Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tack! Ska faktiskt gå med i SMC så fort jag tar kortet. Testade där och slutnotan hamnar på strax över 8 000:-, är det per år då med möjlighet att ställa av hojen när den står under vinterförvaring (och hålla tummarna på att ingen hälsar på)? I sådana fall blir kostnaderna mer än halverade vilket känns (och förmodligen är) för bra för att vara sant. Kan välja halvårsförsäkring på BILSPORT MC men då måste jag bokstavligen ansöka om försäkring och knappa in registreringsnummer och skicka in bild. Ska ringa på måndag så anklaga mig inte för att vara lat (vilket ni dock har all rätt att göra), kollar ju givetvis med experterna först för lite snabba svar :tummenupp

SMC är nice! de är Vårt - HojOrgan som driver våra åsikter och försöker göra det bra för oss hojåkare. Tror man betalar 230kr/år som ungdom (jag betalade något sådant i år) du får massvis med tidningar. Juridisk rådgivning (15minuter tror jag, om något inträffar och du behöver det) samt du är med och bidrar till att de driver våra intressen med lagar o regler som är bra för oss etc.
Ja du har säkert hört en massa gott om dom :fakta

alternativt till vinterförvaringen så kan man ju försöka hyra garageplats / skaffa kompis under säsongen man kan få ställa sin hoj hos. vet dock inte var det kostar men det är ju helt klart bättre för hojen än att stå ute på vintern, oavsett stöld eller ej.

Ring du runt på måndag, och ring många bolag! ringa runt ger oftast bättre avtal, o så kan du bluffa lite o säga dittan o dattan gav mig försäkring på låt oss säga 7papp (rimligt?) men du kunde ställa av den osv. Det är ett rävspel de där med försäkringar… :(
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack! Ska faktiskt gå med i SMC så fort jag tar kortet. Testade där och slutnotan hamnar på strax över 8 000:-, är det per år då med möjlighet att ställa av hojen när den står under vinterförvaring (och hålla tummarna på att ingen hälsar på)? I sådana fall blir kostnaderna mer än halverade vilket känns (och förmodligen är) för bra för att vara sant. Kan välja halvårsförsäkring på BILSPORT MC men då måste jag bokstavligen ansöka om försäkring och knappa in registreringsnummer och skicka in bild.

Är det inte Bilsport och Mc som SMC samarbetar med? Vad jag vet säljer SMC inte försäkringar. Och sist jag kollade (November) så var det tyvärr helårsförsäkrings hos Bilsport och Mc som gällde och inget annat. Jag erbjöds en garageförsäkring initialt tills jag ställde på men sen var det helår som gällde.

Sen så fattar jag inte varför du nojar så över vinterförvaringen. Fixar du en försäkring där du inte är påtvingad minst trafik trots att du ställer av så kan du garanterat teckna en avställningsförsäkring som täcker tex stöld.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Skenförsäkring är en sak och det du gör här en helt annan,inte helt snyggt men fan så mycket bättre än skenförsäkrat på morsan. Sen är det ju inte alls nån konstighet att ta en garageförsäkring under vintern.

Trygg Transa och deras avställningsförsäkring blir billigast för mig, synd bara att påställning kostar 60kr. Är helt vuxen och betalar drygt 700kr/månad påställd, avställd kostar ca 2,5kr/dag. Dagskostnaden blir ca 25kr, har jag ett köruppehåll på 3 dagar så tjänar jag i teorin på att ställa av. Nu e jag lat, bekväm och har råd så det kommer jag inte att göra men kan vara ett alternativ.
Reserverar mig för dumförklaring/missförstånd, men varför är det fult att ställa av hojen på en försäkring som tillåter en att göra det? Det är en av faktorerna som påverkar mitt försäkringsval. Går jag GMU så sparar jag bra med pengar på att stänga av försäkringen när jag inte använder hojen? Känns så solklart så att jag antagligen har förstått det hela helt fel :(

För att reda ut misstförstånd, hur okunniga jag uppfattar det:
- Årsförsäkring (försäkrat året runt inge undantag)
- Försäkring (som du kan ange period på, det vill säga ställa av hojen under t.ex vintern eller GMU?)
- Avställningsförsäkring (visste inte att det fanns fören nu, ställa av dagvis?)

Mycket intressant med trygg hansas avställningsförsäkring då vårt hushåll har alla försäkringar hos dem. Hur ställer man av/på? är det långa telefonköer eller ett enkelt sms/mejl? Ingen kan ju tycka om telefonköer :huvet

700/påställd månad känns bra (för mig) men då är jag helt oerfaren och har ingen vidare uppskattning av bra priser i försäkringssammanhang. Vad är ett bra erbjudande hos trygg hansa för en påställningsförsäkring? (Ta hänsyn till att vi har ALLA försäkringar hos dem kan alltså hota med att byta bolag helt om de är allt för ovilliga, 18 år, två mil från Sthlm, full utrustning, 35 kw, nytt MC-kort/privat övningskörning, 2011 ABS ER6-F, SMC och banåkare). Något mer som går att krydda med för att få ett sånt bra pris som möjligt?

som jag skrev, innan ägarbytet är inskickat så är de väldigt bra att försäkra annars får man ett brev från trafikförsäkringsföreningen med tråkiga siffror eller som bror som fixa försäkringen trots att far stod om ägare exakt vad förstod du inte i den texten???
Vore guld värt om du drog en snabb förklaring på hur jag slipper detta? Har för mig att det finns en ruta på registreringsbeviset man kan bocka i som säger "ställ av"? Hur undviker jag en faktura för att jag inte haft hojen försäkrad i några dagar? Vill ha den avställd då jag inte kommer få köra den fören den har blivit strypt och registreringsbesiktigad vilket kan ta några veckor.

SMC är nice! de är Vårt - HojOrgan som driver våra åsikter och försöker göra det bra för oss hojåkare. Tror man betalar 230kr/år som ungdom (jag betalade något sådant i år) du får massvis med tidningar. Juridisk rådgivning (15minuter tror jag, om något inträffar och du behöver det) samt du är med och bidrar till att de driver våra intressen med lagar o regler som är bra för oss etc.
Ja du har säkert hört en massa gott om dom :fakta

alternativt till vinterförvaringen så kan man ju försöka hyra garageplats / skaffa kompis under säsongen man kan få ställa sin hoj hos. vet dock inte var det kostar men det är ju helt klart bättre för hojen än att stå ute på vintern, oavsett stöld eller ej.

Ring du runt på måndag, och ring många bolag! ringa runt ger oftast bättre avtal, o så kan du bluffa lite o säga dittan o dattan gav mig försäkring på låt oss säga 7papp (rimligt?) men du kunde ställa av den osv. Det är ett rävspel de där med försäkringar… :(
Vi har ett garage så det löser sig! Angående SMC så såg någon dokumentär om en "dödssträcka" (felasfalterad väg) där SMC klagat. Verkade vara våra livs levande skyddsänglar mer eller mindre :yoparty Så till SMC lyder det "shut up and take my money", stor skillnad när det kommer till försäkringsbolag! :mad:

Är det inte Bilsport och Mc som SMC samarbetar med? Vad jag vet säljer SMC inte försäkringar. Och sist jag kollade (November) så var det tyvärr helårsförsäkrings hos Bilsport och Mc som gällde och inget annat. Jag erbjöds en garageförsäkring initialt tills jag ställde på men sen var det helår som gällde.

Sen så fattar jag inte varför du nojar så över vinterförvaringen. Fixar du en försäkring där du inte är påtvingad minst trafik trots att du ställer av så kan du garanterat teckna en avställningsförsäkring som täcker tex stöld.
Vet inte om det var en retorisk fråga eller om du faktiskt litar på mig, det enda jag vet är att man förhoppningsvis får lite rabatt om du väljer SMC på bilsport MC's hemsida, men lyssna inte på mig när det kommer till försäkringar!

Ungefärligt pris på en garageförsäkring? Tror jag hoppar det faktiskt, förvarar den bara bakom bilen med en jävlar massa lås (bor i lägenhet och har garagen i huset). För tjuvarna skjuter väl in en uppmanande lapp om halvförsäkring veckan innan? :Bugar
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Ska erkänna att jag inte lusläst alla inläggen i tråden, men....

Några påståenden har fått mig att le. :rofl Jag har erfarenhet av att "tant" utan mc-kort köpt hoj utan att följa med till handlaren! :rock Det går bra! :banana

Min första hoj köpte jag för att övningsköra med. Min man hittade något lämpligt hos en bra handlare, tyvärr ganska långt härifrån. Hela affären gjordes upp via mail. Handpenning mm. När det väl blev hojsäsong så tog min man och åkte ner och körde hem den till mig. Den var reggad på mig och jag stod på försäkringen. Det var ju min hoj, och jag var brukaren. :D

Just saying; tanter utan A-kort kan köpa hoj utan att besöka affären. Om någon undrade. :fakta
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Reserverar mig för dumförklaring/missförstånd, men varför är det fult att ställa av hojen på en försäkring som tillåter en att göra det?

Som jag nämnde så gällde det en försäkring som inte var avställningsbar. Enda sättet att "bli av" med en sådan försäkring innan avtalet löpt ut är att sälja hojen eller skrota den.. Genom att skriva över den på farsan har man "sålt" den och försäkringen avbryts. Sen "köper" man tillbaka den till våren och registrerar ny försäkring. Men som sagt inte helt ärligt mot alla som faktiskt betalar hela året och dessutom har man ju ingen ersättning om hojen blir stulen under vinterhalvåret.

Numera försäkrar jag året runt på mig själv. Det känns bättre att vara ärlig :)
 

jetson

Guest
För att reda ut misstförstånd, hur okunniga jag uppfattar det:
- Årsförsäkring (försäkrat året runt inge undantag)
- Försäkring (som du kan ange period på, det vill säga ställa av hojen under t.ex vintern eller GMU?)
- Avställningsförsäkring (visste inte att det fanns fören nu, ställa av dagvis?)

Mycket intressant med trygg hansas avställningsförsäkring då vårt hushåll har alla försäkringar hos dem. Hur ställer man av/på? är det långa telefonköer eller ett enkelt sms/mejl? Ingen kan ju tycka om telefonköer :huvet

700/påställd månad känns bra (för mig) men då är jag helt oerfaren och har ingen vidare uppskattning av bra priser i försäkringssammanhang. Vad är ett bra erbjudande hos trygg hansa för en påställningsförsäkring? (Ta hänsyn till att vi har ALLA försäkringar hos dem kan alltså hota med att byta bolag helt om de är allt för ovilliga, 18 år, två mil från Sthlm, full utrustning, 35 kw, nytt MC-kort/privat övningskörning, 2011 ABS ER6-F, SMC och banåkare). Något mer som går att krydda med för att få ett sånt bra pris som möjligt?

Årsförsäkring måste du göra ägarbyte för att bryta försäkringen.

Avställningsförsäkring är bara ställa av hojen så får (detta fall trygghansa) meddelande om detta automatiskt och trafikdelen försvinner så premien sänks. När det gäller att ställa av en gång i veckan osv så blir inte trygghansa så glada då deras fakturasystem inte riktigt hänger med :D


Ägarbyte och avställning gör du med ett knapptryck med appen "mina fordon" , bara scanna matrixen på regbeviset så kan du använda appen. Det är inget konstigt att göra ägarbyte för att bryta en premie, tror man verkligen på att försäkringsbolagen skulle sänka premier istället för att plocka ut miljardvinster? Nej. Att man är en snyltare bara för att man inte slänger pengar i sjön är löjligt. Det är inte direkt svartjobb+socbidrag vi snackar om.

En "bra" premie dessa dagar är väl allt under 2000:- / månad eller nåt sånt.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Avställningsbar försäkring är förstås ett alternativ men eftersom de är billigare i avställd form är de dyrare när de är påställda.. Dessutom brukar det vara en avgift på själva påställningen.. Alltså inget man vill göra ett par gånger i månaden. :(
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Reserverar mig för dumförklaring/missförstånd, men varför är det fult att ställa av hojen på en försäkring som tillåter en att göra det? Det är en av faktorerna som påverkar mitt försäkringsval. Går jag GMU så sparar jag bra med pengar på att stänga av försäkringen när jag inte använder hojen? Känns så solklart så att jag antagligen har förstått det hela helt fel :(

För att reda ut misstförstånd, hur okunniga jag uppfattar det:
- Årsförsäkring (försäkrat året runt inge undantag)
- Försäkring (som du kan ange period på, det vill säga ställa av hojen under t.ex vintern eller GMU?)
- Avställningsförsäkring (visste inte att det fanns fören nu, ställa av dagvis?)

Mycket intressant med trygg hansas avställningsförsäkring då vårt hushåll har alla försäkringar hos dem. Hur ställer man av/på? är det långa telefonköer eller ett enkelt sms/mejl? Ingen kan ju tycka om telefonköer :huvet

700/påställd månad känns bra (för mig) men då är jag helt oerfaren och har ingen vidare uppskattning av bra priser i försäkringssammanhang. Vad är ett bra erbjudande hos trygg hansa för en påställningsförsäkring? (Ta hänsyn till att vi har ALLA försäkringar hos dem kan alltså hota med att byta bolag helt om de är allt för ovilliga, 18 år, två mil från Sthlm, full utrustning, 35 kw, nytt MC-kort/privat övningskörning, 2011 ABS ER6-F, SMC och banåkare). Något mer som går att krydda med för att få ett sånt bra pris som möjligt?


Vore guld värt om du drog en snabb förklaring på hur jag slipper detta? Har för mig att det finns en ruta på registreringsbeviset man kan bocka i som säger "ställ av"? Hur undviker jag en faktura för att jag inte haft hojen försäkrad i några dagar? Vill ha den avställd då jag inte kommer få köra den fören den har blivit strypt och registreringsbesiktigad vilket kan ta några veckor.


Vi har ett garage så det löser sig! Angående SMC så såg någon dokumentär om en "dödssträcka" (felasfalterad väg) där SMC klagat. Verkade vara våra livs levande skyddsänglar mer eller mindre :yoparty Så till SMC lyder det "shut up and take my money", stor skillnad när det kommer till försäkringsbolag! :mad:


Vet inte om det var en retorisk fråga eller om du faktiskt litar på mig, det enda jag vet är att man förhoppningsvis får lite rabatt om du väljer SMC på bilsport MC's hemsida, men lyssna inte på mig när det kommer till försäkringar!

Ungefärligt pris på en garageförsäkring? Tror jag hoppar det faktiskt, förvarar den bara bakom bilen med en jävlar massa lås (bor i lägenhet och har garagen i huset). För tjuvarna skjuter väl in en uppmanande lapp om halvförsäkring veckan innan? :Bugar

Bra att du reserverar dig för det är ett missförstånd. Det jag relaterade till är att det var ett skenägarbyte för att komma ur en försäkring vilket jag inte alls har lika stora problem med som en ren skenförsäkring. Fixar du en riktig försäkring där du kan ställa av så är det klockrent, varför skulle jag ha problem med det, gör så själv ju.

JAG betalar 700kr/månad, min hoj är antagligen lite dyrare än din tilltänkta att försäkra, jag är säkert dubbelt så gammal med. EDIT: Som en referens så skulle en hel/hel kosta mig i runda slängar 5300kr med SMC rabatt hos Bilsport och Mc, 700x12=8400kr så där har du en ungefärlig relation på avställbar försäkring. ~160%

GMU, grundläggande militär utbildning eller?

Skit i vad försäkringarna kallas. En fordonsförsäkring har en bindningstid på ett år, frågan är om den är avställningsbar eller inte. Är den avställningsbar så behöver du inte stå oförsäkrad utan den går då över i en garageförsäkring som i princip är delkasko-delen i en halvförsäkring. Premien på garageförsäkringen varierar beroende på var man bor och hur man förvarar hojen men jag betalar 80kr/månad och då står den i eget låst garage i ett villaområde.

Innan du köper hojen så har du naturligtvis bestämt vilket bolag som skall försäkra den, fått ett pris på rätt regnummer mm. Innan du hämtar hojen och framför allt innan ni skriver över hojen på dig ringer du försäkringsbolaget och säger att från och med den x:e April är jag ägare på KUL666 och från den dagen skall min försäkring gälla. Inte svårt alls.
 
Last edited:

jetson

Guest
Avställningsbar försäkring är förstås ett alternativ men eftersom de är billigare i avställd form är de dyrare när de är påställda.. Dessutom brukar det vara en avgift på själva påställningen.. Alltså inget man vill göra ett par gånger i månaden. :(

Just ja.. påställningsavgiften är väl 50kr fortfarande?
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Ni gör mig lite klokare! :tummenupp

Ska erkänna att jag inte lusläst alla inläggen i tråden, men....

Några påståenden har fått mig att le. :rofl Jag har erfarenhet av att "tant" utan mc-kort köpt hoj utan att följa med till handlaren! :rock Det går bra! :banana

Min första hoj köpte jag för att övningsköra med. Min man hittade något lämpligt hos en bra handlare, tyvärr ganska långt härifrån. Hela affären gjordes upp via mail. Handpenning mm. När det väl blev hojsäsong så tog min man och åkte ner och körde hem den till mig. Den var reggad på mig och jag stod på försäkringen. Det var ju min hoj, och jag var brukaren. :D

Just saying; tanter utan A-kort kan köpa hoj utan att besöka affären. Om någon undrade. :fakta
Haha tyvärr var det tydligen inte så enkelt (vilket jag hela tiden anat men inte velat tro på)! :smasha


Som jag nämnde så gällde det en försäkring som inte var avställningsbar. Enda sättet att "bli av" med en sådan försäkring innan avtalet löpt ut är att sälja hojen eller skrota den.. Genom att skriva över den på farsan har man "sålt" den och försäkringen avbryts. Sen "köper" man tillbaka den till våren och registrerar ny försäkring. Men som sagt inte helt ärligt mot alla som faktiskt betalar hela året och dessutom har man ju ingen ersättning om hojen blir stulen under vinterhalvåret.

Numera försäkrar jag året runt på mig själv. Det känns bättre att vara ärlig :)
Jasså då är jag med! Hojen lär sjunka i andrahandsvärde också om det står att den haft 35 ägare :yoparty Tack för att du förtydligade det för mig!
Årsförsäkring måste du göra ägarbyte för att bryta försäkringen.

Avställningsförsäkring är bara ställa av hojen så får (detta fall trygghansa) meddelande om detta automatiskt och trafikdelen försvinner så premien sänks. När det gäller att ställa av en gång i veckan osv så blir inte trygghansa så glada då deras fakturasystem inte riktigt hänger med :D


Ägarbyte och avställning gör du med ett knapptryck med appen "mina fordon" , bara scanna matrixen på regbeviset så kan du använda appen.
Avställningsbar försäkring är förstås ett alternativ men eftersom de är billigare i avställd form är de dyrare när de är påställda.. Dessutom brukar det vara en avgift på själva påställningen.. Alltså inget man vill göra ett par gånger i månaden. :(
Härligt! Den där appen verkar riktigt mysig, hämtade nyss hem den faktiskt. Deras faktura system skiter jag fullständigt i, det är IT-avdelningens problem (alternativt ekonomernas, blir väl indirekt mitt problem menmen)!

Kommer dock ta mig en tur mer eller mindre dagligen (gym, ica, nöje, jobb) och endast ställa av under perioder där man är sjuk/gmu eller utomlands (lägger dock för tillfället hellre pengarna på hojen än utlandsresa), så påställningsförsäkring kanske inte är så optimalt trots allt (förutom på den korta övningskörningsperioden). Kanske bör investera i något lättpåtagligt & svalt ställ då jag endast har skinnställ (varmt och jobbigt att ta på/av) och lösa skydd (grymt mot smällen men skrapsåren lär smyga igenom).

Bra att du reserverar dig för det är ett missförstånd. Det jag relaterade till är att det var ett skenägarbyte för att komma ur en försäkring vilket jag inte alls har lika stora problem med som en ren skenförsäkring. Fixar du en riktig försäkring där du kan ställa av så är det klockrent, varför skulle jag ha problem med det, gör så själv ju.

JAG betalar 700kr/månad, min hoj är antagligen lite dyrare än din tilltänkta att försäkra, jag är säkert dubbelt så gammal med. EDIT: Som en referens så skulle en hel/hel kosta mig i runda slängar 5300kr med SMC rabatt hos Bilsport och Mc, 700x12=8400kr så där har du en ungefärlig relation på avställbar försäkring. ~160%

GMU, grundläggande militär utbildning eller?

Skit i vad försäkringarna kallas. En fordonsförsäkring har en bindningstid på ett år, frågan är om den är avställningsbar eller inte. Är den avställningsbar så behöver du inte stå oförsäkrad utan den går då över i en garageförsäkring som i princip är delkasko-delen i en halvförsäkring. Premien på garageförsäkringen varierar beroende på var man bor och hur man förvarar hojen men jag betalar 80kr/månad och då står den i eget låst garage i ett villaområde.

Innan du köper hojen så har du naturligtvis bestämt vilket bolag som skall försäkra den, fått ett pris på rätt regnummer mm. Innan du hämtar hojen och framför allt innan ni skriver över hojen på dig ringer du försäkringsbolaget och säger att från och med den x:e April är jag ägare på KUL666 och från den dagen skall min försäkring gälla. Inte svårt alls.
Ska ringa så tidigt som möjligt (måndag), antar att de inte har helgöppet hehe. Så jag måste försäkra den från dag 1 trots att den endast kommer stå i mitt garage några veckor innan den ska till verkstaden? o_O Du betalar väl endast 700 kronor per månad om du har hojen påställd (har för mig att du skrev det tidigare i alla fall)? Jajamensan, grundlig militär utbildning! :)

Jasså, garageförsäkring låter prisvärd trots min tidigare inställning. Sista stycket ger mig lite ångest då vi endast kollat ungefärliga belopp. Svara gärna på den fetmarkerade frågan ovan då jag blev lite osäker nu :(

Bara kollat lite via till exempel; https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Varför hade inte din farsa en garageförsäkring? :va

Kostade ju pengar :va Haha nä men nämnde tidigare i tråden att jag bor i eget och förvarar hojen inne i huset på vinterhalvåret, alltså med ständig bevakning, kändes inte lönt att ha den försäkrad då. :tummenupp
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag har också varit ung engång i tiden och försäkrat mina 2 första hojar på min mor, bodde på samma adress. Hade jag inte haft den möjligheten hade jag kanske inte köpt hoj och inte kört fortfarande.
Aldrig har jag orsakat en olycka eller behövt använda nån av mina försäkringar.

Idag är man äldre och premien ser annorlunda ut, FB har ockerpriser för några högt uppsatta vill ha sin bonus osv. Fuck them all, denna värld är dödsdömd så gör va fan du vill och ha kul så länge du kan den tiden du lever.

Många här på SH har gått denna väg men vågar inte stå för att de skenförsäkrat, sen ska vissa andra komma in och minsann berätta hur mycket vi andra hojåkare ogillar skenförskärare och de skyller på deras premie och går på försäkringsbolagens "regler". Men i själva verket är försäkringspremier som miljöskatten, den minskar inte problemet utan de använder det bara för att de vill ha dina pengar och kan ta dina pengar för att rik vill bli rikare.

Denna värld är påväg åt helvete så varför ens anstränga sig att leka nåt annat?
 
Last edited:

jetson

Guest
Ska ringa så tidigt som möjligt (måndag), antar att de inte har helgöppet hehe. Så jag måste försäkra den från dag 1 trots att den endast kommer stå i mitt garage några veckor innan den ska till verkstaden?

Jasså, garageförsäkring låter prisvärd trots min tidigare inställning. Sista stycket ger mig lite ångest då vi endast kollat ungefärliga belopp. Svara gärna på den fetmarkerade frågan ovan då jag blev lite osäker nu :(

Bara kollat lite via till exempel; https://www.lansforsakringar.se/pri...torcykel/ansok/sidor/default.aspx?secure=true

Du måste bara ha försäkring när den är påställd ("i trafik") , när man gör ägarbyte kan man välja att samtidigt ställa av den (om den inte redan är avställd) och då behöver du inte försäkra den.

Det är bara göra som du vill, klarar du dig utan stöldförsäkring medans den står i garaget så kör på det.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Håller till viss del med Hänz. Jag skenförsäkrade min bil, men aldrig hojen, däremot gjorde jag ju "skenägarbyten" om man kan säga så. Och nånstas tycker jag väl att det är viktigare att han kör hoj över huvud taget än hur han har försäkrat den.... så länge han är olycksfri.

Men det vore ju jävligt trist om han orsakar en olycka med personskador som efterföljd och försäkringsbolaget vägrar ersätta det. Kan bli ofantligt dyrt och har man skenförsäkrat har man i princip medvetet ifrånsagt sig all rätt att överklaga deras beslut. Så det är ju lätt att säga "gör vad du vill", men innan han tar det beslutet är det ju relevant att han är medveten om vilka konsekvenser det kan få i värsta fall.

Personligen berör det förstås inte mig om han skenförsäkrar mer än att jag bryr mig om hans framtid. Att argumentera med "att det förstör för oss andra" skulle jag aldrig göra, det måste ju ha marginell påverkan.

Det känns bara jäkligt bra att veta att man inte ger försäkringsbolaget en enkel utväg till att slippa betala ut ersättning. :tummenupp
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Så jag måste försäkra den från dag 1 trots att den endast kommer stå i mitt garage några veckor innan den ska till verkstaden?


Nej så länge den är avställd behöver du inte försäkra, men du måste alltid se till att den är försäkrad innan du ställer på. När hojen är påställd oförsäkrat kommer allmäna trafikförsäkringen traska in och försäkra din hoj, och denna kostar 160:- om dagen om jag inte minns fel. Tyvärr är detta något man inte blir informerad om innan fakturan ligger i brevlådan och det kan ibland vara jäkligt lätt att glömma bort. :gnissla
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Så jag måste försäkra den från dag 1 trots att den endast kommer stå i mitt garage några veckor innan den ska till verkstaden?

Om du ställer på i samband med ägarbytet måste du det annars får du ett inbetalningskort från Trafikförsäkringsföreningen och det kostar antagligen ganska många hundralappar/dag så var noga med det.

Kryssar du i att den skall vara avställd så behöver du inte nån försäkring men var lite förnuftig nu.

Jag vet inte hur du bor och tänker parkera men det själs och slaktas hojar som fan. Utomhus eller i gemensamt garage skulle allt annat än stöldförsäkring vara uteslutet för min del. Det är trots allt en investering på runt 45-50oookr eller nåt sånt?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är kluven till detta. (whiskey i kroppen). Men Försäkringsbolagen har jag ett illasinnat öga till. Har betalt/betalar multum till dem varje månad pga min livssituation.

De är skurkar rakt av. Har ett nyblivet fall där jag skadade ena bilen då tösen körde ner i diket med den. Men sedan klantade vi till det lite då jag drog upp eländet med traktorn och fick en skada till i bakkant på bilen.

I min värld så är detta en enda olycka. I försäkringsbilagens värld är det två. (LF). Skillnaden är 7.000 till 14.000 i självrisk. Vilket de hittade något finstilt avsnitt som styrkte.

Går man och studerar så är det självklart att man tar varje möjlighet till reduktion av premien (inkl mamma försäkring etc). Kan hon bristfälligt ta sig fram i rullstol och har bilkort från då man fick MC-kort automatiskt tar man självklart den möjligheten, om man bor hemma.

Jag köpte "pågränsenägg" och utgånget torrt bröd i närbutiken då jag själv studerad(men fick det nästan gratis). självklart tar man varje chans att spara en krona i det läget om man kan. Allt för att ha råd med en extra öl på fredagen! :) eller sin hobby.

Go for it och gör det du vill. Men övriga har en Point i att försäkringsbolagen, (och min egen premie blir lidande), är extremt skickliga i att slippa betala ut då det kärvar till sig.

Det tragiska är att en sak försäkringbolagen inte är usla på är att räkna. Risk procent i en population vet de facit på. Så premien visar indirekt var de inte vill vara med helt enkelt. Och det är värt en tanke extra.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
däremot gjorde jag ju "skenägarbyten" om man kan säga så. Och nånstas tycker jag väl att det är viktigare att han kör hoj över huvud taget än hur han har försäkrat den...

Byta ägare för att bli av med försäkringen är det nog många som gör, jag gjorde det i höst, hutlösa premier när man inte använder hojen. "Har du inte råd så ska du inte åka" :7peta

Ser inga problem med det heller, tråkigt att man får lite för många ägare på hojen dock, men det är ett pris jag är beredd på att betala.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
När det gäller försäkringar skulle jag vidta samtliga försiktighetsåtgärder som kan tas.

Detta för att försäkringsbolagen drivs i ett vinstsyfte, för dem är "moral" ovidkommande; ändok vill de inte få ett dåligt rykte och vänder då naturligtvis i åsikt om media dyker upp när det gäller känsliga frågor.

Med det sagt så ser jag inget problem med att skenförsäkra ur ett rent moraliskt perspektiv, varken mot bolagen eller mot andra försäkringstagare; alla är lika stora banditer ändå. Däremot så måste man inse att hittar de ett hål som gör att de inte behöver ge dig pengar så tar dem det: om inte media dyker upp då.

Jag har själv erfarenhet av detta, då jag med legitima försäkringar och på legitima grunder begärt ersättning fått kämpa för att få det, med den slutliga repliken som gör att de vänder på sig; "jag tror aftonbladet är intresserade av det här"... "jahhaaaa, du menar så; här är cashen".

Slutsats; Skenförsäkra inte, de kommer kosta dig mer pengar ändå!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top