Försäkringsfråga och tips sökes

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
Hej allihopa, mitt första inlägg i detta forum. Kan berätta snabbt om mig själv, 20 år gammal och skattad lycklig för dubbla nationaliteter då jag tagit körkort utomlands där inga "mellanklass" hojar finns och vid översättningen till svenskt körkort så blir det fullständigt A körkort. Så jag kan köra 25+kw utan och vara olaglig på något sätt.

Så till min fråga.. Jag undrar vad som skulle vara billigast för mig om jag skulle välja o byta hoj.

Vad går försäkringsbolagen efter? ursprunglig kw eller registrerad kw? årsmodell? rakfyra/vmotor? J

Alla tips går hem.

Vill egentligen inte köra olagligt men det gör jag redan idag. Polisen kan inte göra ngt åt det däremot måste jag strypa inför besiktning. Vad händer om jag mot förmodan kraschar?

Kör idag ducati 600 -98 "23kw" har ca 40 egentligen, 5423:- hel/hel genom länsförsäkringar
Kollade upp med en 2001:a monster 600 på 40 Kw och försäkringen skulle ligga på 11.750 :-

Kollade upp en 929 fireblade häromdagen 25kw reggad o resultat var 6000 +/- hel/hel

Däremot en 2006 model kawa er-6n ligger på över 10.000 i försäkring.. Inköpspris ca 40, helt orimligt

försäkringen går på ursprunglig effekt skit samma om man stryper eller inte dem går på den effekt som mc har egentligen.

fb går efter ålder, kön, skadefria år, klass på mc där sport mc e klass 7 = dyrast försäkring,

Har du kollat vad Bilsport & MC vill ha i premie? De brukar kunna vara ganska billiga, men försäkrar inte de sportigaste hojarna.

I Sverige brukar försäkringsbolagen gå på vikt/effektförhållandet på ursprunglig effekt. Ibland så väger de också in skadestatistik på liknande fordon som de haft försäkrade tidigare. Är man ung, har t.ex. en Yamaha R1 och bor i en storstad så får man betala för alla andra ynglingar i storstäder som har kraschat eller blivit bestulna på sina Yamaha R1.

men 2000 års model CBR Fireblade "strypt" till 25 kw, har säkert 140bhp/200kg eller ngt liknande och jag är 20 år o bor i centrala helsingborg. Försäkring hel/hel på under 6000 :- då kan dem inte gå på ursprungliga eller hur!? Makes no sence.....verkligen

Och sedan en er-6 2006 model ca 60-70hk 190-200kg värde ca 40-50 tusen o dem vill ha allt mellan 10 o 20 tusen i försäkring per år......eh? tror de e större risk o crasha med fireblade. Tekniken har inte ändrats såååå dramatiskt på 9 år... 150:200 ratio mot dagens topphojar 175:175 de e inte så stor skillnad fortfarande 0-400m på under 11, fortfarande 0-100km/h på ca 3 sekunder

men trodde också dem gick efter detta: ålder,effekt,kön,skadefria år, skyddsställ eller inte och försäkringsklass.

Billigast för mig är länsförsäkringar eftersom jag har dem som hemförsäkring med.

Vad har du fått det ifrån att polisen inte kan göra något åt det? Självklart kan dem det om de önskar .. om du antydde till att de inte kan ta dig för att köra ostrypt på mellankort.

Du måste inte ha helförsäkring, halv och trafik finns också. Som du redan konstaterat blir premien då orimligt hög och på ett fåtal somrar har du betalat in lika mycket som hojen är värd.

Vad har du fått det ifrån att polisen inte kan göra något åt det? Självklart kan dem det om de önskar .. om du antydde till att de inte kan ta dig för att köra ostrypt på mellankort.

Han har ju fullt A, det dom inte kan göra något åt (utom att skicka till ombesiktning) är att hojen är ostrypt men regad som 23kw

När jag skulle köra på helsförsäkring på min ZX6r -97 så ville varken Länsförsäkringar eller Folksam stå för 25kw, bara ursprungseffekten. Dock så gick Salusansvar med på det, som förövrigt är ett dotterbolag(?) till Folksam.

Som folk tidigare har snackat om i tråden tror jag väldigt mycket på olyckstatistik. En cbr 600 f (sporttouring) av 97 årsmodell skulle gå lös på dryga 20laxar på mig, samtidigt som min nurvarande ZX6r Supersport av årsmodell 97 går på knappa 7lax. Båda reggade på 25kw med helförsäkring.

Född 89 och bor i de centralare delarna av Helsingborg.

Last edited:
varför måste du strypa den inför besiktningen? de bryr ju sig inte om de

kollat upp lite fler hojar så lange dem e registrerade som 25kw så får jag jatte låg forsakringskostnad... enda problemet ar om jag skulle skickas till ombesiktning av polisen och att jag måste strypa den infor varje besiktning men det gor ju många redan. Annat problem vore antagligen med forsakringsbolaget om man skulle råcka lagga den i backen, right? Smartare o ta endast halvforsakring då? Tacker val stold iaf. Och givetvis trafikforsakring.

kollat upp lite fler hojar så lange dem e registrerade som 25kw så får jag jatte låg forsakringskostnad... enda problemet ar om jag skulle skickas till ombesiktning av polisen och att jag måste strypa den infor varje besiktning men det gor ju många redan. Annat problem vore antagligen med forsakringsbolaget om man skulle råcka lagga den i backen, right? Smartare o ta endast halvforsakring då? Tacker val stold iaf. Och givetvis trafikforsakring.

Det är inte så att du sitter och kör Länsförsäkringars nättjänst? Den missar ofta när hojar är reggade på lägre effekt men det "fixar" dom när du väl har tecknat...

Sen att påstå att länsförsäkringar är billigast bara för att du har hemförsäkringen där är ju lite sådär, kolla gärna runt då LF annars är ganska dyra på mc-försäkringar.

men 2000 års model CBR Fireblade "strypt" till 25 kw, har säkert 140bhp/200kg eller ngt liknande och jag är 20 år o bor i centrala helsingborg. Försäkring hel/hel på under 6000 :- då kan dem inte gå på ursprungliga eller hur!? Makes no sence.....verkligen

enligt försäkringsbolagen är du skyldig att uppge den ursprungliga effekten

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...