Förolyckade systrar och bröder.

Det bästa om man vill tänka på en som förolyckats är väl att göra det i ensamhet eller med någon annan kompis, tänd ett ljus. Personligen skulle jag inte vilja att jag själv eller någon jag känner ligga kvar som "taggar" på internet som kan (miss)brukas av vem som helst i hela världen. :kocko

twinner skrev:
Snällt mot dom som skrivit det i trådar om deras förolyckade vänner.

Det finns trådar där det skrivits genomgående vad man tänkt och tyckt om personen som dött. De tankarna i en kombination med att det kanske står vila i frid i texten kanske säger något. Men enbart 48000 r.i.p med någon smiley säger inte ett skit.

kle1991 skrev:
Personligen skulle jag inte vilja att jag själv eller någon jag känner ligga kvar som "taggar" på internet som kan (miss)brukas av vem som helst i hela världen. :kocko

Eller på en för allmänheten öppen bergravningsplats? samma sak.Eller att en dödsannons kommer in i tidning,publicerad för hela världen.Att vara dör är inget direkt hemligt.

oFFkeFF skrev:
Det finns trådar där det skrivits genomgående vad man tänkt och tyckt om personen som dött. De tankarna i en kombination med att det kanske står vila i frid i texten kanske säger något. Men enbart 48000 r.i.p med någon smiley säger inte ett skit.
Samt klassikern "beklagar sorgen". Sorgen kan man deltaga i, den är inget man ska beklaga. Däremot kan man beklaga förlusten.

oFFkeFF skrev:

Förmodligen så har alla dom där RIP's en tanke bakom sig,folk har ägnat den döde en tanke.

twinner skrev:
Förmodligen så har alla dom där RIP's en tanke bakom sig,folk har ägnat den döde en tanke.

Särskilt från dem som inte har en aning om vem personen som dött är..

jaha?

Kommer vi nånstans i denna diskution eller?

Tycker inte att det verkar så...

dock intressant att läsa vad folk har för åsikter och kanske främst vilket val av språk man väljer... men det är som sagt fritt att säga vad man vill, och hur man vill.

främst en sak... hur en person som förlorat en nära och kär väljer att bearbeta sin sorg bör den personen själv få välja... eller? känns mest rättvist. Så låt då dem som vill skriva om det göra det... så kan den personen som vill se att många sänder en tanke få göra det. Vill man inte se det kan man tillägga att folk inte skriver R.I.P i tråden... enkelt...

Det behöver inte vara krångligt :tummenupp

Sen är jag nog inne lite på twinners tanke där att, det kanske inte är så snällt mot dem som kanske mår en smula bättre av RIP i långa rader, att skriva allt för odrägligt om just den typen av trådar. Dock vore det bra om man kanske samlade den typen av trådar i ett eget forum... för dem som vill ha dem.

fridens

oFFkeFF skrev:

Men det spelar väl ingen roll? man kan väl känna en viss sorg även om man inte känner personen i fråga.

oFFkeFF skrev:

En sak slog mig just...

Om en person som mist nån nära vän skriver in det här... tror ni inte då att han gör det för att han vill dela sin smärta med så många som möjligt?
Eller kanske vill se om folk verkligen bryr sig i vad som händer.

Ser inte många andra anledningar till att skriva det här annars?!?!

en annan sak... det finns nåt här som förenar oss... vi har alla ett stort intresse gemensamt, så om man känner personen i fråga spelar kanske inte så stor roll för vissa, man kan nog känna stor sorg om nån här på forumet går bort i alla fall. Sen om det skall skrivas en massa RIP? se tidigare inlägg om min åsikt i detta fall...

Last edited:
twinner skrev:
Men det spelar väl ingen roll? man kan väl känna en viss sorg även om man inte känner personen i fråga.

För egen del, vilket är en personlig åsikt, är att ett R.I.P i en tråd på internet inte är ett piss värt.
Ja, jag har haft en kamrat som dött, så sent som denna våren, jag hedrar honom på det sättet att jag skänker honom en tanke då och då, eller pratar med kompisar som var betydligt närmre kamrater med honom än jag var. Jag ser inte att ett V.I.F här med en ledsensmiley på något sätt skulle hedra honom, en tråd som sjunker i glömska och försvinner i 12 månader, tills en ny medlem på sporthoj 9 månader senare hittar tråden och skriver ytterligare ett R.I.P i den.
Om det är en nära vän som dör, kan man tala med den dödes familj och skicka en hälsning i dödsannonsen i tidningen.
Men precis som teddy skrev, om jag dör, så skulle kanske någon av mina närmsta vänner skriva på SH att jag dött, jag skulle inte vilja att 3000 andra personer som inte känner mig skriver R.i.p, utan precis som Teddy skrev, att nära personer till mig stödjer varandra istället.
Och det är just det, personer som inte kände den döde, vet kanske alls vad han önskade/tyckte/ville.

oFFkeFF skrev:
För egen del, vilket är en personlig åsikt, är att ett R.I.P i en tråd på internet inte är ett piss värt.
Ja, jag har haft en kamrat som dött, så sent som denna våren, jag hedrar honom på det sättet att jag skänker honom en tanke då och då, eller pratar med kompisar som var betydligt närmre kamrater med honom än jag var. Jag ser inte att ett V.I.F här med en ledsensmiley på något sätt skulle hedra honom, en tråd som sjunker i glömska och försvinner i 12 månader, tills en ny medlem på sporthoj 9 månader senare hittar tråden och skriver ytterligare ett R.I.P i den.
Om det är en nära vän som dör, kan man tala med den dödes familj och skicka en hälsning i dödsannonsen i tidningen.
Men precis som teddy skrev, om jag dör, så skulle kanske någon av mina närmsta vänner skriva på SH att jag dött, jag skulle inte vilja att 3000 andra personer som inte känner mig skriver R.i.p, utan precis som Teddy skrev, att nära personer till mig stödjer varandra istället.
Och det är just det, personer som inte kände den döde, vet kanske alls vad han önskade/tyckte/ville.

Bra formulerat!

Känns inte som vi kommer kunna komma till nån sorts enighet i detta...
Tror att moderatorerna helt enkelt får bestämma hur det ska bli med dessa trådars vara eller icke vara. Lika många viljor som medlemmar i stort sätt.

Teddy slår huvet på spiken, som vanligt.

Visst kan man posta en tråd och riskera hundratals variationer av R.I.P., men nåt eget forum för det blir det inte. EOD.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti