Zeb_Macahan
Bettingansvarig
Sen garantin gick ut på min bil har en givare för dryga 600kr gått sönder. Inkl en OBD2-läsare för 300kr, som jag iofs redan hade, så tjänade jag in att byta den själv utanför ev garanti på att skippa en halv service hos en verkstad...
Men visst, har man inget som helst intresse av att skruva bil, eller totalt saknar kunskap, så är det väl fiffigt att man kan köpa till en försäkring som täcker mycket. Men det gäller ju att hålla koll på villkoren, och att kolla lite statistik. Går inget sönder så är man ju blåst, vet man att såna bilar brukar rasa så kanske man tjänar på det, men då finns sällan förlängd garanti som ett alternativ heller
Sen är det ganska tydligt om man kollar runt i bekantskapskretsen, dom som inte kan ett smack om bilar måste alltid byta dom mest konstiga saker på servicen, från vinkelflänsar i bakaxelsocklarna till överliggande ventilfästen och vevstakshållare. Dom som däremot har ett visst kunnande och intresse behöver sällan byta sånt...
Jo, så må det vara. Men likväl kunde motorn generalrasat vid 11000 mil eller så kunde synkringarna pajat. Det är en försäkring man köper, frågan är om den är värd pengarna. Servas ska ju biljäveln göra ändå, så merkostnaden kanske är 5-10000 på 7 år. Ganska låg kostnad för ett heltäckande skydd i 15000 mil utan självrisk.
Hur man än vrider och vänder på det blir sluttipset: Köp en japansk eller Koreansk bil