Försäkra på en förälder?

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Till trådskaparen.

Köp en cykel du har råd med, svårare än så är det inte. Man kollar inte på blocket efter cyklar, man kollar med försäkringbolagen vilka man har råd med... sen kan man kolla på blocket.

Sen kommer det hända grejer i trafiken. Jag anser mig vara mycket god på att läsa andras trafikanters beteende (Cykelbud/moppebud när jag pluggade, f.d. tävlingscyklist). Jag kör mesigt och är rädd för höga farter, våta vägar och grus... lite som du själv beskriver dig.

Jag har krockat min 1,2 liters hyndai atos för att en pundare parkerat mitt på motorvägen i mörker utan varningsblinker. Det är knappast en buskörningsbil och jag låg i cirkus 80 på 90 väg när jag upptäckte faran.

I alperna på mc semester låste jag framhjulet i en inbromsning... Kan jag svägna inom mitt körfält? Nej! Hade jag fått möte hade enda lösningen varit att bränna rakt ut i motsatt dike och skrota hojen men inte oss. Nu fick jag inte möte och kunde lugnt använda motsatt körfält. Denna "riskanalys" måste du vara klar med innan du är ute i mötande bil, mycket kan jag tacka SMC's kurser för. Knappast någon körskola även om jag där fick prova på att bromsa omkull hojen i 90 km/h =)

En gång har jag vält cykeln, fastnade med en stor vindjacka i nåt och rev med mig hojen över mig när jag klev av. På en cykeln utan krashpuckar och med mycket plast hade det säkert kostat försäkringsbolagen några tusenlappar...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
haha, precis, alla som kör hoj gillar gasa satan :D, öven dem som innan säger att de alltid följer hastighetsbegränsningen när de kör bil, är avsvarstagande och försiktiga etc etc, sen när man övningskör är man med hur försiktig som helst, men sen kommer hornen långsamt.. på ALLA :D skulle tippa att andra året med mc kort är farligast, 1a året är de flesta fortfarande försiktiga men andra året..

Min första hoj köpte jag 1976, jag kör 2k+ per år och ......det händer fortfarande att jag vurpar och råkar ut för "close calls".
 

überkill

Guest
Håller fullständigt med "ezzo" och har jobbat på försäkringsbolag själv..
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jo jag förstod vad han skrev. det är realistiska priser i nutid men jag tycker det är orimligt att betala 2000kr/mån för en hoj för en kille som mig.

Din snåla jävel.

Varje sommar så får jag betala 1600/mån i halvförsäkring, tror du jag tycker det är så kul?
Nej, det gör jag mycket riktigt inte.

Istället får jag prioritera och inse att andra saker i vardagen blir lidande pga mitt hojval och intresse, precis som så många andra gör.

Du däremot, vill både ha kakan samtidigt som du äter den, en ekvation som aldrig kommer att gå ihop.
Har du inte råd att försäkra den hojen du är ute efter så får du helt enkelt omprioritera dina utgifter, alternativt köpa en äldre hoj.

Så svårt är det inte. :huvet
 

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Tänker inte läsa de föregånde 6 sidorna av skräp där folk attackerar TS, men om du vill försäkra på en förälder så går det bra så länge ni är skrivna på samma adress.

De flesta FB tillåter kunden att nyttja sitt försäkrade fordon inom hushållet.

//Mva Adnan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tänker inte läsa de föregånde 6 sidorna av skräp där folk attackerar TS, men om du vill försäkra på en förälder så går det bra så länge ni är skrivna på samma adress.

De flesta FB tillåter kunden att nyttja sitt försäkrade fordon inom hushållet.

//Mva Adnan

Precis, men bara så länge det är ägaren och den huvudsaklige användaren som tecknat försäkringen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Känns bättre att försäkra på sig själv så.. Det eller på en förälder beroende på vilken bmw/honda/triumph hoj man bestämmer sig för. alla hamnar under 10K/helhel ivf. Märkesförsäkring for the win.

F800R är en trevlig hoj som säkerligen passar din körstil väl. Kolla runt hos alla försäkringsbolag, för mig skulle t.ex. Triumphs märkesförsäkring bli ~5 000 dyrare än Folksam när jag kollade på Speed Triple. Plus att märkesförsäkringen hade en självrisk på 12 000 kr och Folksam 6 000.

Men lyssna på de som är mer erfarna här på forumet, samlat här finns tusentals gånger fler körtimmar än din körskola och många gånger mer erfarenhet. Det finns många saker i trafiken som kan döda dig som du inte kan påverka ens lite trots att du är medveten om dem och jag lovar att man svettas när man blir prejad upp mot ett vajerräcke för att bilföraren inte ids kolla döda vinkeln.

Var ödmjuk, håll inte på din rätt i trafiken och bered dig på att saker kommer att hända - det är den riskmedvetenhet du behöver mest.
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Jag är 23, ringde om försäkring på S1000RR och fick till min förvåning, ett pris på 20k hel/helår. Jag fick ställa av vintertid om jag ville, men fick då räkna på 79k/år...då är 20k rena drömmen.

Jag hoppas att premierna för S1000RR håller sig på den nivån, så ni som har köpt era S1000RR, håll er på 2 hjul och kör med förstånd! :)

20-30k/år är en smärtgräns, utöver det blir det bara löjliga summor som jag då inte tänker betala om jag så heter Bill Gates.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Men om du klotar så är självrisken 25 eller 50k beroende om de är sport eller sport++ hoj dina föräldrar försäkrat

Upp till 50K:va tror inte så mycket..Kolla upp om det är ok bara att du får nyttja hojen när dina föräldrar har den försäkrat. 10K upp i extra försäkring kan det dock bli i självrisk som jag vet andra som fått när det hänt olycka och föräldern stod för försäkringen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Må så vara, men hur ska dom bevisa det. Kan ju inte direkt neka ersättning bara för att dom har en "misstanke".
.

Jo,FB kan neka bara dom har en misstanke,sedan är det upp till den drabbad av misstanken att bevisa motsatsen och tills motsatsen är bevisad så fryser ersättningen inne.

Ska man fippla med skenförsäkring så ska man vara medveten om det faktumet och vara förberedd med svar som är trovärdiga på de misstankar som ev. kommer från FB vid en skada.

Gör som Ni vill men kom ihåg att bevisbördan ligger på Er om FB tycker det är något skumt när olyckan är framme.

Henrik
 
Last edited:

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
F800R är en trevlig hoj som säkerligen passar din körstil väl. Kolla runt hos alla försäkringsbolag, för mig skulle t.ex. Triumphs märkesförsäkring bli ~5 000 dyrare än Folksam när jag kollade på Speed Triple. Plus att märkesförsäkringen hade en självrisk på 12 000 kr och Folksam 6 000.

Men lyssna på de som är mer erfarna här på forumet, samlat här finns tusentals gånger fler körtimmar än din körskola och många gånger mer erfarenhet. Det finns många saker i trafiken som kan döda dig som du inte kan påverka ens lite trots att du är medveten om dem och jag lovar att man svettas när man blir prejad upp mot ett vajerräcke för att bilföraren inte ids kolla döda vinkeln.

Var ödmjuk, håll inte på din rätt i trafiken och bered dig på att saker kommer att hända - det är den riskmedvetenhet du behöver mest.


Japp, blir nog en F800R. mest hojj för pengarna och bästa av allt. 5500kr helårsförsäkrad på mig.
kan tänkas en Honda CB600FA också med 9000kr helårs på mig.

Tack för alla som skrivit o kommit med synpunkter.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Upp till 50K:va tror inte så mycket..Kolla upp om det är ok bara att du får nyttja hojen när dina föräldrar har den försäkrat. 10K upp i extra försäkring kan det dock bli i självrisk som jag vet andra som fått när det hänt olycka och föräldern stod för försäkringen.
Enligt deras produktblad så är självrisken fortfarande 25000kr för sporthojar, och den dubblas om någon annan än ägaren kör den:
Om annan än fordonets ägare/försäkringstagare eller person
som inte är folkbokförd på försäkringstagarens adress har MC:n i
sin besittning och skada uppstår, gäller försäkringen med dubbel
självrisk enligt aktuellt skademoment. Dubbel självrisk gäller
också om vagnskada inträffar och föraren är under 25 år, samt
att fordonet inte tillhör klasserna Skoter, 125 CC och Eu-moped.

Upprepade vurpor är också dyra:
Försäkringen gäller även med dubbel självrisk för aktuellt skademoment
fr.o.m. den andra skadan inom samma försäkringsår.

Man ska inte tro så förbannat mycket! :7peta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tänker inte läsa de föregånde 6 sidorna av skräp där folk attackerar TS, men om du vill försäkra på en förälder så går det bra så länge ni är skrivna på samma adress.

De flesta FB tillåter kunden att nyttja sitt försäkrade fordon inom hushållet.

//Mva Adnan

Du skulle ha stakat dig igenom den ändå, så hade du lärt dig något redan innan lunch..
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Risk...

Anser du att du är en skarp och försiktig förare? Nej men jag är det och har b.la hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem. jag är inte perfekt o därför kan jag också råka ut för sådant men sannolikheten är inte stor.

Hej RAxor86.

Jag har nu läst igenom tråden och har några små saker du skall betänka:

1. Försäkringsbiten (som ju tråden egentligen handlar om) har jag inte så mkt att säga om. Har försäkringsbolaget sådana villkor att du kan vara brukare av hojen, trots att den står skriven på din far så är det i mina ögon inte alls skenförsäkring. Det kan ju inte vara det då bolaget har klara regler gällande detta. En sak att tänka på är att om det nu skulle hända något så får din förälder en högre premie i framtiden, du har alltså försatt denne i en taskig sits. Fast då kanske du är beredd att betala mellanskillnaden tills premien är tillbaka på rätt läge igen.

2. När jag läser delar av det du skriver om dej själv, som det jag saxat ut ovan, blir jag dock lite orolig. Du anser dej själv vara "för mer" än många andra, påtalar att andra inte är en "skarp och försiktig förare", vilket du anser att du själv är. Hur kan du vara så säker på dej själv? Är det för att du har, jag citerar: hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem? Det här är två saker som i min välrd inte har så mkt med varandra att göra.

Visst är det bra med självförtroende, men att vara ödmjuk mot sej själv är nog en bättre egenskap om man ser till risktänkande. Det krävs många mil i sadeln för att man ska vara en fullfjädrad förare.

I mina ögon är du med tanke på vad jag läst en större risk än många andra som är medvetna om sina brister. Att du skriver "jag tycker bara det är otäckt att köra fort" är inte heller något som jag ser som direkt positivt.

/andraeas

PS. Gå på en SMC-kurs i sommar (om du hinner få lappen) så kan du få mer kött på benen gällande din förmåga. DS.
 
Last edited:

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag har ett annat litet delikat problem som jag gärna vill ha svar på!

Min mc ger mig som billigast en försäkring på 10 000 kr hel/hel utan möjlighet att ställa av den. Eftersom sommarmånaderna är få i vårt land så funderar jag på att skriva över motorcykeln på farsan under vintern som kommer likna ett "köp".
Kommer jag bli ersättningsskyldig de resterande månaderna av försäkringen eller bryts den upp på en gång?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ett annat litet delikat problem som jag gärna vill ha svar på!

Min mc ger mig som billigast en försäkring på 10 000 kr hel/hel utan möjlighet att ställa av den. Eftersom sommarmånaderna är få i vårt land så funderar jag på att skriva över motorcykeln på farsan under vintern som kommer likna ett "köp".
Kommer jag bli ersättningsskyldig de resterande månaderna av försäkringen eller bryts den upp på en gång?
Nej, vid ägarbyte upphör självklart försäkringen och ev inbetalad summa brukar återbetelas.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det var väl själve f...

Jag utgår endast från vad TS skriver, jag förmodar att han inte ljuger om trådens ämne.

IF säger: "Försäkra du på dina föräldrar, men kraschar du står det dig dyrt."

Hur ända in i helvete kan föräldern bli åtalad för bedrägeri när det finns som alternativ till en dyrare peng i IF:s villkor? VA?!



Höjer förmodligen premien för den klassen som personen som orsakade kraschen tillhör.

Neej. De höjer premien för den grupp som kostar pengar. Försäkrar kraschande ungdomar på pappa, så höjer de pappas premie.
Det sambandet är inte direkt svårt att inse.

Anser du att du är en skarp och försiktig förare? Nej men jag är det och har b.la hört att jag skulle kunna sitta o köra en långtradare med flytande väte utan problem. jag är inte perfekt o därför kan jag också råka ut för sådant men sannolikheten är inte stor.

Jag vill inte vara dryg, men det är precis den attityd du visar här som gör att nytaga körkortstagare är överrepresenterade i olyckor. Hade jag varit din trafiklärare (jag har utbildat i mer än 10 år) så hade jag bett dig gå till någon annan utbildare. Genom mig skulle du inte få en uppkörningstid.
Ett vänligt råd är att växa upp innan du tar kortet.

Det är skillnad mellan att veta och att kunna.
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Japp, blir nog en F800R. mest hojj för pengarna och bästa av allt. 5500kr helårsförsäkrad på mig.
kan tänkas en Honda CB600FA också med 9000kr helårs på mig.

Tack för alla som skrivit o kommit med synpunkter.

köp dej en chromsläde i stället för en sporthoj så har du råd att försäkra den på dej själv...:D
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top