Försäkra på en förälder?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Är allt svart eller vitt för dig? Nu har IF ett alternativ till alla andra att det är ok att "skenförsäkra". Men krockar du kostar det dig dubbelt.

Begriper du?

Njä. Iden med den försäkringen är nog samma som med den mitt FB erbjuder. jag äger en 125:a jag använder den, och min son använder den. När min son använder den så kostar det "dubbel självrisk" om olyckan är framme.

Om du tror att FB menar att faster Agda i Långsele kan stå som försäkringstagare för en hoj som Kalle i Rosengård har betalt och kör, har du fel.
 

Smagatusk

Guest
Det dom skriver är ju att det kostar massa mer ifall du lånar ut mcn och den krashas/blir stulen, inte att den som kör mest inte behöver stå som försäkringstagare.

Men som jag ser det är det ju det som är moroten. Klarar du dig undan olyckor så är din belöning en billigare försäkring (genom föräldern). Kraschar du då kostar det skjortan. Det är straffet.

Det är för övrigt det jag har alltid sagt. I stället för att chockhöja premierna för alla så kan man fördubbla självrisken, kanske till och med tredubbla den för folk som kör därefter. Då ska vi nog fan se till att folket runt Bulten och Bogan och Tratten och Finkel också får det lugnt.

Kom igen, låt det hagla minus!

Njä. Iden med den försäkringen är nog samma som med den mitt FB erbjuder. jag äger en 125:a jag använder den, och min son använder den. När min son använder den så kostar det "dubbel självrisk" om olyckan är framme.

Om du tror att FB menar att faster Agda i Långsele kan stå som försäkringstagare för en hoj som Kalle i Rosengård har betalt och kör, har du fel.

Jag vet faktiskt inte hur långt deras spann räcker, men dina första rader är ju det vi diskuterat tidigare och jag tycker det verkar rimligt. Låter du din son köra din 125:a under din försäkring?
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Men som jag ser det är det ju det som är moroten. Klarar du dig undan olyckor så är din belöning en billigare försäkring (genom föräldern). Kraschar du då kostar det skjortan. Det är straffet.

Nja, du har nog missuppfattat en del och inte läst på ordentligt.

Dessutom tror jag föräldern som går med på detta och genomför det kan bli åtalad för bedrägeri. Dock vet jag inte 100% på detta.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det är väl inte alls klart? Har de varit så specifika att de kan låta vem som helst köra under vilken försäkringstagare som helst är detta mest troligt något de granskar.

Suck, Ja självklart granskar de det!

Men när de sätter nästa års premie på låt säga gruppen 40-50 år.

FB ser att de betalt ut visst antal tusen för mycket.
FB ser att någon annan än försäkringstagaren orsakat olyckan.

Vad gör de?

De funderar på att ändra försäkringen.
De höjer premien.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Nja, du har nog missuppfattat en del och inte läst på ordentligt.

Dessutom tror jag föräldern som går med på detta och genomför det kan bli åtalad för bedrägeri. Dock vet jag inte 100% på detta.

Nej det kan de inte för det blir väääldigt svårt att bevisa om man inte är ärlig o säger t.ex. att "nej, det är faktiskt bara sonen som kör hojjen"
knappast...

troligast så säger man "den var utlånad i några dagar"

Forget it
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Klarat sig från vad? Menar du olycka är det nog dags att ta ett steg utanför lägenheten.

Tappat hojen åt ena eller andra hållet eller vurpat - ja. Jag har aldrig träffat på en nybörjare på 2-hjuling som klarat av att hålla sitt fordon upprätt i 5 år. Av det ca dussinet personer där jag verkligen känner till deras "trackrecord" från deras 5 första år, så har alla klantat till det på ett eller ett annat sätt. Jag kan förståss inte uttala mig om alla jag känner då jag inte känt dem sen de blev med två hjul, men jag har svårt att tro att de skiljer sig så mycket från dem jag med säkerhet kan uttala mig om.

(Har förresten aldrig bott i lägenhet. ;) )
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Nej det kan de inte för det blir väääldigt svårt att bevisa om man inte är ärlig o säger t.ex. att "nej, det är faktiskt bara sonen som kör hojjen"
knappast...

troligast så säger man "den var utlånad i några dagar"

Forget it

Om du läst här nog länge så skulle du upptäckt att det finns äldre trådar om ämnet där folk faktiskt åkt dit på detta. Det är inte alls så svårt för försäkringsbolagen att inse när det är skenförsäkring som du verkar tro.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Men som jag ser det är det ju det som är moroten. Klarar du dig undan olyckor så är din belöning en billigare försäkring (genom föräldern). Kraschar du då kostar det skjortan. Det är straffet.

Det är för övrigt det jag har alltid sagt. I stället för att chockhöja premierna för alla så kan man fördubbla självrisken, kanske till och med tredubbla den för folk som kör därefter. Då ska vi nog fan se till att folket runt Bulten och Bogan och Tratten och Finkel också får det lugnt.

Kom igen, låt det hagla minus!



Jag vet faktiskt inte hur långt deras spann räcker, men dina första rader är ju det vi diskuterat tidigare och jag tycker det verkar rimligt. Låter du din son köra din 125:a under din försäkring?

japp, jag är inte feg......ehh...nja det handlar nog om att motivera honom att ta det lungt.

Jag har förklarat för honom hur mycket en krash kommer att kosta mig i ökad försäkring. Sen förklarade jag att den pengen tas från försäljningen av 125:an. Tror inte han vill det.:)

Nej det kan de inte för det blir väääldigt svårt att bevisa om man inte är ärlig o säger t.ex. att "nej, det är faktiskt bara sonen som kör hojjen"
knappast...

troligast så säger man "den var utlånad i några dagar"

Forget it

Som sagt, kan allt, vet allt. Vad kallas de...:rolleyes:





Efterklok i bästa fall
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
suck.. allt detta tjöt. Ring och fråga om det är ok att du skriver din hoj på morsan eller farsan och sedan "lånar" den av dom. Vad jag tror så går dom inte med på det. Om du sedan väljer att göra det ändå och hävda att du inte är "huvud"brukare vid en ev olycka så kan det gå hem, eller så står du där utan ersättning.

Att vara riskmedveten är väldigt bra. Men du är inte ensam om ditt eget öde, det är ju trots allt så att det finns fler utmed vägarna.. Jag anser mig själv köra lugnt och riskmedvetet, men tja.. det fungerar inte riktigt alltid på det viset. -Det går väldigt fort fort-
Riskmedvetenhet är en definitionsfråga, och här pratar vi inte om kärnkraftverk;)
Det är bara dom som kör demolition derby som strävar efter kracher, men ändå händer så mycket tråkigheter utmed vägarna.

Jag är själv student. Kör gammal mc för premiens skull och den är inte dyr (jkpg f86-4200 halv/hel*). Upplever total lycka varje gång jag rullar ut på gatan :) körkort sen 08. Testa att köra en hoj utan abs det går att lära sig bromsa med såna oxå.:tummenupp

Jag hade gärna haft abs, ypperligt hjälpmedel! Men det finns tyvärr inte på någon hoj jag vill ha för en premie under 10k. Flytta hem till föräldrarna är det sista jag gör ;)

Edit: en jävla massa:fyllisar

*nästan samma som en beige 245 -86 m bara trafik på mig!
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja då förstår jag din syn på det hela. Så tråkigt.

Har då en bättre syn än vad du har.
Både morsans man som kört sedan 16 år och är 50 idag har aldrig vurpat. känner en sompendlat till jobbet året runt i 16 år igenom göteborg utan en repa.

Finns alltså folk som kör klockrent. Har lärt mig grymt mycket på körskolan som uppdateras hela tiden med nyttig info. o nu riskutbildningen som har en praktisk del där man ska lära sig att undvika farliga och riskfyllda situationer. Man kan vara en nybörjare men ändå ha större chanser att klara sig med kunskapen.

som ev blivande stationstekniker på Ringhals och gjort riskbedömningar på göteborg energis anläggningar tror jag att jag vet ett och annat om säkerhet och risker. handlar inte bara om erfarenhet utan vad som finns i huvudet.

Och du som övningsskör på motorcykel diskuterar just nu mycket självsäkert risker i.o.m. 2-hjulskörnring med åtminstone en person som undervisat i just säkerhet och riskmedvetande på 2-hjulingar. Förslag: Dämpa självsäkerheten en aning. Din arrogans (och misstänkta hävdelsebehov) skriker just nu dåligt riskmedvetande. (Blivande stationstekniker på Ringhals... :brinnerup) Du är dock absolut inte den förste nybörjare som yttrat sig på ovanstående sätt här. Vi är vana... :D

(Nu ska jag sluta att vara ödmjuk. :) )

Jag snackar inte om hur länge en förare vanligtvis kör mellan det att cyklarna tippar. Jag snackar om när de flesta förare vanligtvis lägger omkull sina cyklar. (Vilket verkligen är relevant när det gäller personer som tänker registrera hojen på föräldrarna...) De första 5 åren jag körde hoj la jag omkull cyklarna säkert dussinet gånger. Det blev dock aldrig ett försäkringsärende av det hela. (Körde offroad och var MC-ordonnans så det var inte sååå konstigt ;) .) Sen dess har jag, peppar peppar, aldrig mer lagt omkull en cykel. Jag har nu haft hojkort i drygt halva livet så det har hunnit bli några prickfria (klockrena) år. Varför är tidpunkten för mina krascher fördelade på detta sätt? Jo, det beror mest sannolikt på min erfarenhet och (skratta inte) mitt förstånd. Jag har dock samtidigt lånat ut cyklar till nybörjare - och sedan fått plocka upp dem från horisontalläge tämligen fort. För de flesta av oss så är det inte svårt att förstå varför...

Vad du tycks missa i din riskanalys är att de flesta nyutbildade förare har kunskapen som krävs för att kunna köra bra. Men de saknar av helt naturliga orsaker förmågan. Detta är två vitt skilda ting som en bra körskola borde informera om. I teorin kan jag slå Rossi på bana, men när praktiken förs in i ekvationen så skiter det sig - alltid! Om du tror att du kan lämna körskolan med den kompetens som krävs för att vara snudd på immun från att lägga omkull cykeln så får du ursäkta om vi småler lite...

Att bli innehavare av ett körkort betyder absolut inte att man är en bra förare. Den körskolelärare som hostar ur sig något dylikt borde få yrkesförbud. Körskolorna utbildar bara för att man ska klara av miniminivån av kompetens för att man ska bli tillåten att framföra ett fordon i trafik. No more, no less. Förutom naturbegåvningarna så är det nog ytterst få körskoleelever som är villiga/rika nog att övningsköra de tusentals mil som behövs för att lämna körskolan såsom en någorlunda kompetent MC-förare. Innan man nått ända dit är det av naturliga orsaker extra nära till horisontalläge.

När jag fick mitt körkort trodde jag att jag var en bra hojförare. Nu vet jag att jag var en jävla sopa.

Sanningen är nog att i de allra flesta fall så är det långt efter man tagit körkort som man lär sig att verkligen köra hoj. Det finns nog få erfarna motorcyklister som säger emot mig på den punkten.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip

Wöörd!:tummenupp Mindre erfaren men med viss insikt efter 3/4 av livet på 2 hjul varav 1 motordrivet. (Stod ingen ålder i din profil men det lät som du var närmare 40;):D)
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej det kan de inte för det blir väääldigt svårt att bevisa om man inte är ärlig o säger t.ex. att "nej, det är faktiskt bara sonen som kör hojjen"
knappast...

troligast så säger man "den var utlånad i några dagar"

Forget it

Vad är det som FB har svårt att bevisa? Misstänker dom ett bedrägeri så kommer det inga pengar. Svårare än så är det inte, oavsett om man står på knä och heligt bedyrar att man bara lånat hojen...

Vänd på situationen.
Du äger FB och får in en skadeanmälan på en singelolycka. Efter lite undersökningar har du följande uppgifter:

Föraren är 24år med nytaget körkort.
Föraren äger inte motorcykeln.
Föraren påstår att han bara har lånat motorcykeln.
Föraren är registrerad på SH.com och äger en likvärdig hoj enligt profilen.
Föraren äger ingen hoj i verkligheten.

Motorcykeln ägs av förarens förälder.
Ägaren har nyligen köpt motorcykeln.

Motorcykelns ägare vet inte vilken kubik motorcykeln är på, hur blinkersreglage fungerar eller hur växlarna ligger. Även en personlig skyddsutrustning saknas.

Hur hade du bedömt denna skada för 60.000kr inkl skyddsutrustning?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tack för svaren!

inte ens en bil är billig att försäkra på en 24 åring, premierna är fanime inte realistiska! tänker inte äga ett 20-30 år gammalt fordon heller!

Slutats: Får bli honda/triumph eller BMW då.

Det beror helt på vilken bil det är och vad man har för krav på billigt. Själv hade jag, när jag var 24, en Volvo 850 som kostade knappt 6000 kr om året halvförsäkrad samt en hoj (årsmodell -06) som kostade mig 3500 kr om året halvförsäkrad. Min första hoj kostade 19 000 kr om året halvförsäkrad, den var värd varenda spänn. Så roligt hade jag på den - och jag hade pengarna att lägga på den. Mitt tips till dig är att kolla om du verkligen behöver en helförsäkring.

I övrigt, gällande ditt risktänk så betänk att som hojåkare måste du tänka åt alla runt dig i trafiken. Olyckor orsakas inte bara av dig själv.

En fråga till: har körskolan lärt dig om motstyrning?
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Det beror helt på vilken bil det är och vad man har för krav på billigt. Själv hade jag, när jag var 24, en Volvo 850 som kostade knappt 6000 kr om året halvförsäkrad samt en hoj (årsmodell -06) som kostade mig 3500 kr om året halvförsäkrad. Min första hoj kostade 19 000 kr om året halvförsäkrad, den var värd varenda spänn. Så roligt hade jag på den - och jag hade pengarna att lägga på den. Mitt tips till dig är att kolla om du verkligen behöver en helförsäkring.

I övrigt, gällande ditt risktänk så betänk att som hojåkare måste du tänka åt alla runt dig i trafiken. Olyckor orsakas inte bara av dig själv.

En fråga till: har körskolan lärt dig om motstyrning?

I allra högsta grad så ska man ha koll på alla runt om sig ja förutom att köra försiktigt.

Motstyrning, absolut. finns inget bättre sätt att manövrera hojjen på.
mkt bättre än att luta sig bara.

Jag kommer att ha pengarna jag med men tycker bara inte det är värt att investera på det. En BMW F800R är i klass med Z750/CB600 street triple mfl. Den kan jag försäkra på 5500/helår på mig själv o då en 2010. så det finns hopp :)

Känns bättre att försäkra på sig själv så.. Det eller på en förälder beroende på vilken bmw/honda/triumph hoj man bestämmer sig för. alla hamnar under 10K/helhel ivf. Märkesförsäkring for the win.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hade jag vart du så hade jag köpt en street triple och satt den på mig själv. Men du är inte jag :)
 

Smagatusk

Guest
Nja, du har nog missuppfattat en del och inte läst på ordentligt.

Dessutom tror jag föräldern som går med på detta och genomför det kan bli åtalad för bedrägeri. Dock vet jag inte 100% på detta.

Det var väl själve f...

Jag utgår endast från vad TS skriver, jag förmodar att han inte ljuger om trådens ämne.

IF säger: "Försäkra du på dina föräldrar, men kraschar du står det dig dyrt."

Hur ända in i helvete kan föräldern bli åtalad för bedrägeri när det finns som alternativ till en dyrare peng i IF:s villkor? VA?!

FB ser att de betalt ut visst antal tusen för mycket.
FB ser att någon annan än försäkringstagaren orsakat olyckan.

Vad gör de?

Höjer förmodligen premien för den klassen som personen som orsakade kraschen tillhör.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Många tattare i tråden som varit med om det ena och det andra i denna tråd i sina yngre dagar då försäkringspremien inte var som den är idag men ändå sitter och leker nå översittare och säger betala och var glad eller kör nå gammal rishög med sämmre bromsar, chassie o.s.v.

Hade försäkringbolagen varit som många andra skrivit här, att de sätter premien efter olyckor/incidenter man varit med om så hade just dessa surk*kar varit röka också och suttit här och undrat hur de skulle funka ifall de skrev hojen på sin vän eller yngre syskon med full bonus.

Alla behöver inte ta åt sig, utan den som känner sig träffad bör känna sig träffad också.
 

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Har sj också spenderat hela förra vecka med att leta försäkringar.. Som sagt, en ren djungel..
Men jag lyckades hitta en hyfsad försäkring.. Kommer betala 28.500/år Helförsäkring:D
Tack vare SMC, deras 220kr meddlemsavgift sparade mig 3500kr i bara försäkring:tummenupp:tummenupp
Men jag kan iallafall vara säker på att utan problem att få min hoj reparerad eller få ut pengar vid en olycka!
Håller med ovanstående vad det gäller att inte belasta "fel" grupp med olycker, tycker inte det är rätt att en kille på 30+ ska betala närmare 30.000kr, för samma hoj som jag, fast med lite sämre postnummer..

Men sen tycker jag att försäkringsbolagen kunde gjort sina försäkringar lite mer personliga..
Säger inte att jag är bättre eller sämre än någon annan, och kan konstatera att för eller senare kommer jag troligtvis att vurpa, (förhoppningsvis på bana).

Hoj ZX10R - 09
Kille
21år
KK : 2år
Grupp 4 postnummer

= 32.800

Men de råkar ju vara mitt jobb att köra, blir cirka 300mil veckan.. alltså tillbringar jag mina arbetsdagar i traffiken, och man får ju ett annat sätt att se på den än någon som bara kör till och från jobb alla dagar..
Vill ju tro att det är en viss skillnad på mig och en kille i samma ålder som kör max 4-500 mil på hoj per säsong, och kanske 1000mil till och från jobb i bil på ett år..

Förra året körde jag cirka:
Hoj : 1500mil
Bil : 3000 mil
Lastbil : ca 12.000 mil..
Kan ju säga att ja varit med om det mesta och dom flesta typer av Idioter på vägarna..

(Har allstå ALDRIG råkat ut för en Olycka eller orsakat ngn annan ngn olycka..)

Min Hobby är att köra, min levebröd är att köra och jag tycker fortfarande det är lika roliga:D
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men jag lyckades hitta en hyfsad försäkring.. Kommer betala 28.500/år Helförsäkring:D


:näsblod

Vad har du för självrisk till den premien?
Vad ligger enbart trafikförsäkringen på?
Vad ligger halvförsäkring på?
----------------------------------------------------------------
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Har sj också spenderat hela förra vecka med att leta försäkringar.. Som sagt, en ren djungel..
Men jag lyckades hitta en hyfsad försäkring.. Kommer betala 28.500/år Helförsäkring:D
Tack vare SMC, deras 220kr meddlemsavgift sparade mig 3500kr i bara försäkring:tummenupp:tummenupp
Men jag kan iallafall vara säker på att utan problem att få min hoj reparerad eller få ut pengar vid en olycka!
Håller med ovanstående vad det gäller att inte belasta "fel" grupp med olycker, tycker inte det är rätt att en kille på 30+ ska betala närmare 30.000kr, för samma hoj som jag, fast med lite sämre postnummer..

Men sen tycker jag att försäkringsbolagen kunde gjort sina försäkringar lite mer personliga..
Säger inte att jag är bättre eller sämre än någon annan, och kan konstatera att för eller senare kommer jag troligtvis att vurpa, (förhoppningsvis på bana).

Hoj ZX10R - 09
Kille
21år
KK : 2år
Grupp 4 postnummer

= 32.800

Men de råkar ju vara mitt jobb att köra, blir cirka 300mil veckan.. alltså tillbringar jag mina arbetsdagar i traffiken, och man får ju ett annat sätt att se på den än någon som bara kör till och från jobb alla dagar..
Vill ju tro att det är en viss skillnad på mig och en kille i samma ålder som kör max 4-500 mil på hoj per säsong, och kanske 1000mil till och från jobb i bil på ett år..

Förra året körde jag cirka:
Hoj : 1500mil
Bil : 3000 mil
Lastbil : ca 12.000 mil..
Kan ju säga att ja varit med om det mesta och dom flesta typer av Idioter på vägarna..

(Har allstå ALDRIG råkat ut för en Olycka eller orsakat ngn annan ngn olycka..)

Min Hobby är att köra, min levebröd är att köra och jag tycker fortfarande det är lika roliga:D

Att dieseldrängar plockar många landsvägsmil e ju klart, men sen när kommer det an på en annan typ av försäkring?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top