Försäkring vid bankörning?

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Ja, jag vet, sök i forumet, och " denna skalll ligga i försäkringsdelen" det kommer upp en miljon gamla trådar om att vissa bolags försäkringar gäller, men när man kollar deras villkor online är det inte så längre, så jag undrar är det ngn som har den senaste infon om bolag som har en försäkring =trafik som gäller vid körning på inhägnat område, tex körning med banåkning.nu (inte smc)

För visst är det väl så, att om jag kör in i någon annan på en bandag och skadar honom och hojen, lär det stå mig dyrt om jag inte har någon gällande trafikförsäkring :va

Tacksam för seriösa svar..

Det enda bolag mig veterligen som inte uttryckligen skriver i villkoren att försäkringen INTE gäller på banåkning är Bilsport&MC? Alla andra har ju det inskrivet sedan i våras. Enda undantaget är just SMC:s kurser...

Kort sagt, enda gången du VET att den gäller är på SMC:s kurser, i övrigt kan du räkna med att den INTE gäller om du inte har Bilsport&MC, som då inte försäkrar sporthojar...:)

Vad det gäller olycksfrågan så är det väl inte prövat än? Som tur är så sker sällan olyckor på bandagarna, och de olyckor som sker är ju i nästan alltid singelolyckor. Den enda krock jag känner till var i våras på Mittsverigebanan, men då var det en SMC-kurs så då var heller inga problem med försäkringen.

Problemet är att definiera en bandag. Är det trafikförsäkringen som gäller eller är det motortävlingsförsäkringen. Man kan nog konstatera att det inte är MTF som gäller eftersom det då är en massa regler som gäller. Om inte MTF gäller så måste Trafikförsäkringen gälla, men då står det i lagboken att den INTE gäller på "inhägnat tävlingsområde"...

Men definitionen på "inhägnat tävlingsområde" är luddig som f-n och det finns inget prejudikat heller så i korthet så är det ingen som vet. Däremot så kan ju försäkringsbolagen förhala ett ärende i det oändliga så hursomhelst så är du nog rökt ifall du skulle råka ut för en skada på en bandag och FB vägrar ersätta... Det finns dem som hävdar att det handlar om max ett basbelopp men jag vet inte om jag skulle våga chansa på det?

Last edited:
Trafikskadelagen säger att trafikförsäkring inte gäller vid "tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande inom inhägnat tävlingsområde" (https://lagen.nu/1975:1410). Istället gäller https://lagen.nu/1976:357.

Detta är alltså inget som bolagen själva kan välja att tillämpa eller inte. Och jo, det finns ett antal prejudikat. Jag har dock inte någon länk till nåt sånt, men jag vet iaf ett fall där Nurburgring inte ansågs vara inhägnat...

och på kortfattad ren svenska betyer detta? :)

...att regeringen tillsatte en utredning för några år sedan som skulle reda ut den här lagen. Efter två år så kom de med ett nytt förslag på hur den skulle vara utformad men det var så luddigt att den första varianten verkade glasklar. Utredningen fick då fortsätta och vi har inte hört något sedan dess, the jury is still out...:)

Trafikskadelagen säger att trafikförsäkring inte gäller vid "tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande inom inhägnat tävlingsområde" (https://lagen.nu/1975:1410). Istället gäller https://lagen.nu/1976:357.

Detta är alltså inget som bolagen själva kan välja att tillämpa eller inte. Och jo, det finns ett antal prejudikat. Jag har dock inte någon länk till nåt sånt, men jag vet iaf ett fall där Nurburgring inte ansågs vara inhägnat...

Ringenexemplet minns jag men det var så mycket rabalder på grund av att det faktiskt räknas som allmän väg av tyska myndigheter, visserligen enkelriktad med fri fart men allmän väg. Jag har dessutom för mig att försäkringsbolaget fick backa på grund av detta?
Men vi har ju inte haft något prejudikat här i sverige om en vanlig bandag vad jag vet, det hade jag förmodligen fått info om i såfall...

Vet inte hur ni andra gjort men jag har själv sett till att jag har en sjukvårdsförsäkring som täcker skador vid banåkning, dvs. jag utgår ifrån att jag inte kan ställa krav på en annan förare som råkar krocka med mig på en bandag.
Skulle trafkförsäkringen gälla så är det väl bra men jag vill inte chansa.

// Per

Vet inte hur ni andra gjort men jag har själv sett till att jag har en sjukvårdsförsäkring som täcker skador vid banåkning, dvs. jag utgår ifrån att jag inte kan ställa krav på en annan förare som råkar krocka med mig på en bandag.
Skulle trafkförsäkringen gälla så är det väl bra men jag vill inte chansa.

// Per

Klokt! Jag har också gjort så...

Ringenexemplet minns jag men det var så mycket rabalder på grund av att det faktiskt räknas som allmän väg av tyska myndigheter, visserligen enkelriktad med fri fart men allmän väg. Jag har dessutom för mig att försäkringsbolaget fick backa på grund av detta?
Men vi har ju inte haft något prejudikat här i sverige om en vanlig bandag vad jag vet, det hade jag förmodligen fått info om i såfall...

Jo, fb fick backa. Har för mig att fb hävdade nåt om "tävlingsliknande förhållanden", men det höll inte eftersom det inte står så i lagen. Ska se om jag kan hitta en kopia på den domen.

Jag är rätt säker på att jag hört talas om nåt fall i Sverige också. Ska forska lite...

ni som har privata olycksfallsförsäkringar, vilka bolag har ni?

/Hanna

Jo, fb fick backa. Har för mig att fb hävdade nåt om "tävlingsliknande förhållanden", men det höll inte eftersom det inte står så i lagen. Ska se om jag kan hitta en kopia på den domen.

Jag är rätt säker på att jag hört talas om nåt fall i Sverige också. Ska forska lite...

SKitbra, jag är mycket intresserad av att läsa det och de juridiska turerna kring sådana case...:tummenupp

ni som har privata olycksfallsförsäkringar, vilka bolag har ni?

/Hanna

Länsförsäkringar i Västmanland har inga som helst problem med motorsport, inte ens om det ÄR tävling på inhägnat område det är frågan om.

Jag vet att just LF är lite luriga med egna regler på de olika regionerna, så kolla där du bor vad de säger. :)

/J

Hittade lite matnyttigt i en gammal tråd här på SH: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61707&page=3 (länkar till sidan 3 där det börjar bli intressant). I slutet på tråden får vi veta att det aldrig blev någon ändring i Trafikskadelagen, men där finns en hel del intressanta länkar till olika remissvar mm.

I den här pdf:en som jag också hittade i den tråden diskuterar TFF (=försäkringsbolagen) Trafikskadelagen. http://www.tff.se/templates/page.aspx?id=156

Jag har även hittat en hel del hänvisningar på nätet till skadan på Ringen som If blev tvungna att ersätta. Jag har dock till mitt stora förtret inte hittat själva domen! Ska kolla imorgon om vi har den på jobbet. Jag börjar dock bli lite tveksam till mitt tidigare påstående om att det finns prejudikat i fall med skada på bana i Sverige... Jag kan ha fel där.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti