Försäkring förr och nu

Hur påverkar det försäljningen? Var enda 600cc idag har ju över 100 hk i sporthojssegmentet. I 1000cc segmentet närmare 200 hk. En överdrift, men inte med så många hk. Innebörden av lagen borde vara att alla sporthojar är strypta. Men det borde väl inte vara allt för svårt att ta bort den. Man läser ju här på forumet om folk som haft strypta hojar men tagit bort dem. Det verkar vara en tandlös lag egentligen. Åker till Paris i morgon, ska försöka bilda mig en uppfattning vad folk kör för hojar. Säljs fortfarande 400cc hojar i sporthojssegmentet?

Skulle du kört nästa år hade det kostat att glömma reflexvästen...
http://www.bike.se/nyheter/lag-om-reflexvast-i-frankrike-93173

Skulle du kört nästa år hade det kostat att glömma reflexvästen...
http://www.bike.se/nyheter/lag-om-reflexvast-i-frankrike-93173

Nu ska jag inte köra hoj i Frankrike, och jag vet inte vad man ska säga om lagen som sådan. Jag hade nog gillat läget om man infört en liknande lag i Sverige och antagligen hade väl tillverkarna av mc-kläder integrerat reflexerna i utrustningen om det sprider sig till övriga Europa. Idag har jag inte reflexväst och har heller inte funderat på att använda det. Kör alla med det så blir nog resultatet sådant att man tillslut blir blind för reflexvästarna. Anledningen att man reagerar idag är ju nästan bara "snutnoja" om man är ute på någon landsväg en sen kväll med bil eller mc. Men den respekten lär ju försvinna om "alla" använder reflexväst. Med det sagt inte dumt att folk använder reflex ute på landet när de går längst vägarna. Som vuxen och bilist samt mc-förare inser man att det är bra att gåendes syns i tid. Som barn och ungdom kanske man ansåg det onödigt som i töntigt. Men då förstod man inte hur dåligt man syns ute i trafiken och trodde att det räckte att man själv hade koll på bilisterna. Detta får väl bli mitt inlägg i frågan om reflexväst på mc-förare.

dieseln var iaf billigare förr

skanna0001.jpg

ca 100x billigare XD tjänade man verkligen så mycket mindre? ;) känns som det gått upp rejält, borde ju bensinen vara snarlik

Last edited:
dieseln var iaf billigare förr

skanna0001.jpg

ca 100x billigare XD tjänade man verkligen så mycket mindre? ;) känns som det gått upp rejält, borde ju bensinen vara snarlik

Sen betalade man väl kilometerskatt på dieselfordon också. Kommer inte ihåg hur systemet var utformat men har för mig det satt en sån räknare på trötta merca 200-dieslar också. Har du med det i ekvationen? Visst myglades det friskt, kanske en reaktion på ett barockt system.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph