Försäkringsbolaget ersätter inte hjälm.

Jösses vad vissa är hispiga med hjälmar. Om en hjälm skulle bli förbrukad så fort den varit i marken så skulle jag vara tvungen köpa 50 nya crosshjälmar varje år...

Tycker mer det låter som om du behöver EN ny hjälm o ett par STÖDHJUL.

du får bjuda på den,du serverade den så fint till mig:)

Bankade i huvet så att jag var groggy i ett dygn ungefär. Kände av att jag slagit i huvet i några dar efteråt. Nu har jag iaf köpt en ny hjälm o mitt försäkringsbolag ville inte ersätta hjälmen eftersom den inte hade några synliga skador.

Bolag frågas? Så jag kan byta om det är mitt bolag...

Jösses vad vissa är hispiga med hjälmar. Om en hjälm skulle bli förbrukad så fort den varit i marken så skulle jag vara tvungen köpa 50 nya crosshjälmar varje år...

Det är en jävla skillnad på den typiska skogsvurpan och den typiska vägvurpan. Det finns för det mesta helt enkelt en massa mer energi på vägen, och den energin är vad som kan förstöra en hjälm. Nej, jag byter inte hjälmen efter att ha slagit en kullerbytta i skogen. Om jag däremot slår en kullerbytta i skogen och dunkar skallen i något så jag känner att nu fick jag en smäll i skallen som kändes (stjärnor o s v, krävs ju inte så jäkla mycket för det), då börjar jag på allvar fundera på om den hjälmen är något jag vill använda på gata senare.

Iofs byter jag inte hjälm efter en vurpa på gatan heller om jag inte känner att skallen varit i. Tyvärr har jag provat.

Sedan gör jag skillnad på hjälmar och hjälmar också. Gathjälm skall vara i toppskick. Skogshjälm kan jag leva med en som fått några smällar. Lite beroende på vilka smällar det varit också, så klart. Hörde jag till gänget som kör 100+ även i skogen skulle jag nog tänka annorlunda, men nu toppar jag väl 50 i närheten av saker som är hårda eftersom jag är så jävla värdelös, så då är det lite andra krafter i omlopp. :)

Man får väl helt enkelt bedöma från fall till fall. Är jag inte säker på min hjälm längre, för det jag använder den till, då skall den bytas. Om mitt FB, efter en försäkrad vurpa där jag tycker hjälmen borde vara täckt, vägrar ersätta den, ja då vill det till att de har en mycket lägre premie än konkurrenterna för att jag skall vara kvar som kund. Dessutom kommer jag att berätta det för alla som gitter höra på, så förmodligen tappar de då en kund eller tre till över tiden.

Sen är det ju skillnad på om man landar på huvudet eller om man bara dunkar det i backen från 1dm när man redan är omkull så att säga.
Jag har flertalet märken i både min crosshjälm och landsvägshjälm, har inga funderingar på att byta dem bara för lite repor. Om jag däremot kände i skalet att den var kass så skulle jag inte använda den. Och jag skulle ha fått tagit ut ny på försäkringen om jag hade känt för det då nästan de flesta krascherna har skett i samband med vägreggade fordon.

folksam betalade fullt pris för min hjälm vid krocken, hadde bara en liten skrapskada på visiret, ingen kollade fick pengar direkt..lämnade dock in hjälmen !

Tack! det var faktiskt därför jag läste igenom den här tråden,väntar nämligen på pengar från folksam för min hjälm!:D

Bolag frågas? Så jag kan byta om det är mitt bolag...

Får kanske göra ett förtydligande här. Jag vurpade i en kohage med min ktm 450 exc. Dumsnål som jag var så hade jag inte köpt någon crosshjälm än då så jag körde med landsvägshjälmen (hjc carbon). Vurpade i 60-70 kanske o slog i huvet. Försökte ta de på hemförsäkringen och förklarade hur de gått till, att jag inte vart i trafiken utan på min egen (farsans) mark. Fick svar att, ja du har rätt till ersättning.. Men när jag fick förklarat att hjälmen inte hade några synliga skador och att den dessutom kostade 4500kr blev de inget. Killen som jag snackade med körde själv hoj och hade köpt sin hjälm för 900kr och den fungerade alldeles utmärkt, de var ju dessutom lägre än självrisken.

Efter ett gäng telefonsamtal gav jag upp o köpte en ny hjälm att ha på vägen och har den gamla i skogen

Bolaget var Dina Försäkringar.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...