försäkringsfråga

Tveksamt, tror inte någon tillåter dig att försäkra något som inte är ditt. Borde inte vara något nytt under solen.

-@

När jag ringde Folksam någon gång under mitten av sommaren så frågade jag om det gick att jag ägde hojen och min farsa stod som försäkringstagare... han sa att det inte var några problem med deras BAS försäkring... sålänge jag var bokförd på samma adress som min far!

I och med detta menar jag att dom måste ha ändrat sin policy... eller så var det en inkompetent person i andra sidan:tungan

Okej.. Gör det någon skillnad om min far faktiskt skulle köra den några gånger?? (han lär ju inte köra mer än mej på långa väger dock...) Hur tar ett försäkringsbolag reda på vem som är den huvudsaklige ägaren om en olycka skulle inträffa? Åker dem hem till en och ber farsan köra hojen då eller?

Försäkra så och kör, skit i alla försäkringsmoralister härinne, skall man vara så noga på den biten, får man rannsaka sig själv i allt.

Jag ringde o jämförde en gång med att ställa försäkring på min far o på mig i pris, fick som svar "SÅ KAN MAN INTE GÖRA" va sa jag??? ifrågasatte till försäkringskillen, om min far äger en hoj och har en försäkring som det är ok att låna ut hojen på att jag inte får köra den då?? nejaaaaa blev svaret.

Så länge inget händer kommer ingen ifrågasätta din försäkring om den står på dig el din far, sen finns det risk för förhöjd självrisk givetsvis, kolla upp så din far inte har en försäkring där ENBART han får köra.

På mig bara försäkringsmoralister!:rolleyes:
Många verkar tycka det är så hemskt när man gör så då det gäller mc, detta "fusk" är nog långt, långt långt värre vad det gäller bilar, kolla alla som äger eller är huvudsakliga brukaren på bilen, så står den på mamma, pappa fan och hans moster. Snarare regel än undantag.

Så godkänner försäkringsbolaget detta, så glöm denna tråd.

Last edited:
Försäkra så och kör, skit i alla försäkringsmoralister härinne, skall man vara så noga på den biten, får man rannsaka sig själv i allt.

Antar att det är mig du kallar för försäkringsmoralist. Jag försöker bara förmedla problematiken som många inte verkar vilja förstå. Det vore tråkigt om någon här inne genom felaktig information tror att han handlat rätt och hamnar i kläm.

Har inte på något sätt sagt att han inte ska göra det... Tror jag? Det var isf inte meningen.

-@

Last edited:
Men... min far står som försäkringstagare för en BAS-försäkring vilket innebär att han får låna ute den till mej. Jag är under 25 vilket innebär att självrisken höjs med 1000 spänn på vissa grejer. spelar det då någon roll om han kör den eller inte. Han har ju mc-körkort.. Jag kan ju själv ta en basförsäkring (som är enda alternativet för en som är 23 på folksam) och låna ut den till vem jag vill.. varför inte ställa den på farsan, med en lägre försäkringspremie (ända väldigt hög) och låna ut den till mej? är den nån skillnad egentligen...

Men... min far står som försäkringstagare för en BAS-försäkring vilket innebär att han får låna ute den till mej. Jag är under 25 vilket innebär att självrisken höjs med 1000 spänn på vissa grejer. spelar det då någon roll om han kör den eller inte. Han har ju mc-körkort.. Jag kan ju själv ta en basförsäkring (som är enda alternativet för en som är 23 på folksam) och låna ut den till vem jag vill.. varför inte ställa den på farsan, med en lägre försäkringspremie (ända väldigt hög) och låna ut den till mej? är den nån skillnad egentligen...

Men du har fått svar på alla frågor du ställer?

-@

Last edited:

BAS försäkringen gäller enbart för dem som är skrivna på samma adress?

Det kommer förmodligen inte bli några problem med ersättning vid en eventuell skada om du gör som beskrivet ovan.

Att din far äger hojen, innehar mc-körkort och lånar ut hojen till dig låter inte särskilt otroligt i någons ögon.

Man kan alltså göra så, men det är inte rätt.

3182411 När jag ringde Folksam någon gång under mitten av sommaren så frågade jag om det gick att jag ägde hojen och min farsa stod som försäkringstagare... han sa att det inte var några problem med deras BAS försäkring... sålänge jag var bokförd på samma adress som min far!

I och med detta menar jag att dom måste ha ändrat sin policy... eller så var det en inkompetent person i andra sidan:tungan
Det är direkt fel då ägaren av fordonet måste stå som ägare samt teckna försäkringen. Om du står som ägare o farsan försäkrar får du strax ett brev av tff.

....

Vart hittar du några moralkakor i denna tråd? Vi upplyser bara om vad som är korrekt, vill han ta en chansning så är det upp till honom. Försäkringsbolagen är inte sena med att bråka när de känner på sig att något är fel.

Last edited:
hehe!! gött me diskussioner!! min far står som ägare av hojen, han försäkrar i sitt namn, han har mc-körkort, han tar en basförsäkring, han lånar ut den till mej med en höjd självrisk. Sen om han inte väljer att köra själv är ju bara hans problem:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park