Förlänga nybilsgaranti?

bullgod

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Björknäs
Hoj
...
Fick i dagarna ett erbjudande om att förlänga nybilsgarantin med två år till det facila priset 9700:-

Bilen är en Mercedes C180 CGI -10, och har endast två års garanti från början.

Vad kommer jag att ha mest glädje av, 9700:- eller extra garanti?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur länge har du tänkt ha den kvar?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nästa parameter att ta med i beräkningen är hur långt den gått, hur långt du avser att köra framöver och ifall garantin har någon begränsning i miltal.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, frågan är ju, kommer du att serva den efter bok på godkänd verkstad?
Det är ju förmodligen ett krav för att garantin ska gälla.

Jag hörde av en bekant att Kia's 7 årsgaranti innebär ungefär 35000:- i servicekostnader under samma tid (Ceed, bensin eller diesel glömde jag fråga) , visst servicen behöver göras ändå, men dom servicar som egentligen bara är ett olje/filterbyte kan man ju faktiskt göra själv, men då faller garantin.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gört! Det är ett grymt bra säljargument när du kränger den om det finns garanti kvar. Om inte annat så är det rätt skönt när startmotorn ryker och du slipper pynta 10 blås för den.
Men kolla igenom villkoren ordentligt och se till att det verkligen är uteslutande detsamma som den sedvanliga 2-åriga garantin och att de inte friskriver sig från något.
Men med största sannolikhet är detta något de gör för att vinna kunders förtroende och inget de gör för att tjäna stora stålar på.
Småpengar i sammanhanget så jag skulle inte fundera på det. Å andra sidan skulle jag inte köpa en Merca men det är en annan femma :D

Och som Guw säger så gäller det att serva i tid. Dock tror jag du klarar dig på att serva hos en auktoriserad samt godkänd verkstad, du behöver inte åka till just Mercedes TROR jag. Inte för de små servicarna åtminstone.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är ju EU-lag numera som gör att man kan låta mekonomen osv fixa servicarna med "original" delar, dvs inte mer original än att dom är tillverkade enligt samma specifikationer som original original...


Men man har större odds att få "går egentligen inte på garantin" fel fixade på "goodwill" om bilen är 100% servad enligt plan på märkesverkstad.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är ju EU-lag numera...

Hur är det med detta där egentligen? Har försökt läsa på de där reglerna någon gång i tiden men hittade inget konkret från den/de lagarna utan bara massa humba jumba från oberoende verkstäder och press.

Nybilsgarantin ska ju gälla, men om då Merca säljer utökad garanti gäller då fortfarande dessa regler?

Flertalet märken har ju ganska långa nybilsgarantier, vad säger lagen om nybilsgarantin och hur långt det sträcker sig? Alltså säg att lagen är 2 år nybilsgaranti oavsett märkesverkstad eller ej bara det är servat enligt märkets rekommendationer osv men utöver det så har dom rätt ställa krav på bilägarna för att garantin ska gälla?

Dom kan ju kalla den utökade garantin något annat en nybilsgaranti men ungefär med samma innebörd. Andra garantier som rost, elektronik och för den delen goodwill kan ju bli åtsidosatta beroende på vad reglerna säger.

Någon med koll på detta?
 

sportbike

Guest
"Gruppundantaget" som det kallas, kom 2003.
Detta innebär att man har full garanti på sin bil även om man servar den på en oberoende verkstad.
Men, garantireparationer, dvs där märkesverkstaden betalar, kan ju endast göras av dem, eftersom en fristående verkstad inte kan debitera reparation och reservdelar till densamma.
Nu finns det ju andra undantag, som till exempel VAG:s "Mobilitetsgaranti" som faller direkt om man inte lämnar bilen hos dem.
Men man kan fortfarande bestämma var man vill serva alldeles själv.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
något att kolla upp är ju vad den förlängda garantin täcker. ibland täcker den ju inte alls mycket.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tja, frågan är ju, kommer du att serva den efter bok på godkänd verkstad?
Det är ju förmodligen ett krav för att garantin ska gälla.

Jag hörde av en bekant att Kia's 7 årsgaranti innebär ungefär 35000:- i servicekostnader under samma tid (Ceed, bensin eller diesel glömde jag fråga) , visst servicen behöver göras ändå, men dom servicar som egentligen bara är ett olje/filterbyte kan man ju faktiskt göra själv, men då faller garantin.

Det finns väl ingen förutom eremiter som du (som iofs vad jag förstår inte köper ny bil utan hankar runt i dieslar från 1971) som börjar serva sin nya bil själv? Jag servar min gamla Nissan från 99 själv, men skulle aldrig komma på tanken med min nya Cittra, framförallt för att jag ej har tillgång till alla specialverktyg.

Och till frågan: Mercedes har inte så mycket kvalitet, så det kan vara en god investering om du skall ha bilen länge. Kolla bara (som tidigare sagts) att garantin gäller så många mil som du tänkt köra.

En annan skoj sak är att Mitsubishi lämnar 8 år på något som Mercedes lämnar 2 på. Kia 7 år osv...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns väl ingen förutom eremiter som du (som iofs vad jag förstår inte köper ny bil utan hankar runt i dieslar från 1971) som börjar serva sin nya bil själv? Jag servar min gamla Nissan från 99 själv, men skulle aldrig komma på tanken med min nya Cittra, framförallt för att jag ej har tillgång till alla specialverktyg.
Jag servar min -04'a, utplockad -05, själv. Började dock när garantin hade gått ut. Det krävs inte mycket specialverktyg för att byta olja mm själv, och jag tänker inte betala 3500 för att nån praoelev på en bilverkstad ska göra det åt mig! :fakta Lutar åt att jag byter kamremmen själv också iofs, kan jag göra det på hojar å racebussar så borde jag klara det på en vanlig bil också :rolleyes:
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag servar min -04'a, utplockad -05, själv. Började dock när garantin hade gått ut. Det krävs inte mycket specialverktyg för att byta olja mm själv, och jag tänker inte betala 3500 för att nån praoelev på en bilverkstad ska göra det åt mig! :fakta Lutar åt att jag byter kamremmen själv också iofs, kan jag göra det på hojar å racebussar så borde jag klara det på en vanlig bil också :rolleyes:

04an är ingen ny bil, den är 7 år gammal iår, vart i trafik i sex år. Den har väl inte sett någon garanti dom sista 4 åren?

Sen kostar inte en oljeservice 3500kr, snarare 1200kr om man går till mekonomen eller liknande, vilket är helt ok.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
04an är ingen ny bil, den är 7 år gammal iår, vart i trafik i sex år. Den har väl inte sett någon garanti dom sista 4 åren?

Sen kostar inte en oljeservice 3500kr, snarare 1200kr om man går till mekonomen eller liknande, vilket är helt ok.
Nej, nu är den inte speciellt ny, men jag började å andra sidan inte serva den nu i veckan heller ;) Så fort garantin tog slut började jag göra allt själv, och upptäckte hur mycket dom hade skitit i när dom servade den :huvet

Nej, bara rent oljebyte kanske är mindre skitdyrt, men i service ingår ju lite mer, koll av allt, tändstiftbyte ibland mm. Det tar ju max en timme att kolla igenom allt det där själv, det tar längre tid bara att lämna in bilen om nån annan ska göra det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag servar min -04'a, utplockad -05, själv. Började dock när garantin hade gått ut. Det krävs inte mycket specialverktyg för att byta olja mm själv, och jag tänker inte betala 3500 för att nån praoelev på en bilverkstad ska göra det åt mig! :fakta Lutar åt att jag byter kamremmen själv också iofs, kan jag göra det på hojar å racebussar så borde jag klara det på en vanlig bil också :rolleyes:

I princip alla jag känner byter olja själv på sina bilar när garantin har gått ut, om det är efter 2,3,5 eller 7 år är en annan sak.

Kia's förlängda garanti gäller såvitt jag förstår bara om man servar varenda gång på Kia-verkstad, annars har Kia 2 eller 3 år som alla andra.

7års garantin är således bra för att binda kunderna till att göra alla servicar på dyraste möjliga ställe.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
I princip alla jag känner byter olja själv på sina bilar när garantin har gått ut, om det är efter 2,3,5 eller 7 år är en annan sak.

Kia's förlängda garanti gäller såvitt jag förstår bara om man servar varenda gång på Kia-verkstad, annars har Kia 2 eller 3 år som alla andra.

7års garantin är således bra för att binda kunderna till att göra alla servicar på dyraste möjliga ställe.

Frågan är om inte det är värt för att få den extra garantin. På Mercan kostar garantin 9700kr/2 år bevisligen.

Om man är smart letar man upp en verkstad som är godkänd och samtidigt håller vettiga priser och springer inte till Hedin Bil och pröjsar.

Du kan ju också välja att ligga i smörjhålet hemma och serva själv. Garantin får du självklart se dig i stjärnorna efter då, valet är ju helt upp till ägaren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågan är om inte det är värt för att få den extra garantin. På Mercan kostar garantin 9700kr/2 år bevisligen.

Om man är smart letar man upp en verkstad som är godkänd och samtidigt håller vettiga priser och springer inte till Hedin Bil och pröjsar.

Du kan ju också välja att ligga i smörjhålet hemma och serva själv. Garantin får du självklart se dig i stjärnorna efter då, valet är ju helt upp till ägaren.

Det var ju ungefär det jag skrev, sen är det inte säkert att du kan serva någon annanstans, på bilens ordinarie garanti så får du serva på mekonomen, men den utökade har dom rätt att villkora med att den ska servar hos auktoriserad verkstad, eftersom man som kund köper till den utökade garantin.

Min bekant som kör KIA har valt att betala för servicen för att "få" den utökade garantin, trots att han servade den förra bilen hemma när den var 3år gammal.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Frågan är om inte det är värt för att få den extra garantin. På Mercan kostar garantin 9700kr/2 år bevisligen.

Om man är smart letar man upp en verkstad som är godkänd och samtidigt håller vettiga priser och springer inte till Hedin Bil och pröjsar.

Du kan ju också välja att ligga i smörjhålet hemma och serva själv. Garantin får du självklart se dig i stjärnorna efter då, valet är ju helt upp till ägaren.
Sen garantin gick ut på min bil har en givare för dryga 600kr gått sönder. Inkl en OBD2-läsare för 300kr, som jag iofs redan hade, så tjänade jag in att byta den själv utanför ev garanti på att skippa en halv service hos en verkstad...

Men visst, har man inget som helst intresse av att skruva bil, eller totalt saknar kunskap, så är det väl fiffigt att man kan köpa till en försäkring som täcker mycket. Men det gäller ju att hålla koll på villkoren, och att kolla lite statistik. Går inget sönder så är man ju blåst, vet man att såna bilar brukar rasa så kanske man tjänar på det, men då finns sällan förlängd garanti som ett alternativ heller :rolleyes:

Sen är det ganska tydligt om man kollar runt i bekantskapskretsen, dom som inte kan ett smack om bilar måste alltid byta dom mest konstiga saker på servicen, från vinkelflänsar i bakaxelsocklarna till överliggande ventilfästen och vevstakshållare. Dom som däremot har ett visst kunnande och intresse behöver sällan byta sånt...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top