Förlänga nybilsgaranti?

Sen garantin gick ut på min bil har en givare för dryga 600kr gått sönder. Inkl en OBD2-läsare för 300kr, som jag iofs redan hade, så tjänade jag in att byta den själv utanför ev garanti på att skippa en halv service hos en verkstad...

Men visst, har man inget som helst intresse av att skruva bil, eller totalt saknar kunskap, så är det väl fiffigt att man kan köpa till en försäkring som täcker mycket. Men det gäller ju att hålla koll på villkoren, och att kolla lite statistik. Går inget sönder så är man ju blåst, vet man att såna bilar brukar rasa så kanske man tjänar på det, men då finns sällan förlängd garanti som ett alternativ heller :rolleyes:

Sen är det ganska tydligt om man kollar runt i bekantskapskretsen, dom som inte kan ett smack om bilar måste alltid byta dom mest konstiga saker på servicen, från vinkelflänsar i bakaxelsocklarna till överliggande ventilfästen och vevstakshållare. Dom som däremot har ett visst kunnande och intresse behöver sällan byta sånt...

Jo, så må det vara. Men likväl kunde motorn generalrasat vid 11000 mil eller så kunde synkringarna pajat. Det är en försäkring man köper, frågan är om den är värd pengarna. Servas ska ju biljäveln göra ändå, så merkostnaden kanske är 5-10000 på 7 år. Ganska låg kostnad för ett heltäckande skydd i 15000 mil utan självrisk.

Hur man än vrider och vänder på det blir sluttipset: Köp en japansk eller Koreansk bil :fakta

Just Mercedes är ju inte kända för att bygga driftsäkra bilar och inte heller är delarna billiga, så jag hade valt den garantin asap. Hade det varit en Mazda eller en Kia så hade svaret blivit ett annat...

Just Mercedes är ju inte kända för att bygga driftsäkra bilar och inte heller är delarna billiga, så jag hade valt den garantin asap. Hade det varit en Mazda eller en Kia så hade svaret blivit ett annat...

Driftsäkra är de ju absolut kända för men en hel del smågrejer brukar strula och som du säger så kostar det lagom med flis att reparera.
Och för en sån struntsumma så är det ju klart värt det OM den förlängda garantin går hand i hand med den ursprungliga.

Edit/ Ska tillägga att "kända för" inte innebär samma sak som "så är det" i detta fallet :D Men de säljer ju bilar pga sin driftsäkerhet, inget snack om saken. Men även ett gammalt rykte kan hänga kvar länge...

Driftsäkra är de ju absolut kända för men en hel del smågrejer brukar strula och som du säger så kostar det lagom med flis att reparera.
Och för en sån struntsumma så är det ju klart värt det OM den förlängda garantin går hand i hand med den ursprungliga.

Edit/ Ska tillägga att "kända för" inte innebär samma sak som "så är det" i detta fallet :D Men de säljer ju bilar pga sin driftsäkerhet, inget snack om saken. Men även ett gammalt rykte kan hänga kvar länge...

Innan 1990 var Mercedes driftsäkra. Det ryktet hänger kvar än...

På BMWn ingår service under garantitiden.. Gäller det MB också så är det ju en gulddeal!

Ingår och ingår, man betalar för servicen i förskott, dvs dom får ränta på pengar du måste låna :tungan

Låt mig gissa, du har genomskådat att man "får en telefon gratis" när man tecknar ett abonnemang på 72 månader också?

ingår vagnskada så slipper du ju helförsäkring i 2 år till?

Låt mig gissa, du har genomskådat att man "får en telefon gratis" när man tecknar ett abonnemang på 72 månader också?

Där är väl ändå en stor skillnad. Telefonen kostar 4000 spänn kontant. Ett abonnemang ska man ju ha ändå eller? Om man då får abonnemanget lika dyrt eller billigt som annars och bara binder dig att vara operatören trogen under 24 månader så är den ju faktiskt gratis. Eller subventionerad till 0kr.

Där är väl ändå en stor skillnad. Telefonen kostar 4000 spänn kontant. Ett abonnemang ska man ju ha ändå eller? Om man då får abonnemanget lika dyrt eller billigt som annars och bara binder dig att vara operatören trogen under 24 månader så är den ju faktiskt gratis. Eller subventionerad till 0kr.

Ja, vi kan väl säga det...

Eller så kan vi säga att den operatören har slagit på vad en ny telefon var 72a månad kostar på sitt abonnemang, så att dom som inte tar ut en telefon betalar för mycket för sina abonnemang...

Ja, vi kan väl säga det...

Eller så kan vi säga att den operatören har slagit på vad en ny telefon var 72a månad kostar på sitt abonnemang, så att dom som inte tar ut en telefon betalar för mycket för sina abonnemang...

Ja, så må det vara. Så man är alltså dum om man inte plockar ut den nya telefonen "gratis"?

Ja, så må det vara. Så man är alltså dum om man inte plockar ut den nya telefonen "gratis"?

Näe, inte om man nödvändigtvis ska ha det abbet hos den operatören.

Fast nu är det ju ganska lika hos alla operatörer, jag skulle gärna se att dom slutade subventionera telefonerna och sänkte priset istället.

Innan 1990 var Mercedes driftsäkra. Det ryktet hänger kvar än...

Fram till 96 (95) var de driftsäkra. Sen kom äckel W210 med rost och rappel.
Fast 2010 kom väl både ny (prisad)motor och kaross? Svårt att säga om den är bra eller dålig än.

Edit: Verkar vara 09 den kom.

Edit2: Dessutom är inte Merca något mycket sämre än sina tyska kusiner när det kommer till rappel. Det verkar mest handla om tur.
Har varit med om backspeglar som lossnat på A8or, inredningar som släppt i M3or, likväl som Mercor med småfel.
Det är inget som är unikt för Merca.

Last edited:
Ingår och ingår, man betalar för servicen i förskott, dvs dom får ränta på pengar du måste låna :tungan

Absolut, men det ingår INTE om man köper Volvo, skoda eller Audi.

Räknat på en 3-årsperiod blev (kalkylmässigt) BMWn billigare än motsvarande Volvo. Tack vare fri service, hyfsat andrahandsvärde och skattebefrielse pga miljöbil. Och då åker jag mycket hellre BMW än Volvo alla dar i veckan (utom de när plogbilen varit framme så man inte tar sig ut från parkeringen :mad:)

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back