Försäkringspremie Kawasaki H2

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har sedan en tid varit riktigt intresserad av en H2 SX. Dock är försäkringen riktigt dyr. Svedea och Bilsport vill inte ens ta i dem. Billigaste jag hittade var If. 2800/mån för hel och 1600 för halv. Samma sak för Z H2.

Kollade för skojs skull på en Ninja H2. 30% lägre än SX och Z! Helt galet. Vad beror detta på? kollade årsmodeller 15-18.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Högt pris+hög effekt=dyrt
Få sålda ex gör att premierna inte är rakt igenom logiska mellan olika modeller.

VIll du ha billigare försäkring lär du nog antingen växa upp eller flytta. Helst båda.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Polare köpte sån i höstas, verkade omöjlig försäkra. Lyckades till slut förhandla med försäkringsbolaget till 11K helförsäkring/helår. Han är strax under 40 bor i STH. Så ge inte upp :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kollade runt och fick följande på mig

Z H2 2020
Helår/helförs
Trygg Hansa: 29652:-
Svedea: Vill ej lämna pris på webben
Länsförsäkringar: Vill ej lämna pris på webben
Bilsport & MC: Vill ej lämna pris på webben
Folksam: Vill ej lämna pris på webben
IF: 10584:-
Gjensidige: Vill ej lämna pris på webben
DINA: Bara trafik

H2 SX 2020
Trygg Hansa: 25836:-
Svedea: Endast trafikförsäkring
Länsförsäkringar: Vill ej lämna pris på webben
Bilsport & MC: Vill ej lämna pris på webben
Folksam: Vill ej lämna pris på webben
IF: 9768:-
Gjensidige: Vill ej lämna pris på webben
DINA: Bara trafikförsäkring

H2 Carbon 2020 (231 hästars)
Trygg Hansa: 26424:-
Svedea: Endast trafikförsäkring
Länsförsäkringar: Vill ej lämna pris på webben
Bilsport & MC: Vill ej lämna pris på webben
Folksam: Vill ej lämna pris på webben
IF: Vill ej lämna pris på webben
Gjensidige: Vill ej lämna pris på webben
DINA: Bara trafikförsäkring

Som referens kan jag säga att min gamla CBR1100XX Blackbird med turbo och korrekt angiven effekt på 230 hästar skulle kosta 2172:- i helförsäkring/helår hos IF. Priset hade varit det samma med högre laddtryck och 300 hästar med. Sug på den ni....
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Som referens kan jag säga att min gamla CBR1100XX Blackbird med turbo och korreket angiven effekt på 230 hästar skulle kosta 2172:- i helförsäkring/helår hos IF. Priset hade varit det samma med högre laddtryck och 300 hästar med. Sug på den ni....
Fan, man lär ju skaffa turbo-hoj alltså. "Det var försäkringsbolaget som drev mig till det" :p
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kollade på h2sx och som 45åring så var det bara att glömma trots boende på landsbygden i hus. Blev mycket dyr...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det går säkert att deala till sig något avtal hos alla som inte vill lämna offert via webben. Speciellt om man lockar med andra fordon, hemförsäkringar, osv.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
När H2 kom så fanns det ju en märkesförsäkring som började på 7800:- drygt.
Undrar vem som kvalificerade sig för den premien.

Ska ni få helt sanslösa priser, så är det ICA-Banken och deras MC-försäkring som gäller.
6ggr mer än Svedea på en Tracer t.ex. Varför ens skapa produkten om man inte vill ha affären?

Men OnT: Att ZH2 och H2 Carbon kostar fläsk kan jag förstå, men att H2SX ska vara så förbannat dyr, det greppar jag inte. Kundprofilen torde ju vara folk i 40-55års åldern som kör längre sträckor, om än kanske med lite mer snurr på rullen.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Mellan 25 och 30k i försäkringspremie, vem fan betalar det? Alltså på riktigt?! Om du inte totalkraschar blir det snart billigare att köra oförsäkrat och stå för konsekvenserna. Kan Fimpen i Hökarängen och Alibaba i Tensta kan även du.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kollade även på en ZZR1400 2018. Var inte mycket bättre på den.

Helförsäkring/helår (45 år, boende i villa på landet)
Trygg Hansa: 23292:-
Svedea: Vill ej lämna pris på webben
Länsförsäkringar: Vill ej lämna pris på webben
Bilsport & MC: Vill ej lämna pris på webben
Folksam: Vill ej lämna pris på webben
IF: 7272:-
Gjensidige: 38747:-
DINA: Bara trafik

Och va fan är det med att inte vilja lämna pris på webben på sporthojar nuförtiden.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag bara väntar på att försäkringsbolagen ska skifta fokus till adventureavdelningen och alla streethojar. Har inte svårt att tro att min GS kommer kosta 10000 eller ännu mer för mig om 5-10 år. Helt löjligt för en adventure....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag bara väntar på att försäkringsbolagen ska skifta fokus till adventureavdelningen och alla streethojar. Har inte svårt att tro att min GS kommer kosta 10000 eller ännu mer för mig om 5-10 år. Helt löjligt för en adventure....
Eventuellt skriver de in i avtalet att man inte får köra grusväg med dem :rofl
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tycker bara att det är helt galet att en H2 sporthoj kostar mindre att försäkra än en Z eller SX. Det är noll logik där. Jag kollar istället på en H2 nu som jag kan modda för att bli lite bekvämare
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Kollade även på en ZZR1400 2018. Var inte mycket bättre på den.

Helförsäkring/helår (45 år, boende i villa på landet)
Trygg Hansa: 23292:-
Svedea: Vill ej lämna pris på webben
Länsförsäkringar: Vill ej lämna pris på webben
Bilsport & MC: Vill ej lämna pris på webben
Folksam: Vill ej lämna pris på webben
IF: 7272:-
Gjensidige: 38747:-
DINA: Bara trafik

Och va fan är det med att inte vilja lämna pris på webben på sporthojar nuförtiden.
Hm, Urrrrk.!! Fy dvale 23292:- :( Har en zzr 1400-2020 betalar 8450:- Helförsäkring/Helår, Är 54 och bor Arlanda/Sigtuna.
kan jämföras med min1290 R-Superduke som jag hade 2018 den kostade 18700:- Hel/Helår Det tycker jag är för mycket för att få köra hoj ett par månader om året. (Kan nog hålla med "MR Z" Är det värt det?).
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hm, Urrrrk.!! Fy dvale 23292:- :( Har en zzr 1400-2020 betalar 8450:- Helförsäkring/Helår, Är 54 och bor Arlanda/Sigtuna.
kan jämföras med min1290 R-Superduke som jag hade 2018 den kostade 18700:- Hel/Helår Det tycker jag är för mycket för att få köra hoj ett par månader om året. (Kan nog hålla med "MR Z" Är det värt det?).
Ja, eller 7272 från IF som knappast kan klagas på.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en 2019 H2-SX+ när jag läste här om priserna så loggade jag in på min försäkring och kollade.
Min årspremie Är under 6000 hel/hel gäller till September iår. Får se om det blir stor skillnad nästa gång.
Jag väljer alltid så hög självrisk som möjligt det brukar göra en hel del på premien
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har en 2019 H2-SX+ när jag läste här om priserna så loggade jag in på min försäkring och kollade.
Min årspremie Är under 6000 hel/hel gäller till September iår. Får se om det blir stor skillnad nästa gång.
Jag väljer alltid så hög självrisk som möjligt det brukar göra en hel del på premien
Vilket bolag har du?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hmm... no offence men hur gick det där till om det ens är sant?
Det är helt sant och källgranskat. En i min grupp som fick till det och jag minns beloppet men inte vilket bolag. Kan kolla upp det närmare och ge mer konkret info om det är viktigt för dig under dagen :)
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ska ni få helt sanslösa priser, så är det ICA-Banken och deras MC-försäkring som gäller.
6ggr mer än Svedea på en Tracer t.ex. Varför ens skapa produkten om man inte vill ha affären?
Kan hända jag är ute på trampcykel nu men erbjuder de mc-försäkring (eller bilförsäkring) så måste de väl försäkra allt? Går inte att välja bort vissa typer av hoj?
Däremot är det ju fritt fram att sätta vilka priser man vill och välja bort på det sättet...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top