Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
mkii alltså hoj korts år. inte bilkörkort

jao det var det jag menade. men det beror på. Sådant är inte alltid fallet, jag får olika svar ifrån olika försäkringsbolag när jag letar försäkringar. ibland är de billigare på farsan (som ej har mc kort) men oftast billigast på mig som har haft i 2 år. som sagt olika. beror på typ av mc oxå. RR hojar är billigare på mig än pappa (oftast) medans andra typer av billigare hojar o sånt är billigare på han. de finns säkert någon konstig uträkning på de hela.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Va!!!!
Menar du att att mc-försäkringen är ogiltig om man inte har mc-körkort? :confused:


så du skall alltså skenförsäkra?
Ja du, var bara medveten om att de flesta försäkringbolag (LÄS AVTALEN) säger att personer under 24/25år inte får bruka fordonet eller så får man kryssa i att personer under viss ålder kommer bruka fordonet. försäkring måste stå på ägaren av fordonet dock. Försäkringsbolag kan vägra att betala ut något om de är uppenbart att ni skenförsäkrar. så som att du står som ägare en dag eller din mamma inte ens har ett körkort för mc.

Jag Tycker att man skall köpa mc när:
*Man har råd att köpa mcn
*Man har råd att försäkra den
*Man har råd att hålla den i drift

om man inte uppfyller samtliga kriterier så kanske man skall jobba först o köpa sedan. så kommer det nämligen fungera sedan i livet (om man nu inte skall låna till sin existens…)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag vet en här som har dåliga erfarenheter av skenförsäkring.
Får se ifall han skriver något eller inte.

Jag ogillar skenförsäkrare starkt, premierna sätts från statistik vilket gör att om du orsakar en dålig affär för FB riskerar MIN premie att höjas eftersom din morsa troligen befinner sig i samma intressegrupp som jag.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Den som står för ägarbeviset måste oxå stå för försäkring. Du kan ju försöka övertala säljaren att den ska stå på din mamma, och på så sätt få med dig ägarbytets pappret hem, jag brukar alltid kräva att ja ska skicka in pappret själv när ja köper hoj, just för att ja vet att det blir inskickat i tid då. Men som sagt egentligen e ju det säljaren som ska skicka in det. Mvh Linus
Hmm, får ta med hennes ID-kort så man har en plan B om inte wonderwizard's sätt fungerar, måste dock få med kortet hem så att hon kan skriva på, får väl hålla tummarna på att säljaren inte är en diktator.

Ang försäkringen så står min hoj på min svärmor, finns en sån "låna" ut på bilsport och mc, men känns ju alltid tryggast att ha den skriven på sig själv. Mvh Linus
Hur gammal är du? Har du läst avtalen? Låter bra! Givetvis känns det bra mycket tryggare att ha den försäkrad på sig själv, känns likväl mer i plånboken (och då menar jag inte tryggare).
"skenförsäkring" som många anser i detta fallet är inte omtyckt bland mc folk som du kommer att märka.



men i övrigt, så om du har fordonsappen i din mobil, scanna in regbeviset. byt ägare, knappa in ägarens kontrollkod + din mammas personnummer... klart.

ingen underskrift, ingenting.. bytet sker omgående. har själv testat detta :fakta
Detta låter underbart! "Tranportstyrelsen mina fordon"? Ägaren måste också ha fordonsappen och kontrollkoden dyker upp på hans telefon? Låter nästan för bra för att vara sant :tummenupp Är det så enkelt som det låter eller är det något jag bör tänka på? Tack så hemskt mycket för hjälpen trots att mitt fall kan verka smaklöst!
Jag körde med Svedea "säker" (fri utlåning) på min ER6, reggad på morsan (bodde på samma adress).
Hon körde aldrig ens en meter med hojen och när jag klotade så skötte Svedea allt superbt, de som skriker skenförsäkring har antagligen inte koll på villkoren...

Någon som vet om jag kan stå på avtalet medan min käre mor kan stå på registreringsbeviset? Eller kan man skriva två olika orter på avtalet? Finns nämligen två spalter så det bör inte vara något problem.
http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Köpekontrakt, mc, moped eller skoter.pdf

1. Det smidigaste är att göra som wonderwizard när det gäller ägarbytet, då går det genom direkt (även på helgen)
2. Skicka "vem äger fordonet"-sms om du vill kontrollera att bytet gått genom
3. Be mamma ringa och försäkra hojen
Tack! Ska helt klart kollas då det verkar som gjort för min situation (hehe).

Jag gjorde de på min första hoj men sen dess har jag haft de på mig själv, visste inte bättre då utan alla andra gjorde så. Har sålt 3 hojar, i två av fallen har pappa skrivit under ägarbeviset. Tyvärr blir utbudet skralt om man är snål. Först 25kw hojar endast, sen en ny värld efter 2 år med allt att vraka på tills man inser att man får pröjsa bajsmycket.
Får väl också dra den "visste inte bättre" om några år. Jo att endast trafikförsäkring är så dyrt är frustrerande - men delvis förståeligt.
Har helförsäkrad Honda på far. Även bilen min står på far. Men när jag flyttar skriver jag över allt på mig såklart.

Bilen tjänar jag cirka 6000kr per år av att ha den ställd på far och jag åkte inte i mycket de första 2 åren pga mycket resande i arbetet med firmabil, och hojen egentligen bara några hundralappar.
Har tänkt dra över hojen på mig men jag har inte orkat bara för att byta namn på ägarpappret.
Allt är helt OK med moderna, säger de iallafall.

Men om jag tar till försäkring är det något allvarligt, och då har jag nog mer än någon repa att få betald.

Sen tycker jag det är fel att skriva sitt fordon på någon annan och man inte ens är skriven på samma adress.
Men det är ju försäkringsbolagets regler som gäller och inte mina.
Allt är ok med moderna? Vad menar du med det? Som många säger är det bra till man klotar, då kan man ha riktigt otur.
Spelar ingen roll hur mkt folk spekulerar här, ring försäkringsbolaget och be om att få ett skriftligt svar vid ev olycka/tvist.
Kommer de ge ett ärligt objektivt svar tror du? Eller vrider de som försäljaren på det hela - fast åt andra hållet, till deras fördel? Kan i alla fall tänka mig det. Om jag inte ringer anonymt kan de på något sätt förhindra mig att registrera den på henne med hjälp av någon kontroll? (Förstår att det kan ligga på mig om jag ramlar, men tills dess. Vill ha ett helt objektivt svar helst, alltså inte av någon säljare, sur försäkringsbetalare eller försäkringsanställda, utan någon paragrafryttare eller liknande). Vimsigt svar men tolka det här rätt nu så vi slipper en onödig off topic diskussion! :)

Jag vet en här som har dåliga erfarenheter av skenförsäkring.
Får se ifall han skriver något eller inte.

Jag ogillar skenförsäkrare starkt, premierna sätts från statistik vilket gör att om du orsakar en dålig affär för FB riskerar MIN premie att höjas eftersom din morsa troligen befinner sig i samma intressegrupp som jag.
Be han gärna svara och berätta i tråden, behöver olika åsikter! Skulle uppskattas.

I mina öron låter de som att du är lite klok men har dåligt med pengar, servar du den väl och så när du väl har bågen? Jag undviker gärna såna som skenförsäkrar själva för de kanske tyder på en bristande ekonomisk situation och det medför kanske att man fuskat när det är dags för service osv.

Vilken hoj gäller det?

Om du vill komma undan billigare, köp en inte så effektstark båge. Eller ett gammalt lik som är 20 år gammalt. (inte kul alltid jag vet)
Hej!

Jag ska serva den hos auktoriserad verkstad så att den håller sin form,
lägger hellre pengar på hojen än på en svindyr obligatorisk försäkring som inte verkar ta hänsyn till frekvens, körstil eller körperiod utan endast generaliseringar av målgrupper. Köra av mig ska jag göra på bana! Redan nu ska jag installera krashpuckar och strypa den till 35 kw på auktoriserad Kawasaki verkstad.

Är för övrigt en Kawasaki ER6-F ABS (kåpversionen alltså). Givetvis är det en bristande ekonomisk situation i grunden, men i min ålder handlar det så otroligt mycket om prioriteringar, för helt ärligt; vilken 18-åring (som inte glider på föräldrarna) har råd/tid att köpa hoj (ink skydd, försäkring, underhåll), bostadsspara, vardagsutgifter, betala hemma samtidigt som man studerar heltid och jobbar deltid på två jobb, ska kanske även ska genomföra GMU. Jag kommer undvika att resa nu ett-två år, brinner för hoj samtidigt som jag har hjärna för att tänka på att bostadsspara. Kommer antagligen sälja hojen om ~3(?) år när jag flyttar. Jag SKA ha en motorcykel då jag brinner för det, inge snack om saken lägger hellre pengar på hojen än att åker utomlands (syftar ej på överprisade försäkringar).

Moralkakan:
Håller med er till viss del (vilket kan tyckas konstigt), försäkringen bör stå på mig och inte min mor. Jag väljer dock att vara egoistisk i den här situationen om det finns en utväg ska jag försöka nyttja den. Tror många av er hade kollat eventuella kryphål om det fanns möjligheter att komma undan billigare. Jag jobbar deltid på 2 jobb (+ ytterligare ett "eventjobb" samtidigt som jag studerar heltid) så jag glider inte på min mor om ni fick den uppfattningen, har råd med trafikförsäkring med lägger hellre mina pengar på bostad pga att priserna på den obligatoriska trafikförsäkringen är absurda trots att man bara kör hoj knappa halvåret om man inte är intresserad av grusåkning (för mig går det på cirka 7 000 enligt länförsäkringar, då är det en touringhoj som är känd för sin låga försäkringspremie, ska som sagt endast köra halvår). Killen på MC-varuhuset sa att detta var fullt lagligt (så länge morsan lägger en liten slant på hojen, bockar i att andra får köra på försäkringen och att man bor hemma) och att han till och med gjorde det för sin son, givetvis vill jag spara pengar om det är möjligt att göra på ett lagligt sätt, det bör ni förstå trots att det kan anses fel.

När jag sedan flyttar hemifrån skriver jag givetvis över hojen på mig. Förstår att ni kan tycka det här är fel vilket jag också delvis hade tyckt (och tycker), men när den obligatoriska försäkringen för att ens framföra fordonet för ett halvår ligger på cirka 7 000 tycker jag försäkringsbolagen gör det svårt för unga motorcykelintresserade killar som bor några kilometer utanför Stockholm.
"Har du inte råd ska du inte ha hoj" - Brinner för att köra motorcykel, jag har råd. Men kan jag komma billigare undan så vill jag det.

Tack så mycket för hjälpen sporthoj! Många svar på korttid, här ska spenderas tid i framtiden! :yoparty
 
Last edited:

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
I mina öron låter de som att du är lite klok men har dåligt med pengar, servar du den väl och så när du väl har bågen? Jag undviker gärna såna som skenförsäkrar själva för de kanske tyder på en bristande ekonomisk situation och det medför kanske att man fuskat när det är dags för service osv.

Vilken hoj gäller det?

Om du vill komma undan billigare, köp en inte så effektstark båge. Eller ett gammalt lik som är 20 år gammalt. (inte kul alltid jag vet)
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Du skrev följande:
"Försäkringsbolag kan vägra att betala ut något om de är uppenbart att ni skenförsäkrar. så som att du står som ägare en dag eller din mamma inte ens har ett körkort för mc."

Jag tolkar det som att du menar att det är 'skenförsäkring' om man har en mc försäkrad men inte har körkort för denne.


näe, vart läste du det :confused:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Knuttars väg genom historien är kantad av skenförsäkringar, försäkringsbedrägeri och stulna delar och dito motorcyklar. Samt skörlevnad på det. Bara för att Carola kör motorcykel försvinner inte nedärvda beteenden.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Killen på MC-varuhuset sa att detta var fullt lagligt (så länge morsan lägger en liten slant på hojen, bockar i att andra får köra på försäkringen och att man bor hemma) och att han till och med gjorde det för sin son, givetvis vill jag spara pengar om det är möjligt att göra på ett lagligt sätt, det bör ni förstå trots att det kan anses fel.

Bullshit. Försäkringsbolagen skiter i vem som betalat vad sålänge det strider mot deras avtal.

"Försäljaren sa....". Nu vet jag inget om avtalen på dessa försäkringsbolagen men jag skulle akta mig jävligt noga för "försäljaren sa". Den dagen du orsakar en olycka och försäkringsbolaget vägrar betala för dina brutna ben, rullstol, sjukskrivning och din demolerade hoj fungar garanterat inte argumentet "men försäljaren sa...". Det blir antagligen dina föräldrar som kommer få pynta kalaset och det förvånar mig om de inte själva är kritiska till skenförsäkring.

Glöm inte att försäljare är just försäljare. När han har fått dina pengar har han inte längre något ansvar för vad som händer, därför kan han mer eller mindre säga vad som helst till dig. Det är upp till dig att ta reda på fakta. Så kolla nogrannt upp försäkringsvillkoren och kräv skriftligt godkännande från dem innan du sätter dig på hojen som din mor har försäkrat.

För allas skull men framförallt din egen. Skenförsäkring kan kosta kosmiskt mycket mer än de pengar du sparar om du inte har allt 100% dokumenterat.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du skrev följande:
"Försäkringsbolag kan vägra att betala ut något om de är uppenbart att ni skenförsäkrar. så som att du står som ägare en dag eller din mamma inte ens har ett körkort för mc."

Jag tolkar det som att du menar att det är 'skenförsäkring' om man har en mc försäkrad men inte har körkort för denne.

Precis. då är det väl uppenbart att mamman INTE använder fordonet. eller vad säger du?
Det är ju den som äger fordonet som skall använda det majoriteten av tiden och om mamma inte har mc kort kan nog F-bolag lätt argumentera för att mamman troligen inte ens kör mcn hon har reggad och försäkrad på sig själv.

jag har inte sagt att den är ogiltlig, men fallet kan ju bli så att utfallet blir det samma som om man hade kört utan försäkring.

Hoppas du hänger med :tummenupp
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag tolkar det som att du menar att det är 'skenförsäkring' om man har en mc försäkrad men inte har körkort för denne.

Nej, men det är ju ganska uppenbart att hon inte framför hojen om hon inte har MC-körkort. Därav är det skenförsäkring och bör (med all rätt) bli ogiltig!
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Hmm, får ta med hennes ID-kort så man har en plan B om inte wonderwizard's sätt fungerar, måste dock få med kortet hem så att hon kan skriva på, får väl hålla tummarna på att säljaren inte är en diktator.


Hur gammal är du? Har du läst avtalen? Låter bra! Givetvis känns det bra mycket tryggare att ha den försäkrad på sig själv, känns likväl mer i plånboken (och då menar jag inte tryggare).

Detta låter underbart! Ägaren måste också ha fordonsappen och kontrollkoden dyker upp på hans telefon? Låter nästan för bra för att vara sant :tummenupp Är det så enkelt som det låter eller är det något jag bör tänka på? Tack så hemskt mycket för hjälpen trots att mitt fall kan verka smaklöst!


Någon som vet om jag kan stå på avtalet medan min käre mor kan stå på registreringsbeviset? Eller kan man skriva två olika orter på avtalet? Finns nämligen två spalter så det bör inte vara något problem.
http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Köpekontrakt, mc, moped eller skoter.pdf


Tack! Ska helt klart kollas då det verkar som gjort för min situation (hehe).


Får väl också dra den "visste inte bättre" om några år. Jo att endast trafikförsäkring är så dyrt är frustrerande - men delvis förståeligt.

Allt är ok med moderna? Vad menar du med det? Som många säger är det bra till man klotar, då kan man ha riktigt otur.

Kommer de ge ett ärligt objektivt svar tror du? Eller vrider de som försäljaren på det hela - fast åt andra hållet, till deras fördel? Kan i alla fall tänka mig det. Om jag inte ringer anonymt kan de på något sätt förhindra mig att registrera den på henne med hjälp av någon kontroll? (Förstår att det kan ligga på mig om jag ramlar, men tills dess. Vill ha ett helt objektivt svar helst, alltså inte av någon säljare, sur försäkringsbetalare eller försäkringsanställda, utan någon paragrafryttare eller liknande). Vimsigt svar men tolka det här rätt nu så vi slipper en onödig off topic diskussion! :)


Be han gärna svara och berätta i tråden, behöver olika åsikter! Skulle uppskattas.


Moralkakan:
Håller med er till viss del (vilket kan tyckas konstigt), försäkringen bör stå på mig och inte min mor. Jag väljer dock att vara egoistisk i den här situationen om det finns en utväg ska jag försöka nyttja den. Tror många av er hade kollat eventuella kryphål om det fanns möjligheter att komma undan billigare. Jag jobbar deltid på 2 jobb (+ ytterligare ett "eventjobb" samtidigt som jag studerar heltid) så jag glider inte på min mor om ni fick den uppfattningen, har råd med trafikförsäkring med lägger hellre mina pengar på bostad pga att priserna på den obligatoriska trafikförsäkringen är absurda trots att man bara kör hoj knappa halvåret om man inte är intresserad av grusåkning (för mig går det på cirka 7 000 enligt länförsäkringar, då är det en touringhoj som är känd för sin låga försäkringspremie, ska som sagt endast köra halvår). Killen på MC-varuhuset sa att detta var fullt lagligt (så länge morsan lägger en liten slant på hojen, bockar i att andra får köra på försäkringen och att man bor hemma) och att han till och med gjorde det för sin son, givetvis vill jag spara pengar om det är möjligt att göra på ett lagligt sätt, det bör ni förstå trots att det kan anses fel.

När jag sedan flyttar hemifrån skriver jag givetvis över hojen på mig. Förstår att ni kan tycka det här är fel vilket jag också delvis hade tyckt (och tycker), men när den obligatoriska försäkringen för att ens framföra fordonet för ett halvår ligger på cirka 7 000 tycker jag försäkringsbolagen gör det svårt för unga motorcykelintresserade killar som bor några kilometer utanför Stockholm.
"Har du inte råd ska du inte ha hoj" - Brinner för att köra motorcykel, jag har råd. Men kan jag komma billigare undan så vill jag det.

Tack så mycket för hjälpen sporthoj! Många svar på korttid, här ska spenderas tid i framtiden! :yoparty

jag har precis fyllt 28, och ja jag läste avtalen när ja teckna försäkring,
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Har din mamma behörighet för att köra MC? Om inte så är det nog ganska lätt för försäkringsbolaget att inse att hon inte är den huvudsaklige ägaren av fordonet. Vilket kan resultera i att om du kraschar hojen så kan du bli utan ersättning.

Nu vet jag inte exakt hur avtalet du läst ser ut men oftast där det är fri utlåning så måste den som står skriven på hojen vara den huvudsaklige ägaren, som i detta fall inte är du. Det snubben i MC-varuhuset sa är en sanning med modifikation med andra ord.

Vad är det för hoj du ska köpa om man får fråga? :)
 

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
"Har du inte råd ska du inte ha hoj" - Brinner för att köra motorcykel, jag har råd. Men kan jag komma billigare undan så vill jag det.

Titta, vi har någonting gemensamt. Jag brinner också för att köra motorcykel och har råd.
Jag missunnar dig inte att komma billigare undan, men eftersom du statistiskt sett är en ganska stor olycksrisk -- därav vad du får betala om du har ryggrad -- och du tänker försäkra på ett sätt som driver upp kostnaden för äldre ... som mig.

Så kanske du vill svara på varför jag ska betala för att du ska komma billigare undan?
 

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Försäkring kan man teckna på ett fordon som inte är skrivet på dig vilket jag gjort flertalet tillfällen när jag köpt bil och fixat försäkring redan innan ägarbytet är inskickat och aldrig stött på problem samt att min bror försäkra sin hoj själv som står skriven på vår far, vad som händer om man behöver nyttja försäkringen kan jag inte svara på men har aldrig blivit nekad att teckna än försäkring för att inte jag är ägare på fordonet, gjorde de senast i Söndags och skicka in ägarbytet i Onsdags... Och sen vad gör 5, 7 eller 12 ägare för skillnad? Kan förstå om man köper flong nytt att man är ensam ägare men annars så skiter jag personligen i hur många de står på regpapperet så skriv över den på morsan i efterhand du om du vill tror att de varken gör till eller från...
 
Last edited:

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Något billigt försäkringsbolag som tecknar trafikförsäkring? Bilsport MC tecknar endast hel/halv, halv hamnade trots länsförsäkringar "endast" på strax över 8 000, så jag undrar vad trafik kan hamna på.

Bullshit. Försäkringsbolagen skiter i vem som betalat vad sålänge det strider mot deras avtal.

"Försäljaren sa....". Nu vet jag inget om avtalen på dessa försäkringsbolagen men jag skulle akta mig jävligt noga för "försäljaren sa". Den dagen du orsakar en olycka och försäkringsbolaget vägrar betala för dina brutna ben, rullstol, sjukskrivning och din demolerade hoj fungar garanterat inte argumentet "men försäljaren sa...". Det blir antagligen dina föräldrar som kommer få pynta kalaset och det förvånar mig om de inte själva är kritiska till skenförsäkring.

Glöm inte att försäljare är just försäljare. När han har fått dina pengar har han inte längre något ansvar för vad som händer, därför kan han mer eller mindre säga vad som helst till dig. Det är upp till dig att ta reda på fakta. Så kolla nogrannt upp försäkringsvillkoren och kräv skriftligt godkännande från dem innan du sätter dig på hojen som din mor har försäkrat.

För allas skull men framförallt din egen. Skenförsäkring kan kosta kosmiskt mycket mer än de pengar du sparar om du inte har allt 100% dokumenterat.
Vad bör man ha dokumenterat? Deras "Ja, det är ok" eller själva avtalen? Tack för svaret, behöver höra från både sidor! Överväger att skriva den på mig själv, billigaste trafikförsäkringsbolagen? Bilsport & MC försäkrar hel/halv.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Förlåt, redigerade mitt första inlägg lite i efterhand för att slippa posthora men insåg nu att det kanske bara blev klumpigare. Är en Kawasaki ER6-F ABS jag ska köpa. Se (längst ner på) redigerade inlägget -->
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ej-vid-k%F6p&p=5975758&viewfull=1#post5975758

Min mor har dessvärre varken MC-kort eller något brinnande intresse för motorcyklar så överväger som sagt starkt att hitta den billigaste möjliga trafikförsäkring nu. Årsvis eller periodvis då jag inte kommer köra långa MC-perioder för att slippa stenskott och andra otrevliga effekter på motorcykeln (och mig, säger jag nu i alla fall), kom gärna med förslag på försäkringsbolag som tecknar billiga trafikförsäkringar.
Titta, vi har någonting gemensamt. Jag brinner också för att köra motorcykel och har råd.
Jag missunnar dig inte att komma billigare undan, men eftersom du statistiskt sett är en ganska stor olycksrisk -- därav vad du får betala om du har ryggrad -- och du tänker försäkra på ett sätt som driver upp kostnaden för äldre ... som mig.

Så kanske du vill svara på varför jag ska betala för att du ska komma billigare undan?
Vet inte vad du menar med ryggrad, det är antagligen en tolkningsfråga. Enligt mig är "om du har mage" ett bättre alternativ då ryggrad för mig symboliserar helt tvärtom i ditt sammanhang, det vill säga att jag står på mig och "struntar" i vad du tycker. Sen vare sig det är korrekt eller inte (som sagt endast min uppfattning, alltså inte enligt SAOL).

OnT:
Jag har MAGE och ryggrad att låta dig eventuellt betala några öre för en händelse som förmodligen inte kommer hända under de ~två-tre år jag har hojen försäkrad på min mor (tolka mig inte som överdrivet naiv, endast lite), om detta går att lösa på ett lagligt och fungerande sätt. Gjorde även denna tråd för att få en nyanserad syn på det hela samtidigt som tips, nu när jag överväger att försäkra den med trafikförsäkring i mitt namn kan du istället tipsa om ett billigt bolag så kanske du slipper betala några öre, eventuellt kronor för mig.

Alla som tecknar mc-försäkringar är skyldiga att erbjuda sådan till vemhelst som vill teckna en. Reglerat i lag.
Fri prissättning råder dock.
Hehe, hoppas du inte såg mitt tidigare svar, tack! Ska kollas upp, får skicka ett X-antal mejl (hatar telefonköer)!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top