Försäkringsfråga! Åsikter ombedes.

TomTroll skrev:
2597285 Jag anser att lagen är FEL! När någon blinkar, placerar sig i mitten av vägen, bromsar och sedan svänger är man ju riktigt puckad om man väljer att inte minska farten och köra om på höger sida av den svängande bilen.
Att istället köra in i den svängande bilen tycker jag visar att man inte har på vägen att göra.

Nu vet jag att det finns fall där den svängande bilen inte varit tillräckligt tydlig och det därför skett en olycka, men jag tycker det känns lite enkelspårigt att lägga allt på den svängande.

Det är snarare så, att om man väljer att placera sig mitt på vägen, bromsa in, samt svänga vänster när man har trafik bakom sig, så är man puckad. Man måste åtminstone försäkra sig om att det är fritt innan man börjar svänga.

Skalman skrev:
2597251 Du anser, ja. Men du hade fel, och därför blev det en olycka. Du hade helt enkelt inte tillräcklig koll.

Nej, det är inte lagligt. Men det fritar inte dig ansvaret eftersom du är den vänstersvängande och därmed den vållande.

Du missar att du som svänger vänster alltid är vållande. Du hade inte tillräcklig uppsikt/koll på runtomvarande trafik för att svänga vänster.

Man kan dessutom diskutera det tvivelaktiga att lägga dig på mötande trafiks körfält. Om du kände dig tvungen att göra detta, borde du antagligen fortsatt framåt, tagit av åt höger, vänt och tagit "din" sväng från höger istället.

Edit: Fallet är för mig fullständigt solklart. Det har ingen betydelse vad motparten kör för fordon, hur gammal han är, eller hur många vittnen han har. Du svänger vänster, det sker en olycka. Alltså blir du vållande. Sorry.

1. Mjaa, där har du fel. Den som inte hade kollen i mitt fall var bakomvarande bil. Han låg alldeles för nära mig då han gjorde sin omkörning samtidigt som mig.
Hade han haft tillräckligt med avstånd hade han ganska enkelt kunna bromsat in och vikt av till höger om mig när jag tände mina bromsljus.

2. Vem har sagt något om att frita ta mitt ansvar? Han gör en olaglig manöver vilket bidrar till att olyckan sker. Hade han väntat med att köra om husvagnen i tron om att jag gjorde det hade det aldrig hänt något.

3. Tvungen och tvungen. Givetvis kunde jag fortsatt att köra och svängt in på en gata till höger och vänt. Jag bedömde det hela såsom att det var tillräckligt riskfritt att göra som jag gjorde, självklart ska man ha mycket uppmärksamhet men att han skulle göra en omkörning i tron om att jag gjorde det räknade jag inte med. Visst, jag gjorde en felbedömning, det står jag för.

Men trots allt gjorde han en olaglig handling som hade övervägande stor del till att lyckan skedde. Det är det jag stör mig på, att inte försäkringsbolaget tar med detta i sin beräkning.

Sen verkar du vara helt inne på att det är alltid den som svänger som gör fel. Försök se till det stora hela istället. :)

juha01 skrev:
2595962 Kör du på E4,an så antar jag att det är hogre än 70kmh begr där och då får du köra om i en korsning.

Här kommer trådskaparen inte undan. Vänstersväng ska inte göras. Tro mig.
Finns säkert nån skön paragraf om detta, men jag orkar inte ens leta på det eftersom det är så uppenbart enligt mig.

Kan man ens göra en vänstersväng på en motorväg? Trodde att definitionen av en motorväg var skiljda körfält (alltså inte filer) utan korsningar och endast på-och-avfarter... Även om vi ponerar att det var tillåtet att köra om i korsningen måste väl snubben bakom lämna företräde om bilen framför tänker svänga? Reductio ad absurdum: ponera att det kommer en ström av omkörande bilar, måste killen som tänker svänga då stanna mitt i vägen för att lämna företräde åt alla omkörande bilar?

P.S. Jag har faktiskt AB-kort om någon undrar :gnissla

Last edited:
Jonathan. skrev:
2597608 1. Mjaa, där har du fel. Den som inte hade kollen i mitt fall var bakomvarande bil. Han låg alldeles för nära mig då han gjorde sin omkörning samtidigt som mig.
Hade han haft tillräckligt med avstånd hade han ganska enkelt kunna bromsat in och vikt av till höger om mig när jag tände mina bromsljus.

2. Sen verkar du vara helt inne på att det är alltid den som svänger som gör fel.
Försök se till det stora hela istället. :)

1. Nej jag har inte fel. Det är du som inte vill förstå så jag säger det igen: DU svänger vänster. Därför är DU vållande, inget annat. Eftersom DU påbörjar svängen utan att vara säker på (bevisligen, eftersom det small) att det går felfritt, är det DU som inte haft tillräcklig koll.
Man kan tycka att bakomvarande kanske borde haft bättre koll, men det är av underordnad betydelse i vållandefrågan. Det är DIN skyldighet att se till att din vänstersväng inte riskerar att orsaka någonting, och du har bevisligen brustit i detta. Det är ett solklart fall.

2. Ja, naturligtvis. Eftersom det är det som gäller vid vänstersvängar.

Edit: Av din historia räcker det med två små citat: "Krockade med en bil...", "
Jag skall svänga vänster..." för att inse att du är vållande. Resten är i princip ointressant. (Säger i princip eftersom jag är osäker på vad som skulle hända om bakomvarande hade 1 promille i blodet t.ex.).

Last edited:
Jonathan. skrev:
2597608
Men trots allt gjorde han en olaglig handling som hade övervägande stor del till att lyckan skedde. Det är det jag stör mig på, att inte försäkringsbolaget tar med detta i sin beräkning.

Vilken var hans olagliga handling?

Nu vet jag inte hur gammal du är, men detta tjatar ju körskolorna ihjäl sig om! Det är fetkuggning om du gör en vänstersväng trots att du har trafik bakom dig.

Fan vad det ska vara svårt att förstå att man gjort fel.

Ang. att lagen är fel, så tycker jag att den är bra. När det är hög trafik, 90 väg och helt plötsligt bestämmer sig någon för att göra en vänstersväng femton bilar framför dig, så kan det bli ganska häftiga inbromsningar redan när bil nummer tio nitar.
Enklare att göra trafiktömning eller vända längre fram.

Du får ju göra vänstersväng idag, om det kan ske utan fara.

juha01 skrev:
2598180 Vilken var hans olagliga handling?

Nu vet jag inte hur gammal du är, men detta tjatar ju körskolorna ihjäl sig om! Det är fetkuggning om du gör en vänstersväng trots att du har trafik bakom dig.

Fan vad det ska vara svårt att förstå att man gjort fel.

Ang. att lagen är fel, så tycker jag att den är bra. När det är hög trafik, 90 väg och helt plötsligt bestämmer sig någon för att göra en vänstersväng femton bilar framför dig, så kan det bli ganska häftiga inbromsningar redan när bil nummer tio nitar.
Enklare att göra trafiktömning eller vända längre fram.

Du får ju göra vänstersväng idag, om det kan ske utan fara.

Han körde om samtidigt som mig, eller i tron om att jag körde om bilen med husvagnen.

Jag har som sagt haft körkort i 1,5 år ungefär. Och som jag redan påpekat innan vet jag att man inte bör svänga vänster på E4:an vig hög trafik. Och än en gång så bedömde jag situationen som så att det gick att svänga vänster utan någon större fara för övrig trafik. Vad jag inte räknade med var att Mercan skulle köra om samtidigt som mig, eller i tron om att jag körde om.

Och än en gång så är jag fullt medveten om att jag gjorde en felaktig bedömning men det frånsäger inte att killen i Mercan ska bli fri från allt ansvar. Det är DET jag vill komma åt med den här tråden.

Men nu kan vi kanske ge oss i det här. Domen är redan kommen och jag kan inte köra bil :)

The End

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...