Försäkringar o olycksstatestik?

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Suzuki RF 600 R
Försäkringar...
Det sägs att sporthojar är kraftigt överrepresenterade i olycksstatestiken..
Är det någon som vet var man kan ta del av den dvs. se den med egna ögon..
För jag har inte sett den...

Nån som vet ...
hur ser det ut andra länder...tex vad betalar en tysk eller en spanior för en dansk för att försäkra tex R1:a

Hittade den här med en snabb sökning på Google:
Var tionde person som dör i trafiken dör på en motorcykel. Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc, en motorcykel med låg vikt i förhållande till effekten. Var fjärde motorcyklist som skadas kör sport-mc. Ändå står sport-mc för bara drygt var tjugonde registrerad motorcykel. Det visar ny statistik från Försäkringsförbundet.

- Det är förskräckande många som omkommer eller skadas i mc-olyckor och vi kan klart se att det just är förarna av sport-mc som är särskilt utsatta, säger Försäkringsförbundets VD Annika Lundius.

Nyblivna körkortsinnehavare med sport-mc är särskilt olycksdrabbade. 15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första år med körkort gjorde det på sport-mc.
Försäkringsförbundet vill därför att körkortsutbildningen för motorcyklar ska ske stegvis.

- Det är viktigt att den som sätter sig på de farliga sportmotorcyklarna har skaffat sig stor erfarenhet av mc-körning. En utbildningsstege, där det tar minst fem år med körkort innan man kan få körkort för sport-mc, skulle bidra till att minska antalet dödade och skadade, säger Annika Lundius.

Enligt Försäkringsförbundets statistik dödades 49 personer i MC-olyckor år 2004, en kraftig ökning från 32 personer året innan. Av dem är det en förhållandevis mycket stor andel, 10 av de 49, som körde sport-mc. Av de cirka 2 000 personskador i samband med mc-olyckor som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol gällde nästan 500 sport-mc-åkare. Av cirka 220 000 motorcyklar är knappt 12 000 sport-mc.

Källa:http://www.forsakringsforbundet.com/common/browse.asp?id=4113
Tycker statistiken om nya motorcyklister är ju mest oroväckande...

En annan intressant uppgift i statistiken är att många som råkar ut för en olycka gör det 1:a och 2:a året de äger motorcykeln - Olyckor är mindre vanliga bland de som haft sin hoj 3 år eller mer....

Vägverket har gjort en djupstudie på just MC, tyvärr är den några år gammal och som säkert de flesta vet så vändes statistiken ganska upp och ner förra säsongen men det handlade om att antalet dödligt förolyckade över 30-35 år ökade markant.
Edit: ser nu att undersökningen sträcker sej mellan 2000 - 2003 med vissa fakta från 2004

Faktat i övrigt ger dock en bra bild på hur saker och ting förhåller sej inom t,ex sporthojssegmentet.
http://www.vv.se/filer/22832/1.2 OH-Bilder djupstudierapport.ppt
(Kräver Powerpoint, gratis visare finns här http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=428d5727-43ab-4f24-90b7-a94784af71a4 )

Det här handlar alltså om MC-olyckor med dödlig utgång, jag har inte lyckats hitta något liknande på person och fordonsskador.

Det finns en tråd där Folksam skulle "komma in" på forumet och vara behjälpliga:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80787

Last edited:
Jag är ju själv lite frågande till vad försäkringsbolagen baserar sina premier på.
Helt klockrent är det ju inte men jag har ändå en viss förståelse för varför det ser ut som det gör och ändå inte.

Ska man hårddra resultatet från enbart VVs undersökning så borde det nästan vara ännu större premieskillnader beroende på ålder, erfarenhet och hojtyp.
(Bildkälla: Vägverket)

Mera resultat
Lyckligtvis ser det ju än så länge ganska bra ut för år 2005, rent statistiskt, så förhoppningsvis kan den dåliga trenden vändas, hoppas det iaf.

Last edited:
Hej!

Jag tänkte på en sak! Enligt statestiken så är det flest olyckor mellan 20-29 år.
Är det inte också så att denna åldersgrupp är majoriteten av sporthojsförare?
Kanske ändå inte väger upp?

Nåja, ha de kanon gott folk! // Peter

UltraMarine skrev:
En annan intressant uppgift i statistiken är att många som råkar ut för en olycka gör det 1:a och 2:a året de äger motorcykeln - Olyckor är mindre vanliga bland de som haft sin hoj 3 år eller mer....

R1 rokkar som förstahoj. Bara man kör med insidan :rock :rock :rock

:3freak

Jag hatar statestik . då det oftas bara visar vad man vill se (den som sammanstält)
ta t.ex listorna som visats här där man ser hur olyckona har ökat ...
vad man dock inte vissar är hur mång hojar det finns. ok hur ökningen på hoj-ägandet har ökat..

Lomax skrev:
Jag hatar statestik . då det oftas bara visar vad man vill se (den som sammanstält)
ta t.ex listorna som visats här där man ser hur olyckona har ökat ...
vad man dock inte vissar är hur mång hojar det finns. ok hur ökningen på hoj-ägandet har ökat..

Du inser att flera av staplarna är i %?

t-rex skrev:
Du inser att flera av staplarna är i %?

jo men kolla igen ...

hur många personer är det som har omkommit i förhållande till antalet mc förare ...

Framgår inte utav någon stapel..

Det framgår inte heller vad som e vålande.

Det fram går inte häller hur många som blivit strimlade utav mitträcken ( kanske för att det e VV som gjort sammanstälningen)

Jag kan dra en jämförelse om statestik ..

I min kommun har vi ett bostadsområde som har enligt STATESTIK 4 högsta kriminalitet, detta har man sen procentuelt slagit ut på antalet invånare i området. detta har man sedan gått utmed och sagt att detta område är ett av sveriges 4:e farligast område vilket blir helt absurt då det finns ca 340 lägenheter och fått

Vad som inte tas upp i denna utredning är att man tagit med alla anmälda brott så som , klotter, snatteri, cykelstölder, olaga hot, fylleri m.m + givetvis även vålds brott

Vist går det att föra statestik men det e också väldigt lätt att manipulera folk som kanske bara läser rubrikerna och sen vänder på sidan utan att undersöka och ifrågasätta statestiken....

Vad det inte står i statestiken är att sedan 1974 till 2004 har antalet hojar ökat med 500%

i dag e vi nere på samma siffror å antal skadade /döda per 1000 fordon som man har på Bilar vilket var 2004 ca 5 st
datta ska jämföras med t. ex 1980 då sifran låg närmare 25 per 100 regade fordon ( mopeder och eu mopeder är inte inräknade)

Jag menar bara att det tål att tänkas på innan man förlitar sig för mycket på statestik som stäls fram av okunniga icke värklighetsförankrade instanser som fortfarande tror att noll tolerans i trafiken är något som går att uppbringa.

Detta e skrivet lite på fyllan så ev stavfel får ni bara leva med...
Jag tar inget ansvar för någontig och kommer med all säkerhet att neka till all inblandning i dena tråd imorgon

:fyllisar :fyllisar :rofl

Lomax skrev:
jo men kolla igen ...

...

Frågan var hur sporthojjar representeras i olycksstatistiken.

Att utvecklingen bortsett från förra året varit rätt hyffsad vad gäller döda/motorcykel vet vi. Poängen här är att en stor del av dem som kör ihjäl sig borde suttit på en mt5 eller nåt lika effektfullt istället på sin nyinköpta R1a.

Och som vanligt, när siffror som dessa kommer upp så är det någon annans fel. Eller en konspiration...

Nån förutom jag som lagt märke till att alla krashbilder är med en R1:a :va

t-rex skrev:
Frågan var hur sporthojjar representeras i olycksstatistiken.

Att utvecklingen bortsett från förra året varit rätt hyffsad vad gäller döda/motorcykel vet vi. Poängen här är att en stor del av dem som kör ihjäl sig borde suttit på en mt5 eller nåt lika effektfullt istället på sin nyinköpta R1a.

Och som vanligt, när siffror som dessa kommer upp så är det någon annans fel. Eller en konspiration...

Som sagt, antagligen hade många av dom som körde ihjäl sig kört över sin förmåga/situationens lämplighet oavsett om dom suttit på en sproilans gixxer eller en cb750 -81'a. Men många av dom som vill tänja på gränserna vill också ha det värsta som finns, dvs zx10, gixxer, rettor eller cbr, ganska självklart. Man ska nog inte bara skylla på motorcykelgruppen, omdömeslösa förare finns i alla fordon, från permobiler till Koenigsegg och sporthojar. Jag tror att det till största delen handlar om inställning, omdöme och erfarenhet hos föraren.

Sen ska det ju tilläggas att alla mc-olyckor är ju inte singelolyckor "en vacker sommardag på 70-väg, med perfekt väglag" heller, korsnings/svängolyckor är ganska vanliga, och får nog tyvärr i många fall tillskrivas en motorcyklist som kommer i 2-3 gånger den tillåtna hastigheten. Är det 100 m fri sikt, och en motorcykel kommer i 180kmh tar det 2s att hinna fram till bilen, från att man kunde upptäcka motorcykeln, ca så lång tid det tar att titta åt andra hållet och köra ut!
För en bil i ca 50 tar det 7 sekunder, det är ganska stor skillnad, och man hinner köra ut, komma upp i 50, och ev bakomvarande hinner bromsa om så behövs!

Jag säger inte att man inte ska gasa, men att man ska göra det med omdöme! Våra förbudsivrande beslutsfattare väntar antagligen bara på vatten på sina kvarnar för att få skatta bort miljöfarliga stadsjeepar, och allmänfarliga motorcyklar. Några få kan förstöra ganska mycket för alla andra, precis som att olyckor med personskador är snordyra för försäkringsbolagen, och vi andra får betala.
Det stog i en tråd om att någon hoppas att en kille som hade vurpat ganska hårt inte hade helförsäkring, så vi slapp betala. Kåpor för 20kkr snyter försäkringsbolagen ur näsan, före frukost. Däremot kostar rehabilitering, utebliven inkomst, skadestånd mm ganska fort uppemot miljonbelopp, i synnerhet om motorcykeln krockar med en bil!

Och naturligtvis tar FB i i överkant, eftersom dom bara kan förlita sig på statistik, och räknar med att det kan bli si och så mycket värre året efter, dom måste ju ha buffertar!

Som jag skrivit tidigare så är även jag lite betänksam mot denna statisitik, t, ex:
Hur har man hanterat dödsfall i samband med framförande av stulen mc?
För totalstatistiken ska det ju vara med men i samband med sättande av våra försäkringspremier så ska det räknas bort.

Som flera har påpekat så hanterar man även beräkningsfakta av antalet dödade lite konstigt:
Totalt antal dödade 2000-2004: 220 st
Utveckling/ålder: 2000-2004: 200 st
Klassfördelning: (ingen period angiven): 146 st
MC-klass efter körkortsförvärv: (ingen period angiven): 118 st

Statistik är inga konstigheter, inte att räkna i procent heller, däremot MÅSTE man vara noga med att ange vad det är man stoppar in och varför.
Det har man inte varit i denna undersökning varvid den inte kan anses som fullt tillförlitlig.

När det gäller debatten om vajerräcken/dödsfall så är det en praktisk fråga.
Grundfrågan är: Hur många liv vill man totalt spara i trafiken?
Hur man än gör så kommer det alltid att drabba någon grupp mer än andra så därför gäller det att lägga "krutet" på den grupp som oftast råkar ut för den typen av olyckor (krast sett: Vad sparar man mest liv på och då även vems liv man ska offra), naturligtvis spelar kostnaden en viss roll också.

Skulle jag själv, av någon anledning, råka vara påväg över i mötande körfält med MC, så är det väl ändå bättre att hojen blir kvar på min sida än att den far över och skadar/dödar någon i det mötande körfältet.
Mina egna ods i ett vireräcke eller i en bilfron anser jag vara 50/50.

Är det någon som vet vad försäkringsbolagen räknar in när de sätter sina premier?
Att det är olika saker man tittar på i resp bolag framstår som ganska självklart med tanke på hur olika premieuppgifter man får :)

Finns det någon möjlighet att få fram den statistik som de använder eller är det "Top Secret"?

Ja just ja, de bilder jag la ut i tråden är bara ett axplock ut den kompletta undersökningen, dvs, det finns mera underlag om man följer länken här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1536861&postcount=4

Trots endel tveksamheter i faktan så är ju inte allt fel för det, det var det närmaste/bästa jag lyckats få tag i hittills.

jiGGa, du kunde alltså se att det är en R1a på bilden? Jag kunde bara se att det stod Yamaha mitt i högen :)

Bifogat

• nifsta_re.jpg
    nifsta_re.jpg
    96.7 KB · Visningar: 67
Sida 41 av 43:
"Ingen har under perioden omkommit i samband med mitträckespåkörningar"

Nej för vem åker på en sån väg frivilligt? :va

jiGGa skrev:
Kör R1:a själv. Jag menar inte bara din bild. Alla bilder/filmer jag sett från olyckor har varit med R1
Här är den senaste som hände i veckan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90015&page=3&pp=20

Se inlägg #52

Ja men det är ju för att R1 är den enda "riktiga" superhojen förstår du väl :tummenupp (Aj vad jag kommer att få däng nu :) )

Edit: jag har för mej att det faktiskt inte är R1 som leder "sporthojscrasharstatistiken".

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form