Försäkringsbolaget ersätter inte hjälm.

Öh nej?

Kanske bara en någon som tyckte han kunde suga FB på en ny hjälm och låta oss andra betala det med ljuvliga premier.
Har man slagit i hjälmen bör där vara något märke tycker man,annars kan jag förstå att bolagen är skeptiska.

Jag bryr mig faktiskt inte så mkt om vem, om någon, som ersätter hjälmen. Jag har helförsäkring på hojen och står på den själv, så att köpa en ny hjälm är en väldigt liten utgift i sammanhanget.

Jag förstår också att de är skeptiska, med all rätt..
allt jag var ute efter var lite åsikter om man skulle oroa sig eller inte.
Jag är helt medveten om att det förekommer väldigt mkt snack som helt saknar förankring i verkligheten på såna här forum.. därför tyckte jag att det var värt att fråga igen om det där att en hjälm ovillkorligen är förstörd om man tappar den. (ja, det har skrivits vid flera tillfällen i andra trådar.)

Om det visat sig att den bör bytas ut, men att försäkringsbolaget vägrat, så hade jag köpt en ny och finansierat den själv ändå.

Last edited:
Hjälmar är inte gjorda av socker som en överväldigande majoritet verkar läst nånstans.

Slappna av.

folksam betalade fullt pris för min hjälm vid krocken, hadde bara en liten skrapskada på visiret, ingen kollade fick pengar direkt..lämnade dock in hjälmen !

Jag klotade på Tuvängen i september. En vecka senare hade jag nytt ställ och ny hjälm. Betalade endast självrisken på 1500:-.

Det var drulleförsäkringen i hemförsäkringen som tog det. Bidragande orsak till att det gick fort och smidigt kan vara att det var första gången på 12 år jag nyttjat hemförsäkringen...

Haha. Måste vara kandidat till årets statement; "bara 3-6 tusen" sagt av en kille som inte kan försäkra sin hoj utan att mygla.:tummenupp

OT och jag ber om ursäkt för att jag inte höll mig till ämnet.
:tummenupp varje vinter slår jag hjälmen i marken o tar ut en ny moddell.
så jag ger 1500kr varje år o kör alltid! med ny hjälm:tummenupp
samma sak gör jag med mina vinterdäck... nya varje år.:D
går även på a-kassa 6 månader om året + jobbar svart

Last edited:
det är inte bara ytterskalet som är möjligt att ha sönder, man kan förstöra en hjälm utan att den har en enda skråma på skalet.

Inner matrialet betstår av ett eller flera frigolitliknande lager (ofta just frigolit) som skall bromsa upp huvudet inne i hjälmen, om dessa har deformerats dvs gjort det som de skulle att ta upp krafter istället för din hjärna så har de inte samma upptagande förmåga nästa gång eftersom de inte går tillbaks efter deformeringen.
Ofta går det att kolla genom att man helt enkelt demonterar hjälmen i sina beståndsdelar och kollar om du har en deformation på någon del, om det finns skall hjälmen givetvis bytas.

Har du en schuberth hjälm kan du skicka den till schuberth i tyskland så går de igenom hjälmen och kollar upp den samt smörjer och byter slitna detaljer, inredning osv, vill minnas att de även har möjlighet att röntga hjälmen vid tveksamma fall.
kostnad för det var 1500 för ett eller två år sedan.

• Gilla
Reaktioner: ft
Hur fan kan man åka i backen med huvudet utan att det blir minsta repa på hjälmen? Säker på att du inte har drömt alltihoppa?

Hur fan kan man åka i backen med huvudet utan att det blir minsta repa på hjälmen? Säker på att du inte har drömt alltihoppa?

Ja, fundera på den du! Men det är fullt möjligt och inte svårare än att du slår i något som är mjukare än ytterskaplet och som på kort sträcka bromsar upp kraften men fördelar den jämnt över en så stor yta av hjälmen som bara är möjligt!

Har en kompis i mc-klubben som för 5-6 år sedan kraschade så olyckligt att han blev förlamad i ena armen/axeln. Vi besökte honom på sjukhuset 2 dagar efter olyckan då han var fullständigt knallblå (blåmärke) i HELA höger ansiktshalva. Vi tittade på hjälmen som han hade kvar och fann inte ett enda märke som kunde förklara hans skada i ansiktet. Efter att ha åkt till olycksplatsen samt sett hans mc drog vi slutsatsen att han måste landat med armen mellan asfalten och hjälmen.

Så för att svara på din fråga i samma ton som du ställer den:
- Det är fan hur möjligt som helst och krävs ingen raketforskare för att lista ut!

• Gilla
Reaktioner: ft
Jag klotade på Tuvängen i september. En vecka senare hade jag nytt ställ och ny hjälm. Betalade endast självrisken på 1500:-.

Det var drulleförsäkringen i hemförsäkringen som tog det. Bidragande orsak till att det gick fort och smidigt kan vara att det var första gången på 12 år jag nyttjat hemförsäkringen...
Ja, dom blir mycket grinigare andra gången på 2 år som man vill ha ut nytt ställ å hjälm på försäkringen :hihi

Men var det inte så att personlig utrustning går på hemförsäkringen? Så har jag alltid läst här:va

Har det att göra med om man skadar sig eller inte? Och vem avgör?
det är lite halvknepigt det där...
skulle du köra omkull med hojen o ej skada dig men du får tex hål på stället o spricka i hjälmen så går stället på trafik,hjälmen på hemförsäkringen.
men skulle du få en personskada o uppsöker läkaren så går även hjälmen på trafik.
låter helknepigt men så är det.

Dessutom täcker trafikförsäkringen bara utrustning upp till värdet av ett halvt prisbasbelopp (dvs. ca. 22000 kr). I mitt fall täckte bolaget där jag hade trafikförsäkringen den delen, hemförsäkringen det överskjutande beloppet (minus självrisk).

Jösses vad vissa är hispiga med hjälmar. Om en hjälm skulle bli förbrukad så fort den varit i marken så skulle jag vara tvungen köpa 50 nya crosshjälmar varje år...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing