Försäkring hos Svedea

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
Någon som har sin försäkring hos Svedea?

Positiva/negativa synpunkter?

Finns det någon anledning att inte försäkra sig hos dom?
 
Är nog svårt att få kommentarer angående detta då Svedea är relativt nystartat. Är väldigt vanligt att "nya" bolag kan hålla superpriset till en början men höjer sakta upp premierna eftersom att tiden går.

Var själv väldigt nära att ta en försäkring från dem på min nya mc. Skillnaden mellan dem och bilsport&mc blev 700kr/år men det föll över på bilsport&mc då jag haft det företaget innan och ha fungerat perfekt! det kanske är fegt av mig men jag brukar köra på säkra kort.

Därmed vill jag ej säga att svedea är ett osäkert kort dock svårt att bedömma då deras "tjänsteålder" är kort.

tips:
http://www.google.se/#hl=sv&output=....,cf.osb&fp=d39dc64c11b88483&biw=1920&bih=985
 
Last edited:
Jag har min CBR 1000f där.
Eftersom den är från 1989 går det att teckna en sk classic försäkring som är 1/1 = helförsäkrad helår och som går loss på hela 1.398:- :tummenupp

Kraven på den försäkring är:

Hojen skall stå låst i garage på kvällar/nätter.

Man skal ha MC klädsel när man kör -
alltså duger det inte med jeans o T-shirt :rolleyes:

Ingen under 24 får köra hojen.
 
Hade dem förra året på en z750 08. Kraschade och fick skador på både hojen och kroppen. Blev mycket väl bemött av Svedea och det var inga konstigheter med ersättning varken för mc:n eller personskadan (bruten tumbas och båtben och avslitna mjukdelar). De agerade snabbt, korrekt och var mycket samarbetsvilliga. Skulle gärna försäkrat där igen men de tar inte min nuvarande hojtyp tyvärr.
 
Hmm, det är ju nice. :)

Jag har ju Bilsport-Mc nu och tycker visserligen att de är kanon. Fast kan spara in de 1600:- som skillnaden ändå är så kan det ju va värt att byta om det är ett seriöst försäkringsbolag med samma värderingar som Bilsport...
Jag vill absolut inte byta bolag om de har fått en massa negativ kritik.

Men som PaleRider skrev så är de väl så pass nya på marknaden att det är svårt att avgöra i detta skedet.
 
har bara positivt om dom. billigast av alla fbolag för mig, sjysst bemötande vid tecknande och frågor!
betalar 12lax helf/helår hos dom.
 
Jag ringde dit i veckan. 4 olika hojar som jag ville kolla försäkringar på. Alla va R hojar. Dem tecknar endast trafik på dem hojarna jag ringde om. Alla skulle kosta 26,500:-/året, i trafik..... Inte speciellt bra pris:huvet
 
Totalt odugliga om man har en sporthoj,,, gillar endast glidarkulturen.:mad:

28000:- för en trafikförsäkr,
 
Last edited:
just när det gäller frågor om ett f-bolag är bra eller inte tycker jag att enbart de som haft ärenden hos dem bör yttra sig. premien känns mindre relevant innan någonting händer och man faktiskt måste ha ut någonting av sin försäkring.

själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att försäkra hos svedea om man läser igenom villkoren. Men om jag väljer mellan svedea och bilsport, väljer jag bilsport då jag har haft mycket bra erfarenhet av dem gällande mitt pågående ärende.

Karlsen: skötte svedea både person och fordonsskador eller lämnade de över personskadan till ett annat bolag (bilsport t ex sammarbetar med moderna)
 
Som jag sagt tidigare när det gäller Svedea så är det avhoppare från Bilsport och MC som startat upp Svedea med en dansk (?( Hannover någonting)) i ryggen. DVS vill de inte veta av renodlade sporthojar, PRECIS som Bilsport.

De har EXAKT samma villkor som Bilsport fast de har en "Säker, säkrare och säkrast" nivå på sina premier med olika krav. Garage, brukare osv... Samt att de klår Bilsport med ett antal hundralappar oftast.
Kört med dem i snart ett år men inte behövt bruka försäkringen så jag har ingen reell erfarenhet utan bara sparat 1700:- tror jag det var mot Bilsport.

Byter tillbaka till Bilsport nästa gång då de infört Ducati märkesförsäkring nu och blir billigast.
 
Hmm.. Ser att de har märkesförsäkring för Aprilia. Undrar vad en Rsv4 kostar??
 
Bra kundservice(snabbt svar), snabba åtgärder och lyssnar på mig som kund. Har inget negativt att säga.


Totalt odugliga om man har en sporthoj,,, gillar endast glidarkulturen.:mad:

28000:- för en trafikförsäkr,

:tungan Fiifann va najs att man har konstaterat att Apan är en glidare :yoparty

(Btw, får betala 3-tusen nånting för en Tuono(glidare) hos svedea. Du kör fel hoj ) :rofl
 
Last edited:
"Modeller som omfattas

Försäkringen kan tecknas för Kawasakis tvåhjuliga motorcyklar exklusive modellerna ZX-12R, ZX-10R, ZX-9R och ZX-7R.

För modellerna ZX-6R, ZXR 750R och ZZR 1400 krävs att ägaren ska vara 30 år eller äldre och att försäkring Säkrare eller Säkrast väljs (begränsad
utlåning)."


Det är väl så jävla typiskt att man ska vara uner 30 år då :huvet
Börjar bli trött på det här utanförskapet gällande försäkringar på allt...
 
Det avgör saken.. Jag hoppar över till Svedea så får vi se vad det dyker upp för nya erbjudande framöver :tummenupp
 
Jag har haft försäkring i snart ett år hos Svedea. Har tyvärr behövt utnyttja min försäkring två gånger och jag är supernöjd med deras bemötande. Har aldrig varit några problem, snarare har jag blivit förvånad över deras vilja att hjälpa mig att få ut all ersättning som jag har rätt till. Kommer förlänga min försäkring i april.
 
just när det gäller frågor om ett f-bolag är bra eller inte tycker jag att enbart de som haft ärenden hos dem bör yttra sig. premien känns mindre relevant innan någonting händer och man faktiskt måste ha ut någonting av sin försäkring.

själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att försäkra hos svedea om man läser igenom villkoren. Men om jag väljer mellan svedea och bilsport, väljer jag bilsport då jag har haft mycket bra erfarenhet av dem gällande mitt pågående ärende.

Karlsen: skötte svedea både person och fordonsskador eller lämnade de över personskadan till ett annat bolag (bilsport t ex sammarbetar med moderna)

Svedea har outsourcat sin personskadehantering till ett bolag som enbart arbetar med detta: Crawford. Mycket professionella tycker jag, de tog kontakt direkt och betalade snabbt ut förskott för att täcka läkarkostnader, merkostnader och ev försenade utbetalningar från Försäkringskassan. Har bara positivt att säga om hanteringen.
 
Som jag sagt tidigare när det gäller Svedea så är det avhoppare från Bilsport och MC som startat upp Svedea med en dansk (?( Hannover någonting)) i ryggen. DVS vill de inte veta av renodlade sporthojar, PRECIS som Bilsport.

De har EXAKT samma villkor som Bilsport fast de har en "Säker, säkrare och säkrast" nivå på sina premier med olika krav. Garage, brukare osv... Samt att de klår Bilsport med ett antal hundralappar oftast.
Kört med dem i snart ett år men inte behövt bruka försäkringen så jag har ingen reell erfarenhet utan bara sparat 1700:- tror jag det var mot Bilsport.

Byter tillbaka till Bilsport nästa gång då de infört Ducati märkesförsäkring nu och blir billigast.

lär väl bara gälla kåplösa hojar,kan inte tänka mig att det gäller sporthojarna:gnissla
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top