Som jag skrivit tidigare så är även jag lite betänksam mot denna statisitik, t, ex:
Hur har man hanterat dödsfall i samband med framförande av stulen mc?
För totalstatistiken ska det ju vara med men i samband med sättande av våra försäkringspremier så ska det räknas bort.
Som flera har påpekat så hanterar man även beräkningsfakta av antalet dödade lite konstigt:
Totalt antal dödade 2000-2004:
220 st
Utveckling/ålder: 2000-2004:
200 st
Klassfördelning: (ingen period angiven):
146 st
MC-klass efter körkortsförvärv: (ingen period angiven):
118 st
Statistik är inga konstigheter, inte att räkna i procent heller, däremot MÅSTE man vara noga med att ange vad det är man stoppar in och varför.
Det har man inte varit i denna undersökning varvid den inte kan anses som fullt tillförlitlig.
När det gäller debatten om vajerräcken/dödsfall så är det en praktisk fråga.
Grundfrågan är: Hur många liv vill man totalt spara i trafiken?
Hur man än gör så kommer det alltid att drabba någon grupp mer än andra så därför gäller det att lägga "krutet" på den grupp som oftast råkar ut för den typen av olyckor (krast sett: Vad sparar man mest liv på och då även vems liv man ska offra), naturligtvis spelar kostnaden en viss roll också.
Skulle jag själv, av någon anledning, råka vara påväg över i mötande körfält med MC, så är det väl ändå bättre att hojen blir kvar på min sida än att den far över och skadar/dödar någon i det mötande körfältet.
Mina egna ods i ett vireräcke eller i en bilfron anser jag vara 50/50.
Är det någon som vet vad försäkringsbolagen räknar in när de sätter sina premier?
Att det är olika saker man tittar på i resp bolag framstår som ganska självklart med tanke på hur olika premieuppgifter man får
Finns det någon möjlighet att få fram den statistik som de använder eller är det "Top Secret"?