Förlängd swingarm

pluss400

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
Hayabusa
Hej.

Har tänkt förlänga svängarmen 4" = 10cm.
Har någon kört en hoj med förlängd svängarm.
Vilka konsekvenser får det vad gäller köregenskaper? Blir den tungstyrd.....

Har även tänkt sätta på ett 240" fälg+däck.
Vilka konsekvenser vad gäller köregenskaper får det?

Vad anser besiktningen om en sådan ändring. Måste man reg. besiktiga?

Mvh Per

Varför göra hojen trögstyrd :va

Amerikanarna sysslar med det där och jag fattar inte poängen.

Längre hjulbas gör att det krävs större nedläggningsvinkel för samma kurvradie/hasighet.
Bredare däck gör hojjen spårkänsligare.

Att hojen skulle bli trögstyrd av lite mer hjulbas är en myt. Jag tycker lång hjulbas är superhärligt att köra med. Blir både stabilare rakt fram och i kurvor. Som Skrotnisse säger så får du lägga ner lite mer för att det ska kurva lika mycket som i normala fall.

Vad gäller breda bakdäck så är det lite både och med det där. Ducati Diavel har 240 bakdäck om jag inte missminner mig helt och den är skitfin att köra, men då har den å andra sidan inte 1600-1800mm hjulbas som du har med långsving.

Hursomhelst, oavsett om du kör med både och eller antingen eller så kommer hojen fortfarande att vara fullt körbar. Det är mer andra praktiska nackdelar som spelar in, typ frigång för kedjan vid ramen, specialbeställda offset-drev, dyra bakdäck, etc.

SKall du åka DR eller varför vill du ha längre hayabusa? Chassit i originalutförande är ju ganska långt och stabilt så att åka omkring med tokbrett bakdäck och långsving blir inte jättekul.

Vad man syslar med i usa skiter jag i. Jag förstår att det inte faller alla i smaken, men personligen tycker jag det är fräckt. Bara därför.
Hayabusan är ingen banhoj man tävlar med, men ett välbalanserat kraftpaket och det vore synd förstöra den egenskapen. Därför vill jag göra en egen uppskattning av hur mycket som förstörs. Därför är jag intresserad av fakta.

Varför göra hojen trögstyrd :va

Amerikanarna sysslar med det där och jag fattar inte poängen.

Älskar köra på krokiga skogsvägar, men du älskar väl en snygg tjej precis som jag älskar en häftig hoj. Som jag sa innan. Det får inte förstöra för mycket av körglädjen.

Utseende, bättre start, dragracing wannabe.. eller nått...

Mycket vältalat. Precis vad jag letade efter. En bra beskrivning jag själv kan göra en utverdering av.
Fint. Får fundera på saket:tummenupp

Att hojen skulle bli trögstyrd av lite mer hjulbas är en myt. Jag tycker lång hjulbas är superhärligt att köra med. Blir både stabilare rakt fram och i kurvor. Som Skrotnisse säger så får du lägga ner lite mer för att det ska kurva lika mycket som i normala fall.

Vad gäller breda bakdäck så är det lite både och med det där. Ducati Diavel har 240 bakdäck om jag inte missminner mig helt och den är skitfin att köra, men då har den å andra sidan inte 1600-1800mm hjulbas som du har med långsving.

Hursomhelst, oavsett om du kör med både och eller antingen eller så kommer hojen fortfarande att vara fullt körbar. Det är mer andra praktiska nackdelar som spelar in, typ frigång för kedjan vid ramen, specialbeställda offset-drev, dyra bakdäck, etc.

Jag både gillar att posera och köra i kurvor. Bilden är en anigengs längre än vad jag antyder!

Det verkar som alla är emot en sådan ändring. Hayabusan är för tung att köra på bana o kommer därför aldrig att bli en banhoj du slänger hörger-vänster. Har du lite vikt på sadeln kan du förstås gör det (som mig själv) men inte konkurera med 600-1000 kubikare men ändå nästan. Har provat och klara mig väldigt väl bland den skaran. Fick jobba lite extra i kurvorna men tog igen det på rakan.
Nu tycker jag det ser fräkt ut när däcket sticker ut bakom bakljuset och ser man bakifrån är det en bred gestalt som visar sig.
Det får förståss inte förstöra alldeles för mycket på körkänslan.
Så en objekiv bedömning av någon som provat båda delarna och kan definiera skilnaden i procent åt det ena eller andra hollet vad är fackta . Det kan gälla vilket sporthoj som helst.

SKall du åka DR eller varför vill du ha längre hayabusa? Chassit i originalutförande är ju ganska långt och stabilt så att åka omkring med tokbrett bakdäck och långsving blir inte jättekul.

Är posering viktigare än kurvor så slå till annars avstå.

Har du fackta som styrker ditt påstående? Hur kan du annars vara säker på din sak. Som det sas i ett annat citat. Det är ingen större skillnad. Om jag behöver lägga ner lite mer är bara kul. Om den spårar lite mer är inte så kul.
Så har du provat båda en lite förlängd hoj?

*/ ?>
Back