Förolyckade systrar och bröder.

Santo skrev:
Jag tycker att det är bra att vi konstant blir påminda om att man lätt kan förolyckas på en motorcyckel. Det krävs inte mycket, speciellt när man sitter där och har makten över en så enorm kraft!

Blir man inte påmind om detta kommer man snart att glömma bort det och det är då det smäller...

Om man som hojförare ska behöva påminnas om någonting sådant så tycker jag personligen personen ifråga skall hålla sig långt borta från motorfordon .
Speciellt motorcyklar... :död :död

K-Micke skrev:
Jag röstar nej.

Och det där med att "ge folk en tankeställare" och att man "måste påminnas hela tiden om hur farligt det är med MC" ser jag som en förolämpning mot min intelligens. Kan man inte själv göra en riskbedömning så är man inte mogen att köra MC helt enkelt. Olyckorna läser man ju ändå om i tidningarna m.m.

Kan hända men när du läser det i tidningen är det ändå bara ett namn. När det är någon som känner personen. Det är först DÅ du fattar hur riktigt många det är som stryker med och hur lätt det är att drabbas.
Låter som jag inte är mogen för mc då, men det kan jag bjuda på.

SM 570 RR skrev:
Om man som hojförare ska behöva påminnas om någonting sådant så tycker jag personligen personen ifråga skall hålla sig långt borta från motorfordon .
Speciellt motorcyklar... :död :död

Om man som hojförare inte bryr sig om sådant när man vrider max på rullen när den redan visar 250 tycker jag man ska hålla sig långt borta från motorfordon. Speciellt motorcyklar... :död :död

Santo skrev:
Om man som hojförare inte bryr sig om sådant när man vrider max på rullen när den redan visar 250 tycker jag man ska hålla sig långt borta från motorfordon. Speciellt motorcyklar... :död :död
Läs om läs rätt.

Altså tanken var inte en rapportering av olyckor. Tanken är en "virtuell minnseslund". För att hedra minnet av våra kamrater som råkat illa ut.

Vi kommer aldrig att komma bort från RIP och VIP trådarna, Alla de trådarna som kommer upp tycker jag visar på ett behov av att ge uttryck av de känslor man har när en nära vänn gått bort.
Vet en sådan tråd där den förolyckade fick en riktigt fin skrift av sin nära vän.

Jag förstår inte varför det skulle vara så förskräckligt att ha denna minnselund.
Jag som anhörig skulle inte ha något emot det alls iaf.
Jag kan ju bara stå för vad jag tycker.

De som inte kan komma över dödsolyckor vill glömma dem! Vill ni minnas dem så sätt upp en bild på väggen hemma så blir det allas val hur ofta man vill bli påminnd!

valmers skrev:
Den förolyckades anhöriga måste få bestämma. Hur skulle detta gå till? Ska man ringa anhöriga och fråga om man får slänga upp en tråd på SH om vederbörade?

Trådar med en massa "R.I.P", "RIP", R.I.P.", "VIF", "V.I.F." och så vidare, tycker jag är smaklösa, för övrigt.

VOFF!

valmers skrev:
Trådar med en massa "R.I.P", "RIP", R.I.P.", "VIF", "V.I.F." och så vidare, tycker jag är smaklösa, för övrigt.

..det var lite på dem jag tänkte.. jag menar, vi får ju ändå läsa om alla olyckor och så.. så vad är egentligen skillnaden..? annat än att vi samlar dem i samma tråd...

Annars så var det inte om alla olyckor och själva händelsen som jag menar att man ska skriva om.. (det kan vi ju läsa i tidningen..) ..utan bara en tråd där man kan få skriva av sig...
Det kan hjälpa till i sorgearbetet.. att berätta för andra hur man mår och vad man känner.. dessutom att få berätta för någon som bryr sig.. (för det gör vi väl?)

...vem vill skapa en tråd för att få frossa i olycksberättelser?? Näe.. jag kan känna att jag vill "prata av mig".. då passar det inte alltid att göra det med anhöriga eller allt för nära vänner.. Tråden är kanske mer i form av en bartender på den lokala puben.. (om ni förstår vad jag menar...?)

Fan va alla är kåta i dödsolyckor och faran med att åka mc. Åk och var glada istället. Några dör, andra inte.

Skulle jag själv stryka med har jag inget emot att hedras på det sättet och bli ihågkommen, och skulle någon försöka mörka mina misstag som ledde till min död (av hänsyn och respekt blabla) skulle jag hemsöka dom efter bästa förmåga..

En minneslund här på forumet låter bra, men det ska ju isf okejas av de borgångnas anhöriga.

Tysken skrev:
Fan va alla är kåta i dödsolyckor och faran med att åka mc. Åk och var glada istället. Några dör, andra inte.

Men vakna upp och läs vad tanken med allt är.

SENSEI skrev:
Men vakna upp och läs vad tanken med allt är.

Jag har gjort det och förstår faktiskt inte vitsen med det. Men alla har vi olika syn på det här med hojåkning och hojbröder och allt vad det innebär.

Tysken skrev:
Detta handlar inte om dödsolyckor. Det handlar om minnet av kamrater.
Så hur kan du ens få det till " Fan vad alla är kåta i dödsolyckor" ???

Ingen bra idé

Låt dem vila i frid.. och, tar man det lugnt så skulle listan här inte bli särskilt lång, förhoppningsvis ingen lista alla.

Santo skrev:
Ok...done... nu då :va
Jo, han menar att om man är så jävla bäng att man inte hajjar att det kan gå åt helvete om man kör fort som fan på en båge utan att hela tiden påminnas om saken så kan man dra åt fanders.

Vad är det med er? Måste ni verkligen påminnas om att ni kan bli skadade, lemlästade eller dödade när ni kör MC? Begriper ni inte det automatiskt? Fan, skriv en lapp och tejpa den på tanken. Förslag till text: "Många blir dödade på MC". Särskilt lämligt för dem som verkligen tror att "påminnelser" är till nytta och leder till färre MC-olyckor. Gör förmodligen ingen skillnad för dem som bara häver ur sig det för att verka fina och känsliga.

Bingo skrev:
Jo, han menar att om man är så jävla bäng att man inte hajjar att det kan gå åt helvete om man kör fort som fan på en båge utan att hela tiden påminnas om saken så kan man dra åt fanders.

Vad är det med er? Måste ni verkligen påminnas om att ni kan bli skadade, lemlästade eller dödade när ni kör MC? Begriper ni inte det automatiskt? Fan, skriv en lapp och tejpa den på tanken. Förslag till text: "Många blir dödade på MC". Särskilt lämligt för dem som verkligen tror att "påminnelser" är till nytta och leder till färre MC-olyckor. Gör förmodligen ingen skillnad för dem som bara häver ur sig det för att verka fina och känsliga.
Förslag: Skriv "R.I.P :( :( :( :( " på tanken.

idun skrev:
Låt dem vila i frid.. och, tar man det lugnt så skulle listan här inte bli särskilt lång, förhoppningsvis ingen lista alla.

Tyvärr inte, då det i många olycks fall är andra trafikanters fel. MÅNGA av olyckorna orsakas ju av motorcyklisternas egna misstag. Tyvärr så är det ändå alltför många som dödas i trafikolyckor där bilar uppfattar dig som en moped etc. Men jo tar man det lugnt så minskar ju längden på den listan.

Jag som anhörig skulle inte ha något emot det alls iaf.
Jag kan ju bara stå för vad jag tycker.[/QUOTE]

:tummenupp Jag tycker ditt förslag är bra. Om man har en "tråd" eller liknande är det ju upp till var och en att "gå in", sorg är inviduellt och drabbar alla på olika sätt.

Vems fel en olycka är kan man älta i evighet och det var inte det som var frågan här.

Last edited:
Jag tycker att det kan vara en bra ide. Fast det kanske inte skall vara en utstickande del utav start sidan.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025