Försäkrings fundering

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Letar för fullt
Har kollat upp lite försäkringar på mig på en Honda cbr 929..

Ja är 21 år och tog mckort maj 2003 då ja va 18 (fyller 19 på sommarn)
Och ringde i går först till Länsförsäkringar och enligt dom så säger dom att ja bara haft mc kort sedans maj 2005 enligt deras körkortsregister.. börjar inte bonus räknas förens man får köra tung mc eller? elelr kan de vara fel i registret me mitt körkort? och sen var ja även inne på trygghansas hemsida och kollade och ja har inte en endast krona billigare än när ja kollade på syrran som är 18 och har inget körkort tycker de är väldigt märkligt.. för ja bör ju ha lite mer bonus än va hon har..

sorry om förklaringen är konstig men förstår inte redigt iallafall när bonus börjar räknas..

tacksam för svar

M V H Johan

Det är inte säkert att de tillämpar bonussystem idag på samma sätt som de gjorde förut. När du haft körkort i 5 år så blir det billigare, kanske tidigare.
Hojar har åxå lite åldersavdrag. 2 år gammal och 5 år gammal och 20 år gammal ger olika premier. Alla försäkringsbolag har olika sätt att göra det billigare (läs dyrare) för dig som konsument.
Ring runt. Bilsport-mc funkar för mig. De har en hemsida där du kan mata in dina uppgifter och få svar direkt: www.bilsport-mc.com

Den "bonus" du nämner...vill inte missförstå dig men, o det är trafikförsäkringsbonus de menar räknas den inte ifrån den dagen du klarade körkortet utan efter hur många år du kört skadefritt. Mao efter hur lång tid du haft ett fordon påställt med trafikförsäkring utan att ha anmält några trafikskador med eget vållande. Sen kan bolagen bedöma olika risker som de vill. t ex det här med ålder. Vanligt är att man t ex har en trafiksjälvrisk vid vållandeolycka om man är under 24 år. De bedömer alltså risken för skada som större för unga förare. Tjejer och killar bedöms också olika. Killar har i statistiken visat att de krockar oftare.

Det enda som gäller är som du har gjort, att ringa runt. Det kan till och med löna sig att ringa samma bolag flera ggr eftersom det verkar som att det går att få olika svar beroende av vem man pratar med... :3freak

// Robban

mm

jo verkar lite speciellt kollade även för skoj skulle på min yngsta syster som är 15år och vi skulle också få betala samma premie så de verkar ju väldigt konstigt enligt mig.. :confused:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park