försäkra sin r6:a

morlock skrev:
Menade inte att man skulle ta en plastraket och strippa den utan snarare en modell som har färre kåpor och mindre effekt; men det är väl klart. Premierna på nakenhojarna stiger väl dom också.

Tillägg: Stor skillnad på en R och en F hoj. (CRB600RR - CBR600F.)

Jo jag förstår :) Ja det är ju oundvikligt att premierna stiger på en "het" modell av hoj... ju fler som köper den, desto fler kraschas det och då höjs premierna.... se bara på supermotarderna hur de har stigit i premier.

Fick ju erbjudande om 50000 hel/hel på en Husaberg 650 hos nått bolag... de gick kallt på vikt/effekt och stöldbegärlighet. Fick ALDRIG sådana premier på min R1-02. Enligt vissa bolags metoder att räkna försäkringar skulle en hoj med 33 hk (25kw) som vägde säg 100 kg... hamna i "klass 7". :rolleyes:

myspinnen skrev:
ring gärna folksam och säg så här:
-Hej! Jag har köpt en hoj en r6a. Eftersom den är så dyr att försäkra så skrev jag försäkringen på min pappa, obs HAN ÅKER INTE ALLS PÅ DEN LIKA MYCKET SOM JAG!!!! har jag gjort rätt nu eller kommer det att:
1. drabba alla andra motorcyklister med högre premier när jag klotar för att jag är en ¤#/¤&())?
2. bli några problem när jag gjort punkt 1 och är halvt invalid?

spela in svaret och posta det här.
sen säljer du hojen och köper en du har råd med.

:kocko
Visst gör han inte rätt, det kan man ju räkna ut med en vit krita å ett rövhål.
Men försäkringsbolagen gör ju fel de med. För det första är premien tusen ggr högre för en ung än en äldre. ÄNDÅ är de äldre den största olycksfallsgruppen! & om försäkringsbolagen nu inte gillar att farsan står för försäkringen & ngn annan kör den, så får dom väl för fan se till att det inte går att göra så. Skapa ngn jävla regel som gör att bara försäkringsägaren får köra hojen om försäkringen ska vara giltig överhuvudtaget. En hoj ska man ändå inte låna ut till höger och vänster. De e ju ingen moppe precis.

Så är du 21 år som den stackars killen verkar vara... då ska du åka yamaha virago535 från 90-talet bara för att du inte råkar vara AS-tät vid det laget. Störtlöjligt.............

Gaze skrev:
morlock skrev:
Men om man stryper den till 25kw då?
den spelar ingen roll. det är den ursprungliga kw som räknas har jag fått som svar när jag kollat

Det inlägget var lite riktat som en pik iom att trådskaparen frågade om strypning till en R6a.

Jag har själv en MC som är reggad som 25kw och har den försäkrad på den effekten också. Så länge man inte ifrågasätter vilken effekt den försäkras på, ursprungseffekt eller nuvarande effekt, kan man få den försäkrad på den nuvarande med lite tur. Hos vissa bolag.

EDIT: Ändrade, menade rätt men skrev fel ...

Last edited:
Mattiaz skrev:
Hur gammal är du ? säg att du är runt 20.... Nu vet jag inte vad norrköping klassas som... storstad eller? likvärdigt med stockholm...

Skulle tippa på det billigaste du kan få tag på med lite tur är ca 22000 hel/hel... nånstans där, men då är det det lägsta du kommer ...garanterat.

Jopp fyller 20 när jag köper hojen...I Aprill alltså, men jag kommer antagligen ha hojen i kinna, en by utanför borås....vet ej om det spelar någon roll, vet ej om jag är skriven i norrköping dock, har inte lämnat in någon addressändring. så antagligen bor jag i kinna fortfarande

fezt skrev:
Visst gör han inte rätt, det kan man ju räkna ut med en vit krita å ett rövhål.
Men försäkringsbolagen gör ju fel de med. För det första är premien tusen ggr högre för en ung än en äldre. ÄNDÅ är de äldre den största olycksfallsgruppen! & om försäkringsbolagen nu inte gillar att farsan står för försäkringen & ngn annan kör den, så får dom väl för fan se till att det inte går att göra så. Skapa ngn jävla regel som gör att bara försäkringsägaren får köra hojen om försäkringen ska vara giltig överhuvudtaget. En hoj ska man ändå inte låna ut till höger och vänster. De e ju ingen moppe precis.

Så är du 21 år som den stackars killen verkar vara... då ska du åka yamaha virago535 från 90-talet bara för att du inte råkar vara AS-tät vid det laget. Störtlöjligt.............

AS-tät? fattar inte vad du snackar om :confused:

morlock skrev:
Det inlägget var lite riktat som en pik iom att trådskaparen frågade om strypning till en R6a.

Jag har själv en MC som är reggad som 25kw och har den försäkrad på den effekten också. Så länge man inte ifrågasätter vilken effekt den försäkras på, ursprungseffekt eller nuvarande effekt, kan man få den reggad på den nuvarande med lite tur. Hos vissa bolag.

ok, det låter väl bra. så man kan ringa runt o kolla om dom sänker för en strypt hoj.

Var själv inne på en r6a nu till våren, men jag valde att behålla min 125a. Mycket billigare.. farsan skulle få pröjsa runt 20 tusen hel/hel hos folksam. (tja då kan ni tänka er vad det kostar på mig 18 år.) Ifall vi skulle köpt en r6a, skulle den givetvis stå på pappa, eftersom han i sånnafall skulle använda den mer än mig.. då är ju inte skenförsäkring iallafall :)
men men.. blir nog en 600 eller 1000 nästa sommar beroende på vad ekonomin säger :rolleyes:

//D

R1:a

kolla med samma bolag flera gånger, vet inte om det är några jä_la sommar jobbare som sitter och svarar, men ja fick ge 12 lax i halvåret för halv försäkring på R1:an bor i Norrköping city 23 år. dyrt!! ja men det kostar och ligga på topp. :huvet
ringde 2 gånger samma dag till samma bolag IF, skulle ha 26.000 för samma period och försäkring. testa dig fram på alla bolag. :va
finns en tråd om försäkringar på forumet här bara och söka!
mvh björk

Last edited:
myspinnen skrev:
ring gärna folksam och säg så här:
-Hej! Jag har köpt en hoj en r6a. Eftersom den är så dyr att försäkra så skrev jag försäkringen på min pappa, obs HAN ÅKER INTE ALLS PÅ DEN LIKA MYCKET SOM JAG!!!! har jag gjort rätt nu eller kommer det att:
1. drabba alla andra motorcyklister med högre premier när jag klotar för att jag är en ¤#/¤&())?
2. bli några problem när jag gjort punkt 1 och är halvt invalid?

spela in svaret och posta det här.
sen säljer du hojen och köper en du har råd med.

:kocko

Först vill jag gratulera alla grabbar därute som kan punga ut 1300-1800 spänn i månaden...

Blir jävligt sur nu när jag läser inläggen som följer....

Nu e det ju såhär....Att ni 25+ har lyckats trissa upp försäkringspremien ganska bra själva!!! Bara som info Så av 1600 R1:or i Sverige e 800 med
i någon olycka enligt försäkringsbolaget...och mörkersiffran e nog inte liten del heller...Så jävla lätt å sitta där på era feta rövar å gnälla när ni förmodligen kom undan med betydligt mindre premie när ni var 21...eller...det fanns kanske inte ens sporthojar av klass 7 när ni tog kort....

Ja...precis så sa jag till kärringen på försäkringsbolaget...Sa som det var...Att jag ska hojen...Och HON plockade fram den här försäkringen till mig...så vafan har jag gjort fel!!! Skenförsäkra up my ass....

Har familj och hus och försörja...Bara för att bolagen ogillar sporthojar och rånar folk på pengar så ska jag inte kunna utöva min passion...No way...

Ser inga problem med 2:an heller då försäkringsbolaget själva godkänner sådana "sken"manövrar...E ni avundsjuka på att ni inte vågat säga sanningen till bolagen eller vad e frågan...Han får "låna" ut den precis hur mycket han vill....Hur länge han vill...Vart han vill....

Så till alla som bor i en lägenhet på 15 kvadrat och inte har några normala utgifter...Kul att ni kan äga era hojar...

E jävligt trött på folk på sporthoj nu...Verkar som ett stort antal antingen e
Östermalmbratz eller Bara kommit in i nåt för-klimakterie...Bara en jävla massa gnäll på att allt e fel...Tänk om ni var lika engagerade i hastigheter...

Handlar inte om Pengar eller Ålder...Mognad...Tänk mer vad ni gör med högerhanden så kanske premien stannar upp snart....

Synd att man e en snorunge i era ögon...men jag e övertygad om att jag varit med om oändligt mycket mer än majoriteten här...

Ledsen för den hårda tonen...

Hoppas på konstruktiv kritik...
//"Still the King"

Eller så läser folk kanske mitt inlägg å har förståelse...

Alla med 2 barn å hus räck upp handen!!!...ingen....konstigt.... :va

halmsta kungen...

jag håller med dig, det e ett helvetes liv här när någon frågar eller berättar om skenförsäkring.. då blir det :mad: :kocko :fatta! :4skrika

men så fort någon säger "Fan, jag kan inte får upp min R1 på slangen i 200"
då blir det, :yoparty :banana o många som vet hur man gör & e villiga o hjälpa till,,,,

finns ganska många med dubbelmoral på detta forum.

suck...ja....allt jag vill e å åka hoj....på den här sidan e man inte knuttekompisar utan revaliserande mc-gäng

zache skrev:
ok, det låter väl bra. så man kan ringa runt o kolla om dom sänker för en strypt hoj.

Ta regnummer på en R6 eller vad du nu ska ha o ring! :fatta! . Klart att det blir dyrt, men så är det bara!..

En annan har ju "turen" eller vafan man nu ska kalla det att ha så unga föräldrar... ingen av dom har körkort på mc... farsan missade det med ett år när de hade så att man automatiskt fick A behörighet. Så jag har aldrig haft något val. Har dock köpt den hojen jag velat ha o sen gnetat ihop till premien. Då känner man sig nöjd, även om det är hiskeliga summor man får betala.

Det folk irriterar sig på ang. skenförsäkringar är väl antaglige att bolagen har ju satt premier som (på något sätt) är baserade på den risken att vederbörande kommer krascha på ett eller annat sätt.
Om de har en 20 åring där risken enligt statestiken är 100% större att denne är med om en olycka, än vad en 35 åring på samma hoj, då vill de ju gärna "förebygga" ev kostnader genom att ta ut en högre premie.

Om alla hojar stod på en 50 åring med en årspremie på 5000:- (påhittat men kanske inte så orealistiskt), men det i själva verket sitter en 21åring bakom styret, som enligt deras beräkningar skulle betala låt oss säga 30000:- Då går ju bolaget miste om de 25000:- de behöver för att täcka upp den större risken det innebär för dom att ha 21åringen försäkrad.
Allt handlar ju om pengar som sagt... men det jag tror många blir upprörda över är att de kanske liksom jag är ärliga och betalar sin höga premie, men sedan kommer grannen och säger att vafan... har du en sån premie, jag ställer min på farsan så jag behöver bara betala X kr om året....

Och man kan fan inte ens klassa detta syndrom som den svenska avundsjukan, för då är man helt ute och cyklar.

Det man mest borde tänka över tror jag är ju de fakta att det faktiskt finns de personer som blivit utan ersättning, för att bolaget ansett att de skenförsäkrat... det är bara att söka i trådarna på forumet, för jag vet det var nån som berättade om ett exempel.

Har själv några bekanta som bytlånades hoj (XR650) och killen som lånade hojen kraschade den så illa att det var nära att bli inlösen... gissa om bolaget drog öronen åt sig, det var nära de inte fick någon ersättning alls, men efter många om och men så lyckades de förhandlas sig till så att de betalade en mycket högre självrisk än va som skulle gjorts i normalt fall... tror de fick kosta på vissa av reparationskostnaderna dessutom.

Last edited:
halmstads_kung skrev:
Väntar på kritiken!!!

Håller absolut med dig. Så länge fb är medvetna att man tänker vara två som kör hojen är det ingen fara. Jag som ägare får dock som konsekvens högre premier men enligt min fb är det helt ok att lämna ut hojen till vem man vill sålänge man har samma folkbokföringsad.

Samtidigt måste jag säga att fb struntar i om en hoj är försäkrad på person A eller B allt förs med statistiken och med det påverkas alla andras försäkringspremie!! :3freak Vi befinner oss i en ondcirkel!!

Halmstads_Kung!.

Jag betalar 6,900:-/År för min R1-98. Mitt kort tog jag förra sommaren. Förvisso bor jag i en liten skitstad så det spelar ju såklart in. Men jag vill inte påstå att detta är dyrt. Jag hade tidigare bilar som kostade mig nästan 20 Gurk i månaden, det är DYRT!. En kompis som bor i Jönköping betalar 18,500:- för sin Volvo Slö70, hur fan är det möjligt da????..

Jag har försökt att se om det är ngn logik i försäkringsbolagens prissättning men det skiler så otroligt MKT anser jag. Har kompisar som bor i samma stad men som i vissa fall betalar mer än vad jag gör! Hmm lite väl märkligt va!!???..

Alla har vi säkert våra laster med både lån,barn, en dyr flickvän osv. MC-Intresset har snart enligt min mening blivit en MKT dyr hobby, men va ska man göra åt det, sälja hojen o bara sitta o glo på fotboll?? Nää fy fan!

Min fråga är snarare hur fan har du tid med fru och två barn?. För du köra ngt för frugan? Orsaken till att jag frågar är att min flickvän nu har bulle i ungnen och leveransdatum blir ngn gång nu i Juli, hmm där rök min sommarturne!! :-)

Vi kan ju inte göra ngt åt att alla skenförsäkrar, every man for himself syndromet är det som gäller skulle jag tro!.

Back