och allt sköttes på mina villkor.

Jag har skummat igenom tråden. Om du behöver assistans på plats i Borås så bor jag en mil utanför. Hör av dig om det är något jag kan hjälpa till med.

Vet du hur en postväxel ser ut?
Jag hade inte tagit emot en eftersom jag inte vet det.

Vad kostar cykeln? Så dyr att det är direkt olämpligt med kontanter?

Lite grovt beskrivet så ser den ut som en stor check, med bankens namn på den, med sifferkoder längst ner och summan med både siffror och text. En sak som är unik är vattentrycket samt att summan den är utställd på är tryckt med en maskin så det blir som blindskrift.

Av säkerhetsskäl så återger man inte utseendet på internet, är min gissning.

Angående postväxeln så är det möjligt att förfalska dessa, men rätt så svårt och om jag har förstått det hela dessutom ovanligt.

Postväxeln ska ha, om jag kommer ihåg detta rätt, ett identitetsnummer. Har du detta kan du ringa utställande bank och få bekräftat att postväxeln finns och på vilket belopp den ligger på. Finns den och beloppet är korrekt kan du nästan lugnt utgå från att den är äkta. Kräver dock att banken är öppen och att du kan ringa dit. Men som sagt, någon som kan detta bättre kan ju fylla i. Jag vet att jag har kontrollerat en växel via telefonen, men om det beror på att de känner mig på banken, eller om det skiljer sig mellan banker kan jag inte svara på.

De kommer inte att svara på frågor om namn, det sätter banksekretessen stopp för. Bankerna är måna om att vi som kunder tar emot postväxlar, eller bankväxlar som de kallas tror jag om banken ställer ut dem. De underlättar för banken, mindre kontanthanteringar.
Jag har köpt och sålt en del med postväxel och det har gått bra. Det går som sagt att ringa och kolla numret på postväxeln mot banken. Problemet är ju om det sker på en tid när banken inte har öppet.

Kom också ihåg att postväxeln måste överlåtas till säljaren i skrift på baksidan av växeln. Vanligast är att den innan är utställd på köparen om det skulle bli så att affären inte blir av.

Edit: Det är numera bara banken som säljer postväxlar, så namnet är lite missvisande.

Om du har fått pengar av köparen så spelar det mindre roll, du lär inte få några parkeringsböter på hojen om du är orolig för det. Skriv under och skicka med papper ner och invänta ägarbyte.
Behöver det bli krångligare än så?

Om du har fått pengar av köparen så spelar det mindre roll, du lär inte få några parkeringsböter på hojen om du är orolig för det. Skriv under och skicka med papper ner och invänta ägarbyte.
Behöver det bli krångligare än så?
Bortsett från skatt och eventuella parkeringsböter så är väl problemet att han måste behålla försäkringen tills han vet att ägarbytet gått igenom. Allt ansvar vad det gäller motorcykeln faller på ägaren, vilket i detta fall är säljaren tills bytet har gått igenom.

Skulle han säga upp försäkringen i förtid och den nye "ägaren" inte skickar in lappen så går Trafikförsäkringsföreningen in om hojen är påställd. Det blir dyrt. Detta kan han inte kräva den nya ägaren på då det är säljarens ansvar att se till så ägarbytet skickas in.

Naturligtvis kan det vara så att köparen är en moralisk och rättskaffens person som inte glömmer att skicka in lappen. Men hur vet man det innan?

Med lite strul nu kan stort strul undvikas senare.

Fråga vilken bank han har, har ni samma kan han ju bara föra över pengarna samtidigt som cykeln blir hämtad. När du har pengarna på kontot så lastar ni på cykeln. Köpekontraktet (inte ägarbytet) får han som hämtar skriva på. Har han en annan bank så kanske du har en god vän eller familjemedlem med den banken som kan agera mellanhand.

orkar inte läsa allt men om ingen redan har skrivit det så vill jag säga att du slipper p-böterna också om hojen är anmäld stulen innan böterna började gälla :tummenupp

Nu har det blivit så att regbeviset kommer skickas med motorcykeln, vi kom fram till att det var den simplaste lösningen som inte innebar för mycket krångel. Han kommer betala med en postväxel som är skriven på mig och jag får den när brorsonen tittat på motorcykeln.

Med risk för att verka dum, är det lätt att förfalska postväxlar?

Som flera andra har skrivit. Skicka in ägarbytet med köparens alla data, dvs namn, adress och födelsenummer. DU skriver på och lämnar köparens underskrift blank. Då kommer Transportstyrelsen att skicka ut en fråga med uppgifter för komplettering och ber köparen skriva under. Även om de inte får in någon underskrift kommer ägarbytet att ske, som skrivits tidigare, efter 10 dagar.

Observera!! :mattias Ägarbytet sker från det datum du har skrivit på blanketten och din försäkring kommer då automatiskt att upphöra att gälla från det datumet.

Se dock till att få betalt för hojen också. Hur du löser det är upp till dig men jag skulle nog ta kontant eller postväxel vid överlämnande av hoj till transportör.

Själv så sålde jag en Transit och förfarandet med ägarbytet var på samma vis. Jag fick en postväxel av ryssen som hämtade bussen. Allt frid och fröjd och bussen går på sunkiga vägar på Kolahalvön.

Går lastbilar mellan övik göteborg varje vecka ungefär. Sätt killen på en ner till göteborg. eller skicka hojen på lastbil upp.

Typiskt för ö-vikare(stockholmare) Själv är man född i norrland och van att åka 100mil till kiosken. Kör ner å lämna hojen.

Då kan du ta och åka till din kiosk, vissa har saker att göra på vardagarna :arsele

Jag vill tacka för alla tips med detta köp :)
Det kommer ske att hans brorson kommer och hämtar motorcykeln och lämnar över postväxeln som är skriven på mig. Jag kommer ringa till banken och kolla så att den fortfarande är giltig. Då kommer jag att skicka in registreringsbeviset med bådas uppgifter utom hans underskrift. Så han får komplettera det senare.

Detta verkar vara det säkraste tillvägagångssättet utan att träffa honom :)

Då kan du ta och åka till din kiosk, vissa har saker att göra på vardagarna :arsele

Det kommer ske att hans brorson kommer och hämtar motorcykeln och lämnar över postväxeln som är skriven på mig. Jag kommer ringa till banken och kolla så att den fortfarande är giltig. Då kommer jag att skicka in registreringsbeviset med bådas uppgifter utom hans underskrift. Så han får komplettera det senare.

Det lät najs. Men se fan till att han är där under "banktiderna" så du kan kolla postväxeln

Det vinner du inget juridiskt på "whatsoever". Då kan du lika gärna skicka ägarbytespapperen med motorcykeln då det är samma sak. Du kommer fortfarande ha samma risker som om du skickar in anmälan utan hans namnteckning.

Ägarbytespapper kommer bara i retur till dig tillbaka, med en byråkratsvenska för militärens:
Gör om, gör rätt.

Det är alltid du som säljare som bär det fulla ansvaret för ägarbytet, de kommer inte bry sig ett smack i ditt ägarbytespapper som saknar en namnteckning. Då kan du lika gärna skicka in ett vykort från ö-vik till transportstyrelsen med en varm hälsning om att göra ägarbyte. De kommer betrakta ditt ej kompletta ägarbytespapper med samma skepsis. De kommer inte att skicka det till den nya ägaren i retur, du får tillbaka skiten.

Detta är min gissning, som jag känner mig förhållandevis säker på att den gäller.

Detta är min gissning, som jag känner mig förhållandevis säker på att den gäller.
Han har vid två separata tillfällen i denna tråd blivit tipsad om just detta förfarande. Detta kom även med en uppmaning om att ringa Transportstyrelsen och dubbelkolla, vilket han skulle göra. Om han ringde eller ej får han svara på själv.

Jag köpte Kawan av en kille i Växsjö och vi var överens via mail och telefon så fick han 1000kr i bensinpengar för att köra upp den på släp till Stockholm!
Dock inte 100mil men ändå 45 eller nått!
Gick klockrent! Dock fans den killen här på SH.
Tack Akilles

Han har vid två separata tillfällen i denna tråd blivit tipsad om just detta förfarande. Detta kom även med en uppmaning om att ringa Transportstyrelsen och dubbelkolla, vilket han skulle göra. Om han ringde eller ej får han svara på själv.

Ja, jag menar bara att alla problem som han kan förvänta sig av att få om han skickar med ägarbytespapperet med hojen, kan han förvänta sig om han skickar in ägarbytespapperet till transportstyrelsen. Ingen överflyttning av ägarskapet kommer att genomföras innan korrekt namnteckning finns där. Jag kan vara trött i huvudet, men strikt juridiskt är det samma sak som att skicka ägarbeviset fysiskt med hojen helt ifylld utan köparens namnteckning, och hoppas på det bästa.

Man sitter inte i "tjyffe-fri-zonen" bara för att man skickar ofullständigt ifyllt ägarpapper till transportstyrelsen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra