Försäkring förr och nu

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
Stark Varg EX samt en Tenere 700 Extreme
Har levt i villfarelsen att det var billigt att försäkra hojar förr. Jag började köra 1982 på 125:a så det är klart att den var billig men dåtidens värstingar var verkligen inte billiga.

Jag hittade en gammal BIKE, nr 4 1982 som förutom att vara väldigt mycket svartvit så innehöll den en redovisning av försäkringspremier.
Dåtidens värstingar var GSX 1100, Kawa GPz 1100 och Honda CBX. Kungen, Suzuki GSX 1100 kostade ny ca 35000 i butik. 100 hästar och 255kg vikt... men den var värst:)

ZON4 dvs icke storstad och med en förare med 50% bonus så kostade en GSX1100 mellan 4900 och 6400 spänn per år att försäkra.
Bodde man i ZON1 dvs storstad och en förare med 30% bonus så kostade samma hoj mellan 9100 och 14600 per år. Detta innebär att man betalade hela hojens värde på drygt två år i försäkringspremie!!!

De här premierna var det man fick pröjsa, det fanns inga alternativ och ALLA bolag låg där (luktade lite kartell...) Idag är det större spridning och en hyffsad försäkring på en ny 1000 kubikare landar väl kring 25000-30000 per år ca för snittknutten, dvs man betalar av en 160 000 kronors hoj i försäkring på ca 7 år, det är ju väldigt mycket billigare än det var då.

Jag kommer hädanefter att sluta säga att det var bättre förr för det var det sannerligen inte!!!:gnissla

Bara som lite information...:)

Det var verkligen inte bättre för men jävlar va mycket sämre det är idag! :D

Är väl lite som bensinen, var den verkligen billigare förr sett till inkomst och inflation?

När jag byggde och körde hoj i slutet -70 början 80 talet kostade en Triumph Bonneville 650 T120 -67 1800:- i månaden utan bonus. Stockholm 20år.

Riktigt otäckt pris baserat på cc oavsätt typ. Min 650 chopper med typ 55hk kostade samma som en Kawa 1300 med cirkus 135hk (innan 100hk begränsningen infördes) den hade nog det även efteråt :D

Last edited:

Är väl lite som bensinen, var den verkligen billigare förr sett till inkomst och inflation?

Mmm, lite omräkning i dagens penningvärde då :)

Ny värstinghoj 1982 kostade 35000 vilket innebär 87000 idag. Verklig kostad idag för värstinghoj 165 000,-
Försäkring 1982 12000 vilket innebär ca 30 000,- idag. Stämmer hyggligt.
Bensinen kostade 3,60 per liter 1982 vilket motsvarar ca 7.50 idag, verklig kostnad idag ca 15.50,- per liter

Hojarna har blivit mycket dyrare, bensinen har blivit mycket dyrare men försäkringen har i förhållande till hojpriset blivit mycket billigare. Det sistnämda kan ju förklaras med tillgång och efterfrågan, det är ca 280000 hojar reggade idag jämfört med kanske 50 000 1982 så det är fler som delar på bördan... eller nåt...:)

En stor skillnad mot 80-talet är ju också att idag köper de flesta sin nya hoj för lånade pengar. Det är ju den ökade utlåningen som gör att hojarna tillåtits bli så avancerade/dyra.

Det var liksom inte några 18-20-åringar som sågs på nya GSX1100 och Katana på 80-talet. När man ngn gång såg yngre på såna hojar då, var det ofta de som avslutat sina studier tidigt och haft framgång i högkonjukturen. Startat egen målerifirma etc.

Så värstinghojens nypris idag är ju lite av en chimär. Till skillnad mot försäkringen, som de flesta än idag betalar med lönepengar, precis som på 80-talet.

Last edited:
En stor skillnad mot 80-talet är ju också att idag köper de flesta sin nya hoj för lånade pengar. Det är ju den ökade utlåningen som gör att hojarna tillåtits bli så avancerade/dyra.

Det var liksom inte några 18-20-åringar som sågs på nya GSX1100 och Katana på 80-talet. När man ngn gång såg yngre på såna hojar då, var det ofta de som avslutat sina studier tidigt och haft framgång i högkonjukturen. Startat egen målerifirma etc.

Så värstinghojens nypris idag är ju lite av en chimär. Till skillnad mot försäkringen, som de flesta än idag betalar med lönepengar, precis som på 80-talet.

Så är det.

Dock var det flera yngre förmågor som grenslade GSX1100E utom en som åkte lite mer laid back i slakthusområdet på den tiden.

Dom som åkte GSX handlade något riktigt kladdigt däck som höll 300 mil kommer jag ihåg. Dyra grejer var det.

Försäkringar på hojar innan 2000- talet har jag ingen koll på alls. Men jag minns att många lite äldre mc-åkare klagade på att premierna förändrats bara några år tidigare när jag skaffat hoj. Förr delades väl hojarna inte in i lika många olika klasser som idag där varje klass är tänkt att bära sina egna kostnader. Billigaste helårspremien (avställbar försäkring) för mig låg mellan 35000- 40000 kr mellan åren 2002- 2010. 2011 fick jag ner premien med nästan 1/3 genom att ett bolag plötsligt hade en lägre premie efter alla år. Det var på tiden.

Försäkringsjämförelserna haltar kan jag tycka när man jämför olika perioder eftersom prissättningen baseras på olika grundfaktorer. Hur hade premierna sett ut om man hade färre klasser och slog ut kostnaderna på fler hojar som idag trafikerar våra vägar? Vad hände med premierna i de olika klasserna som tillkom när de infördes? Hur har utvecklingen sedan sett ut? Vart är vi på väg? Drömmen vore så klart om det gick att dela in förare i olika riskgrupper. Men det är nog en utopi.

Billigaste perioden var nog 92-98 tror jag. Det var åren då det fortfarande fanns strypningar på hojarna och premierna baserades på effekten. En Fireblade -96 ny kostade 3-5000 spänn för en helårsförsäkring och självrisken var 3000.

Sen slog internet igenom på bred front och med det alla filmerna och vansinneskörningarna. Det kraschades hej vilt och kring 2000-2001 så började bolagen höja rejält ända upp till dagens nivåer...:)

Rätt billigt idag också beroende på vad man kör. 1677kr per år. :D

Intressant läsning Niklas! :tummenupp

Billigaste perioden var nog 92-98 tror jag. Det var åren då det fortfarande fanns strypningar på hojarna och premierna baserades på effekten. En Fireblade -96 ny kostade 3-5000 spänn för en helårsförsäkring och självrisken var 3000.

Sen slog internet igenom på bred front och med det alla filmerna och vansinneskörningarna. Det kraschades hej vilt och kring 2000-2001 så började bolagen höja rejält ända upp till dagens nivåer...:)

Just det hade nästan glömt bort att hojarna var strypta under en period. I Frankrike har man väl fortfarande kvar ett liknande system?

När jag skaffade min första bil -02 kostade soppan drygt 8kr, idag drygt 15. Har alla verkligen nästan dubbla lönen jämfört med för 10 år sen? :va Det känns som att inflationen inte riktigt har legat på samma nivå där...

Rätt billigt idag också beroende på vad man kör. 1677kr per år. :D

Intressant läsning Niklas! :tummenupp

Mmmm, men då måste man ju köra en egenbyggd antik sak, då kan man få det billigt...:D
Men det är ju ett vackert bygge Viktor!:tummenupp Är den lackad än?

När jag började köra i början på 80-talet så kostade mitt körkort 1.800 sek. Sprillans ny Z1000R-83 ca. 21.000 sek. Försäkringen delades upp i motorcyckelns kubik hojar på 250-500 cc hade en prisklass 501- 750 cc en klass 751-1000cc en prisklass, 1001-uppåt en prisklass. jag kommer inte exakt ihåg vad jag betalade, men det skilde en hel del mellan 1000 cc och 1100 cc har jag för mig. Jag och alla mina kompisar hade hojarna föräkrade på våra pappor och fick på så vis ned kostnaden. Första hojen köpte jag -81 då ansågs bensinen dyr om det var någon bensinmack som låg över 3 kr/L. i Jämförelse hade jag en lön på ca. 8.000 sek. Jag köpte även min första lägenhet då, en nybyggd 2:a på 70 kvm. för 19.000 sek, tyvärr kommer jag inte i håg hyreskostnaden

Last edited:
Ställde på r6an idag 8600 kr trafikförsäkrad 21000 halv tror jag han sa så fick bli trafik.

Ställde på r6an idag 8600 kr trafikförsäkrad 21000 halv tror jag han sa så fick bli trafik.

Jag pröjsar 7900,- per år för min Gixxer 1000 -09, helår/helförsäkrad, det är fördelen med att bo i norrland och vara "mindre ung"...:)

Köpte en nästan ny RD350 1985, den kostade 21000 i inköp och kostade 1586,- helförsäkrad för sommarhalvåret och ca 300 spänn för vinterhalvåret...

Just det hade nästan glömt bort att hojarna var strypta under en period. I Frankrike har man väl fortfarande kvar ett liknande system?

Hojar får enligt lag inte ha mer än 100 kusar i frankrike. Dock snack om att den lagen ska förkastas 2013.

Hojar får enligt lag inte ha mer än 100 kusar i frankrike. Dock snack om att den lagen ska förkastas 2013.

Hur påverkar det försäljningen? Var enda 600cc idag har ju över 100 hk i sporthojssegmentet. I 1000cc segmentet närmare 200 hk. En överdrift, men inte med så många hk. Innebörden av lagen borde vara att alla sporthojar är strypta. Men det borde väl inte vara allt för svårt att ta bort den. Man läser ju här på forumet om folk som haft strypta hojar men tagit bort dem. Det verkar vara en tandlös lag egentligen. Åker till Paris i morgon, ska försöka bilda mig en uppfattning vad folk kör för hojar. Säljs fortfarande 400cc hojar i sporthojssegmentet?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul