Försäkringsfråga! Åsikter ombedes.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ska försöka få ihop en sammanhängande text av det här, får se hur det går.

Krockade med en bil för två veckor sedan på E4 mellan Uppsala och Gävle.
Ringde Folksam idag och fick reda på att jag kommer bli vållande.

Scenario enl. mig

Jag är på väg hem från jobbet kl 18 och kör längs E4 mot Gävle. En husvagn ligger och håller ut till höger i vägrenen framför mig. Bakom finns en Mercedes av nyare årsmodell. Det finns ingen bil i mötande körfält.

Jag skall svänga vänster (och ja, jag är fullt medveten om att detta inte bör göras på högtrafikerad väg), kikar i backspegeln och konstaterar att ingen har börjat en omkörning av mig så det är fritt fram att börja blinka vänster. Gör detta samt placerar mig i mötande körfält en aning tidigare än normalt för att underlätta för trafiken bakom mig. Börjar bromsa och svänga vänster, när jag hunnit avverka halva svängen smäller Mercan in i min vänstra framända med sin högersida.

Scenario enl. Motparten

Han ligger bakom mig, börjar blinka för att köra om mig då jag helt plötsligt blinkar vänster och svänger. Krocken är ett faktum.

Följande problem uppstår i motpartens version:

1. Hur skulle jag kunnat bromsat till 20-30 km/h och hunnit avverka halva vänstersvängen om han redan hade börjat kört om mig?

2. Hade han börjat köra om mig i drygt 90 km/h och jag då svängt vänster så måste min bil ha gått på tågräls eller något då det kan bli en aningen svårt att svänga 90 grader i 90 km/h. [Eventuella instick om vad jag kör för bil kan inflikas här]
Hade jag nu lyckats med det så hade hela min vänstersida smällt med hans högersida men så är icke fallet.

Sen en liten teori jag har som inte kan bevisas: Jag tror att han trodde jag skulle köra om husvagnen då jag blinkade och placerade mig i mötande körfält varpå han försöker köra om mig samtidigt och därför kommer så långt ut till vänster. Kom nu ihåg att jag redan låg i vänster körfält så han måste ha legat i vänster väggren, eller iaf väldigt nära väggrenen.

Ett vittne stannade med och killen med Mercan har lyckats snacka till sig så att vittnet skrev under sin version. Jag vet att detta låter som jag tror att en phet konspiration ligger bakom det hela men jag har tänkt på detta väldigt mycket på det senaste och försökt sett på det så objektivt jag kan. Jag har inga som helst svårigheter att erkänna när jag haft fel, tvärtom.

Men vem kommer försäkringbolaget att tro?
En snorunge som haft sitt körkort i drygt 1 år eller en medelålders man som kör ny Mercedes samt har ett vittne som styrker hans version?
Det säger sig självt..

Åsikter/funderingar mottages gärna.

Mvh J

Har du uppgivit ditt resonemang för försäkringsbolaget? Alltså att hur är det möjligt för dig att svänga vänster 90grader in på en annan mindre? väg i 90km/h? Tom dem måste inse det ohållbara i situationen.

Lycka till!
Mvh

även om vi ponerar att de går efter merca-snubbens utsago borde du knappast bli vållande. HAN gjorde en omköring i en korsning, och faktumet att du blev påkörd i sidan bevisar att du inte försökte köra om husbilen, vilket hade varit olagligt endast om det gick att bevisa att han påbörjat omkörningen först.

:va

Orakel skrev:
2595125 Har du uppgivit ditt resonemang för försäkringsbolaget? Alltså att hur är det möjligt för dig att svänga vänster 90grader in på en annan mindre? väg i 90km/h? Tom dem måste inse det ohållbara i situationen.

Lycka till!
Mvh

Jag skrev en skaderapport dagen det hände och skrev det jag skrivit ovan, dock i en något kortare version. Det är redan beslutat så jag kan nog inte göra mycket mer tyvärr.

Motparten mailade mig med sin version och försökte få mig att skriva på vilket jag naturligtvis inte gjorde! Jag stör mig på formuleringen dock. Vadå kommit överens om?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    21.3 KB · Visningar: 185
mini-knutten skrev:
2595137 även om vi ponerar att de går efter merca-snubbens utsago borde du knappast bli vållande. HAN gjorde en omköring i en korsning, och faktumet att du blev påkörd i sidan bevisar att du inte försökte köra om husbilen, vilket hade varit olagligt endast om det gick att bevisa att han påbörjat omkörningen först.

Jadu, jag vet som sagt inte. :confused:
Sen trodde jag, i överlag, att den som kör på bakifrån blir vållande.

Kommit överens, i stort sett.. jadu :D.. i stort sett så stämmer dethär me. "Jag gick och svingade med armarna som man brukar när man går" o dehär e va som hände "Gick förbi en person och slog ner han" :D.. ja du fattar..

me andra ord, ifrågasätt va fan han menar med i stort sett...

Det finns nån försäkringsnämnd dit du kan överklaga ärendet om du inte tycker som försäkringsbolaget. Kan vara värt ett försök iaf. Konsumenternas försäkringsbyrå (www.konsumenternasforsakringsbyra.se) kan nog ge en del råd också, hör av dig dit. Annars är det allmän domstol som gäller men då ska du nog vara riktigt säker på att få rätt, det kan kosta slantar annars :gnissla

Spontant efter att ha läst din beskrivning så tycker jag det känns som motparten gjorde en tvivelaktig omkörning.

newstead skrev:
2595216 Det finns nån försäkringsnämnd dit du kan överklaga ärendet om du inte tycker som försäkringsbolaget. Kan vara värt ett försök iaf. Konsumenternas försäkringsbyrå (www.konsumenternasforsakringsbyra.se) kan nog ge en del råd också, hör av dig dit. Annars är det allmän domstol som gäller men då ska du nog vara riktigt säker på att få rätt, det kan kosta slantar annars :gnissla

Spontant efter att ha läst din beskrivning så tycker jag det känns som motparten gjorde en tvivelaktig omkörning.

Tack för tipset men vet inte om jag orkar ta det vidare. Det är inte pengarna som är kruxet utan principen. Hade det rört sig om en större olycka så hade jag inte gett mig.

Jo, men sen vet jag inte om mina argument håller särskilt långt. Han har ett vittne som intygar hans version samt är långt äldre och mer erfaren bilförare än mig.

Jonathan. skrev:
2595259 Tack för tipset men vet inte om jag orkar ta det vidare. Det är inte pengarna som är kruxet utan principen. Hade det rört sig om en större olycka så hade jag inte gett mig.

Jo, men sen vet jag inte om mina argument håller särskilt långt. Han har ett vittne som intygar hans version samt är långt äldre och mer erfaren bilförare än mig.
Hör av dig till den där försäkringsbyrån och berätta hur det ligger till så kan dom säkert ge dig ett utlåtande om huruvida du bör gå vidare eller inte.

Kolla hur mycket som finns dokumenterat av bromsspår o.s.v. och gör något schysst animerat händelseförlopp där det framgår att du börjat bromsa ner och tydligt gått nära mittgrenen för att påbörja avfarten.
Klistra in text från lagboken där det står att omkörning ej bör göras i samband med korsning.

Generellt brukar den svängande, d.v.s. Du, bli vållande. Själv tycker jag det är lite motsägelsefullt då det alltid är den bakomvarandes uppgift att hålla tillräckligt avstånd för att kunna bromsa.
Det känns ju skevt att det hade varit ok om ett rådjur sprungit ut och du tvärnitat, men att du blir vållande om du tydligt blinkar och visar dina avsikter :mad:

TomTroll skrev:
2595360 Kolla hur mycket som finns dokumenterat av bromsspår o.s.v. och gör något schysst animerat händelseförlopp där det framgår att du börjat bromsa ner och tydligt gått nära mittgrenen för att påbörja avfarten.
Klistra in text från lagboken där det står att omkörning ej bör göras i samband med korsning.

Generellt brukar den svängande, d.v.s. Du, bli vållande. Själv tycker jag det är lite motsägelsefullt då det alltid är den bakomvarandes uppgift att hålla tillräckligt avstånd för att kunna bromsa.
Det känns ju skevt att det hade varit ok om ett rådjur sprungit ut och du tvärnitat, men att du blir vållande om du tydligt blinkar och visar dina avsikter :mad:

Jag är inte särskilt stekig på att animera, det får japanesarna ägna sig åt :gnissla

Hade för mig att bakomvarande bil brukade bli vållande :va

Jonathan. skrev:
2595363 Jag är inte särskilt stekig på att animera, det får japanesarna ägna sig åt :gnissla

Hade för mig att bakomvarande bil brukade bli vållande :va

Jag kan inte heller animera, men det ser proffsigt iaf :)

Läs på lite på nätet om hur det gått för andra. Ett snabbt sök på "vållande vänstersväng bakifrån" på google ger ett gäng träffar.
Du kan ju alltid satsa på att få delat vållande så slipper du utnyttja din trafikförsäkring för att reparera mercan.

I normala fall tror jag som sagt att du skulle blivit vållande då du måste ha full kontroll bakåt, men vi får hoppas att du har omständigheter som ger dig fördel :tummenupp

mini-knutten skrev:
2595137 även om vi ponerar att de går efter merca-snubbens utsago borde du knappast bli vållande. HAN gjorde en omköring i en korsning, och faktumet att du blev påkörd i sidan bevisar att du inte försökte köra om husbilen, vilket hade varit olagligt endast om det gick att bevisa att han påbörjat omkörningen först.

Kör du på E4,an så antar jag att det är hogre än 70kmh begr där och då får du köra om i en korsning.

Här kommer trådskaparen inte undan. Vänstersväng ska inte göras. Tro mig.
Finns säkert nån skön paragraf om detta, men jag orkar inte ens leta på det eftersom det är så uppenbart enligt mig.

Du svänger vänster, alltså blir du vållande. Sorry. Du får inte lov att påbörja vänstersvängen om det inte kan ske säkert utan fara, vilket det bevisligen inte kunde. Att du har blinkat i god tid, saktat ner i god tid, placerat dig bra osv hjälper inte. Vänstersvängande är ALLTID vållande.

Last edited:
Jonathan. skrev:
Jag skall svänga vänster (och ja, jag är fullt medveten om att detta inte bör göras på högtrafikerad väg)..... Börjar bromsa och svänga vänster, när jag hunnit avverka halva svängen smäller Mercan in i min vänstra framända med sin högersida.

En polare råkade ut för så gott som exakt samma sak förutom att han inte hade någon husvagn framför.

90-väg, han ska svänga in vänster på en rastplats men blir påkörd av bakomvarande bil.

Tyvär för min kompis så åkte han dit på hela kalaset.

korvgubbe skrev:
2596255 En polare råkade ut för så gott som exakt samma sak förutom att han inte hade någon husvagn framför.

90-väg, han ska svänga in vänster på en rastplats men blir påkörd av bakomvarande bil.

Tyvär för min kompis så åkte han dit på hela kalaset.

Tyvärr och tyvärr.. Det är ju dessa olyckor som mc-förare stryker med på varje år, så det är väl dags att sluta göra dom här svängarna.
Det är inte bara skinntorra gubbar som missar oss, utan även yngre förmågor (som din vän och trådskapare för att nämna några) som dessutom missar hela bilar vilka ändå lättare att se.

juha01 skrev:
2596809 Tyvärr och tyvärr.. Det är ju dessa olyckor som mc-förare stryker med på varje år, så det är väl dags att sluta göra dom här svängarna.
Det är inte bara skinntorra gubbar som missar oss, utan även yngre förmågor (som din vän och trådskapare för att nämna några) som dessutom missar hela bilar vilka ändå lättare att se.

Det största problemet, i mina ögon, är inte att folk "missar" bilar och hojar. Det absolut största problemet är att man "chansar" och gör vänstersvängen trots att man ser att det kommer en bil/hoj. Läs gärna tråden "norrköping:motorcykelolycka" i mc-forumet.

Skalman skrev:
2596231 Du svänger vänster, alltså blir du vållande. Sorry. Du får inte lov att påbörja vänstersvängen om det inte kan ske säkert utan fara, vilket det bevisligen inte kunde. Att du har blinkat i god tid, saktat ner i god tid, placerat dig bra osv hjälper inte. Vänstersvängande är ALLTID vållande.

Jovisst. Men jag anser att det kunde ske utan fara (men jag antar att det ska vara HELT fritt från trafik för att det ska kunna räknas som utan fara) eftersom jag placerade mig i mötande körfält i mycket god tid och det var då fritt för bilen bakom mig att fortstätta sin färd.

Det som stör är att, i tron om att jag kör om husvagnen, så kör han om SAMTIDIGT som mig. Är det lagligt att köra om ett fordon när den framför påbörjat en omkörning av densamme?

juha01 skrev:
2596809 Tyvärr och tyvärr.. Det är ju dessa olyckor som mc-förare stryker med på varje år, så det är väl dags att sluta göra dom här svängarna.

Vad missar jag?
Det är Mercan som missade att jag bromsade och svängde, inget annat.

Last edited:
Jonathan. skrev:
2596998 Jovisst. Men jag anser att det kunde ske utan fara (men jag antar att det ska vara HELT fritt från trafik för att det ska kunna räknas som utan fara) eftersom jag placerade mig i mötande körfält i mycket god tid och det var då fritt för bilen bakom mig att fortstätta sin färd.

Du anser, ja. Men du hade fel, och därför blev det en olycka. Du hade helt enkelt inte tillräcklig koll.

Jonathan. skrev:
Det som stör är att, i tron om att jag kör om husvagnen, så kör han om SAMTIDIGT som mig. Är det lagligt att köra om ett fordon när den framför påbörjat en omkörning av densamme?

Nej, det är inte lagligt. Men det fritar inte dig ansvaret eftersom du är den vänstersvängande och därmed den vållande.

Jonathan. skrev:
Vad missar jag?
Det är Mercan som missade att jag bromsade och svängde, inget annat.

Du missar att du som svänger vänster alltid är vållande. Du hade inte tillräcklig uppsikt/koll på runtomvarande trafik för att svänga vänster.

Man kan dessutom diskutera det tvivelaktiga att lägga dig på mötande trafiks körfält. Om du kände dig tvungen att göra detta, borde du antagligen fortsatt framåt, tagit av åt höger, vänt och tagit "din" sväng från höger istället.

Edit: Fallet är för mig fullständigt solklart. Det har ingen betydelse vad motparten kör för fordon, hur gammal han är, eller hur många vittnen han har. Du svänger vänster, det sker en olycka. Alltså blir du vållande. Sorry.

Last edited:
juha01 skrev:

Jag anser att lagen är FEL! När någon blinkar, placerar sig i mitten av vägen, bromsar och sedan svänger är man ju riktigt puckad om man väljer att inte minska farten och köra om på höger sida av den svängande bilen.
Att istället köra in i den svängande bilen tycker jag visar att man inte har på vägen att göra.

Nu vet jag att det finns fall där den svängande bilen inte varit tillräckligt tydlig och det därför skett en olycka, men jag tycker det känns lite enkelspårigt att lägga allt på den svängande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT