Förlängd swingarm

Gillar du att köra eller posera?

View attachment 366803[

309.jpg

Joråsatteh :död

Har du fackta som styrker ditt påstående? Hur kan du annars vara säker på din sak. Som det sas i ett annat citat. Det är ingen större skillnad. Om jag behöver lägga ner lite mer är bara kul. Om den spårar lite mer är inte så kul.
Så har du provat båda en lite förlängd hoj?

Hur långt är ett snöre?

Det går inte att ge en % angivelse på hur ett chassie upplevs och hur skal du tolka det? Om cykeln blir 7% mer XXXX vad skall du relatera det till? Upplevelsen av att köra en förlängd cykel med asbrett bakdäck är ungefär som att köra runt med punktering.

Vill du prova vad du tycker så åk till en dragracingtävling, där finns gott om folk som kör busor med olika grad av förlängning. Kanske ingen som kör med posörbakdäck dock....

Jag har en busa med förlängd sving å 240 bakdäck mmmm, känns inte speciellt annorlunda än orginal.Men vad vet jag, känns som experterna haglar här.

Snälla.
Jämför inte något med en volvo om du nu inte är Darth Vader som flyger runt på Husqvana i någon ödlig skog på en avlägsen planet.
:brinnerup hehe av nån anledning såg jag framför mej en hemmabyggd swingarm liknande 0704_sbkp_14_z+2005_kawasaki_zx10+swing_arm_diagram.jpg
+ ett bildäck(dark side). Fråga mej inte varför nu när jag läste i efterhand:brinnerup

Jag har en busa med förlängd sving å 240 bakdäck mmmm, känns inte speciellt annorlunda än orginal.Men vad vet jag, känns som experterna haglar här.

Nu vet jag inte hur du kör din cykel men det ser ut som ett riktigt häftigt showbygge och inte något som huvudsakligen är gjort för att smiska kurviga vägar.

Som sagt, allt är relativt. Att släppa upp gaffeln 3-5mm i kronorna på min MT01 gör den till en helt annan motorcykel. Förlänga svingen 100mm kommer att göra en stor skillnad för körupplevelsen, men huruvida den är negativ är svårt att säga. Långsving på Hayabusa är dock ett rätt så välbeprövat recept så det torde nog finnas gott om information på forum och liknande.

Att hojen skulle bli trögstyrd av lite mer hjulbas är en myt. Jag tycker lång hjulbas är superhärligt att köra med. Blir både stabilare rakt fram och i kurvor. Som Skrotnisse säger så får du lägga ner lite mer för att det ska kurva lika mycket som i normala fall.

Jag har både en B King och en Bandit. Kingen har nästan en decimeter längre hjulbas, och nog märks det minsann. Lite mer lokomotivkänsla med Kingen.

Du säger att du "älskar att köra på krokiga skogsvägar". Då säger jag STAY AWAY. Lång sving och jättebrett bakdäck ger fördelar ENDAST inom dragracing (om du har tillräckligt mycket pulver för att utnyttja det). För riktig motorcykelåkning finns inga som helst fördelar. Som någon redan nämnt, din cykel är redan överdrivet stabil och behöver inte bli mer stabil och mer tungstyrd med hjälp av en längre sving. Du riskerar snarare fäste vid gaspådrag från lutningsvinkel, eftersom du får mindre vikt på bakhjulet. De 240-däck som finns på marknaden är inte heller gjorda för fäste vid hög lutningsvinkel, så glöm detta...

Många kör ju med en förlängd sving man kan justera bak hjulet vid behov.. köra lite dragracig. peta in några extra länkar i kedjan och flytta bak.. sedan så justerar man tillbaka när det ska köras med svängar med..

vanligt i england

min zx-10 hade jag en hemmagjord sving på. den var 15cm längre än original. sen hade jag en 18x10,5 tus bilfälg och 300 däck. den var faktiskt väldigt körbar. krogiga vägar och vanlig gatkörning var inga problem. den blev ju lite mer trögstyrd än original. men absolut inte tråkig och köra. bana hade den nog inte funkat så bra. mitt nya bygge en aprilia rsv4 vill jag att den ska vara lite mer svängbar så jag ska bara ha ett 260 däck på den.

måste bara tillägga att eftersom det inte går och åka på bakhjulet med lång sving så är det nästan lika kul och drifta och lägga långa burnisar :D

Nu vet jag inte hur du kör din cykel men det ser ut som ett riktigt häftigt showbygge och inte något som huvudsakligen är gjort för att smiska kurviga vägar.
Har iofs kört bulten en gäng gånger, å den vägen svänger ju inte alls. Men du verkar ju veta mer om sånt så jag ger mig :glömdet

Ta en standard busa, sänk 4mm i gaffeln, korrigera hänget bak och sätt på ett 10mm smalare däck med 5mm toppigare profil och du har en cykel som uppträder helt annorlunda än från fabrik.

Montera en 10cm längre sving som ändrar all chassigeometri och ett bakdäck som är 45mm bredare och med profilen från helvetet och det känns ungefär samma som tidigare? Nja inte i min bok ivf.....

Vill man sen bygga om hojen för att passa sin personliga smak så fine men kom inte och säg att det inte påverkar vägegenskaperna....

Ta en standard busa, sänk 4mm i gaffeln, korrigera hänget bak och sätt på ett 10mm smalare däck med 5mm toppigare profil och du har en cykel som uppträder helt annorlunda än från fabrik.

Montera en 10cm längre sving som ändrar all chassigeometri och ett bakdäck som är 45mm bredare och med profilen från helvetet och det känns ungefär samma som tidigare? Nja inte i min bok ivf.....

Vill man sen bygga om hojen för att passa sin personliga smak så fine men kom inte och säg att det inte påverkar vägegenskaperna....

Kompisen har en zx10 -88 som har 9 cm (1cm längre än Busa) längre hjulbas än min hoj.
Jämförelsevis med min hoj är den ett ånglok på vägen och tungstyrd.

Lägga på 10 cm till och väldigt mycket bredare däck funkar säkert att köra med.
Men glädjen på knixiga landsvägar försvinner nog.

Och definitivt inte i min bok. Den som inte märker någon skillnad efter en dylik modifiering ska nog inte söka jobb som testförare...eller genast leta efter något på hojen som är mycket fel då det kamouflerar effekten av denna gigantiska ändring...!

Som jämförelse kan nämnas att inte överdrivet talangfulla förare på svenska superbikes (=superstockcyklar med slicks) märker skillnad på stabilitet såväl som styrning då svingen ändras med längden av en kedjelänk, det vill säga 16 mm...Och de flesta svenska streetbikers märker en tydlig skillnad i styrning mellan bakdäck 190/50-17 och 190/55-17, vilket är nio millimeter på höjden...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back