Försäkringsbolaget ersätter inte hjälm.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjo!

Kraschade i höstas.. förvisso inte någon allvarlig krasch..
Men flög ändå av hojen och slog huvet i marken.

Försäkringsbolaget har besiktigat hjälmen och konstaterat att det inte är några märken på den. Nu får jag inte ut en ny.

Det känns lite "sådär" med tanke på allt snack om att en komposithjälm är förbrukad bara av att man tappar den.

Någon som vart med om nåt liknande, och vad gjorde ni?

Nej, det är inga märken på den..

Alltså, jag är inte ute efter att prompt ha en ny hjälm..
Men det brukar vara så mkt snack om att det räcker med att bara tappa en hjälm så är den förbrukad rent hållfasthetsmässigt.

Ville inte köra omkring med en potentiellt trasig hjälm.. thats it. :)

Det är skalet och inredningen i kombination som står för stötupptagningen i en komposithjälm. Finns det inga skador på skalet är det med största sannolikhet inga skador på insidan heller.

Vad slog du i om det inte blev något synligt på hjälmen, vanlitvis syns det rätt klart på lacken var det dunkat i backen?

Om glasfiber/kolfiber komprimerats vid slag och fibrer brustit har hjälmen gjort sitt jobb och bör bytas. Tryck med tummarna mot den yta som varit i backen, känner du att materialet sviktar behöver hjälmen bytas då fibrerna brustit.

Men det brukar vara så mkt snack om att det räcker med att bara tappa en hjälm så är den förbrukad rent hållfasthetsmässigt.

Hjälmen är inte trasig om det inte finns synliga skador på den. Granska insidan, finns det ingen deformation synlig i materialet är den oskadd.

Som Nr:18 skriver! Finns inga synliga skador på hjälmen behöver den inte bytas.

Var på föredrag från Arai för ett tag sedan där man förklarade att på alla Araihjälmar finns ett lackat lager i rosa (under det vita lagret) och där man förklarade att om man har en skada som nått ner till/igenom det rosa lagret så skall hjälmen ersättas om inte har hjälmen fullgott skydd och skadan är bara kosmetisk!

Mvh!
// Niklas

När jag var på Moto Gp i Barcelona i sommras så gick jag till Arais Motogp service buss.
Då såg jag hur dom stod och tejpade dekaler över Nicky Haydens hjälm den hade skrapats lätt i backen efter en krasch och fick då lappas ihop så att färgerna såg klara o fina ut. så så farligt att hjälmen går i lite kan det ju inte vara tycker man. Men som sagt man ska ju inte känna att trukturen och hårdheten i materialet känns skadat.

dummaste jag hört...har du slagit i marken så pass att du fått ont i huvudet mm så byt...
varför chansa med ditt liv? en hjälm kostar ju typ bara 3-6k o du behöver ju inte köpa ny varje år..

Du kan testa att knacka med tex kanten på ett mynt, om ljudet blir dovare (ändras) när du knackar där du har slagit i så har du fått en delaminering av materialet o då ska den kastas. Är det samma ljud så har den klarat sej.

Mitt försäkringsbolag frågade bara om jag slog huvudet i marken, och sen vad den kostade. Några dagar senare kom de in pengar på kontot.

Exakt, mycket SNACK är det.:rolleyes:

Kanske bara en någon som tyckte han kunde suga FB på en ny hjälm och låta oss andra betala det med ljuvliga premier.
Har man slagit i hjälmen bör där vara något märke tycker man,annars kan jag förstå att bolagen är skeptiska.

dummaste jag hört...har du slagit i marken så pass att du fått ont i huvudet mm så byt...
varför chansa med ditt liv? en hjälm kostar ju typ bara 3-6k o du behöver ju inte köpa ny varje år..

Haha. Måste vara kandidat till årets statement; "bara 3-6 tusen" sagt av en kille som inte kan försäkra sin hoj utan att mygla.:tummenupp

OT och jag ber om ursäkt för att jag inte höll mig till ämnet.

Har vindarna vänt? När jag frågade senast om min hjälm som jag slog i huvet med så skrek alla byt! Hade inte ett märke på skalet, dock vurpade jag på gräs. Bankade i huvet så att jag var groggy i ett dygn ungefär. Kände av att jag slagit i huvet i några dar efteråt. Nu har jag iaf köpt en ny hjälm o mitt försäkringsbolag ville inte ersätta hjälmen eftersom den inte hade några synliga skador. Har gamla krukan när jag kör i skogen nu istället.

När jag åkte i backen för ett tag sen ersatte IF min hjälm utan att någon besiktigade den. Det var inget hårt slag,men det fanns lite svarta streck efter asfalten och skaderegleraren på IF tyckte det räckte för att byta. Tror faktiskt inte att det är någon fara med den gamla då jag slog i huvudet väldigt löst, men jag känner inte för att chansa.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!