Försäkring med Turbo..

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Vad säger försäkringsbolaget om man monterar en turbo på hojen!? ...blir den dyra, då den har mera effekt! Eller försäkrar dom den som en orginal!

Låt säga man har en gammal sporthoj från 90, och har en hel-försäkring på 5000 helår... vad händer med premien i samband med Turbo-bygge?

:confused:

hmmmm

JA du jag tror faktiskt att om du kraschar med turbo så är risken stor att ersättningen uteblir ,och om du orsakar matriella skador ellre personskador så blir DU ersättningsskyldig..
Det vill man nog inte eftersom det är ganska höga kostnader man pratar om..
Vet ej om man ens får framföra detta fordon på väg om man inte har regbevis där det står att det ät turbo på hojen..
MAn måste då också.vad jag har hört få ett intyg från honda att den är godkänd med turbo och jag tror att honda nog är förbenat snål med dessa papper..
MAn kanske kan på nått sätt få den inreggad som ombyggt fordon eller någe..
Skulle vara intressant att veta så om någon läser detta kan han väl kanske skriva ett inlägg så man får lite mer korrekt fakta :tummenupp

Ugglan skrev:
Vad säger försäkringsbolaget om man monterar en turbo på hojen!? ...blir den dyra, då den har mera effekt! Eller försäkrar dom den som en orginal!

Låt säga man har en gammal sporthoj från 90, och har en hel-försäkring på 5000 helår... vad händer med premien i samband med Turbo-bygge?

:confused:

Rent generellt brukar man inte tillåta mer än runt 15% effektökning mot originalet. Vill du har mera effekt ska du registreringsbesikta den - och det lär inte gå om du nu inte reggar den som ett amatörbyggt fordon, inte helt trivialt.

Om du monterar turbo och visar dyno-papper på max +15% effekt ska du inte ha problem med varesig försäkring eller besiktning. Ring Bilprovningens tech-line och berätta sen här vad dom säger om dyligt.

Nu skall inte jag vara

duktig men då jag var intresserad av ett turbo bygge.. så pratade jag med försäkrings bolaget om min 1100 R 90:a å fick då till svars att jag ligger i högsta klassen så om jag har 150 hk eller 250 hk spelar ingen roll med premien..Men det är klart att om det skulle hända något så kan det ju kanske bli annat ord i skällan

Problemet är att effektuppgiften i registreringsbeviset inte kan uppgå till mer än ca +15% utan en omtypning av hojen. Det är omöjligt att få ett intyg av tillverkaren att den klarar mer. Försäkringsbolaget kommer att hävda att hojen varit modifierad och inte överenstämmer med typintyget, dvs ej trafiksäker. Så får man står där med långnäsa när nåt hänt.

Amatörbyggd hoj kan möjligtvis funka.

Hur mycket jobb är det att regga ett fordorn som amatörbyggt?
Jag tänker nämligen att på 90talet så strypte folk sina hojar för att skaffa en billig f.
Om man skulle titta på den andra biten av vikt/effekt.
Jag slår vad om att det inte är något problem att lägga på 50kg blykulor på en sporthoj fast det räcker kanske med att man moterar ett par tunga packväskor om man ligger precis på gränsen mellan sexan och sjuan.
Det är en intressant tanke va?

Enl. TryggHansa så spelar det ingen roll om du har turbo på eller ej, om man redan ligger i klass 7.

Jag har ju haft stöldskada på min och frågade även skaderegleraren ang. turbon, även han sa att det spelar ingen roll.

Problemet med nyare hojar så går det inte att typa den med turbo eller andra modifieringar om det inte är orginaldelar som är godkända, iom det skall vara helgodkännande enl. EU-regler.

Men hur går det då med besiktningen? Jag menar om man enligt lag inte får göra förändringar på nyare motorer??

andersbrink skrev:
Rent generellt brukar man inte tillåta mer än runt 15% effektökning mot originalet. Vill du har mera effekt ska du registreringsbesikta den - och det lär inte gå om du nu inte reggar den som ett amatörbyggt fordon, inte helt trivialt.

Om du monterar turbo och visar dyno-papper på max +15% effekt ska du inte ha problem med varesig försäkring eller besiktning. Ring Bilprovningens tech-line och berätta sen här vad dom säger om dyligt.

Om jag inte minns helt fel så går det inte att göra en typbesiktning (eller vad det nu heter) för turbo om hojjen är mer än 800ccm, mindre går bra. Men då måste man ju skälvklart försäkra den med den effekten, och det kan man ju räkna ut med röven i kors att det inte kommer bli en premie av denna värld.

Nån som vet om denna regel fortfarande finns kvar? Det var knappt 10 år sen jag pratade med bilprovningen om detta. Försäkringsbolagen kunde inte ge nån premie heller förrens hojjen var omtypad och allt var klart så att säga (gick inte att kolla premien innan man turbokonverterade).

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!