roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Det kommerTackar, var lite nyfiken på svaret.
Har sett statistiken, kan tycka en aning missvisande. Eller kanske inte rent statiskt men skulle gärna sett det lite mera uppdelat.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det kommerTackar, var lite nyfiken på svaret.
Har sett statistiken, kan tycka en aning missvisande. Eller kanske inte rent statiskt men skulle gärna sett det lite mera uppdelat.
Extremt beteende för mig är när man ägnar sig åt saker som är rejält över gränsen för det tillåtna och samtidigt stör och/eller orsakar fara för andra... De som ägnar sig åt detta vill jag gärna inte behöva försvara eller vara med och ta ansvar för som motorcyklist.
Det handlar kort sagt om att bete sig ansvarsfullt och handla omdömesfullt när man är bland medmänniskor. Att dra på lite grann på en kurvig favoritväg med gles trafik och köra på bakhjulet när det passar är definitivt inte extremt beteende för mig, även om det inte är lagligt.
Nej, jag tror jag både förstår och sympatiserar med hur Du tänker. Tolkar jag Dig rätt har alltså juvelen i länken, om uppgifterna stämmer, måhända passerat den gränsen oavsett körkortsinnehav eller ej?
Bra tankar. Vi är ju en hel del mc-förare som tror oss veta att ännu mera övervakning, ännu mera tvång och ännu fler restriktioner endast drabbar de redan frälsta och skötsamma, buset skiter väl i vilket?Ja, jag tror gränsen är passerad i det här fallet. Det innebär inte att jag nödvändigtvis tycker att det är rätt väg att gå att införa hårdare regler, bevakning och liknande för att försöka sätta dit motorcyklister som någon gång går över gränsen för vad som kan anses vara "extremt beteende" - då hamnar man i en betydligt större principiell diskussion och jag tycker det är fel väg att gå av så många anledningar. Den utveckling jag skulle vilja se är snarare att uppnå större frihet genom att visa att vi tar ansvar, även om en sådan utveckling i nuläget kanske inte är så sannolik.
Det vi som motorcyklister behöver tänka på är att om vi skall ha någon framgång kan vi själva inte ha en syn på vad som anses OK som fundamentalt skiljer sig från åsikten hos allmänheten i stort - då kommer vi inte få något gehör. Detta kan vi jobba med från två håll: Vi kan förändra våra attityder och vi kan förändra allmänhetens bild av oss genom att bidra till en mer nyanserad och faktabaserad diskussion. Vad gäller det senare gör t ex SMC sen länge ett bra jobb med att lyfta fram fakta för att ta död på myter bland icke-motorcyklister - ofta baserade på hur vi framställs i media och utifrån hur de värsta rötäggen agerar.
Bra tankar. Vi är ju en hel del mc-förare som tror oss veta att ännu mera övervakning, ännu mera tvång och ännu fler restriktioner endast drabbar de redan frälsta och skötsamma, buset skiter väl i vilket?
Men hur förklarar man detta för en hord byråkrater i TrVs dunkla korridorer? Hur gör man detta trovärdigt? Finns exempel? Paralleller? Historiska fakta?
Ah, jag anar att Du antyder att ett uns hälsosam självkritik och korrigerande åtgärder av vår hittillsvarande argumentation kan agera isbrytare? Intressant spår, spinn gärna vidare på det! Vad skulle vi motorcyklister kunna föreslå för åtgärd som dessutom vore möjlig att följa upp?Tyvärr tror jag bara resultat har någon betydelse för dem. Vi måste kunna visa på en faktisk minskning av MC-olyckor och kunna sätta detta i samband med hur vi själva bidragit till detta. Även där jobbar vi i motvind. Om vi exempelvis själva skulle kunna bidra till en minskning av antalet olyckor (vilket jag är övertygade om att vi redan gjort på många sätt) kommer det alltid finnas någon TrV-byråkrat som tolkar statistiken som att all eventuell utveckling i positiv riktning beror på åtgärder som sänkta hastighetsgränser eller som väljer att tolka utvecklingen som mer negativ än den är och därigenom motivera ytterligare frihecsbegränsande åtgärder osv.
Skall vi nu hitta på några förslag till åtgärder från eget håll måste det alltså vara sådana som vi är övertygade kan bidra till färre olyckor.
Njae Tobbe, problemet är inte att det mailas för mycket till TrV - Du missar poängen. Problemet är snarare att denna typ av händelse för den oinvigde byråkraten medvetet eller omedvetet misstolkas som representiv för motorcyklister i allmänhet och plasträserpiloter i synnerhet - vi är ett gäng nöjesåkande adrenalinstinna nöjesåkare som skiter i medtrafikanter och regelverk utan jagar våra fartkickar utan ringaste tanke på morgondagen. Typ.Att det mailas olika medie uppgifter till myndigheter m.fl. tillhör en demokrati. Det är inget som går eller skall förhindras.
Däremot borde smc fokusera mer på klass1 mopederna eftersom dom idag går såpass snabbt och inte kan ses som en cyckel med hjälpmotor. Ett exempel är deras egenarrangerade moppeträffar som kanske behöver bli uppstyrda av en seriös aktör. Med lite stöd slipper vi att rubriker såsom " 400 mopeder körde som idioter genom Göterborg på gator och trotoarer. Man orskade flera olyckstillbud o.s.v."
Att jobba med den gruppen är viktigt om vill ha fler yngre mc förare som tar t.ex A2 körkort när dom är 18 år - 20 år. Det är är viktigt att dom får en bra attityd till moped- och mc körning redan som tonåringar.
Nej, jag tror jag både förstår och sympatiserar med hur Du tänker. Tolkar jag Dig rätt har alltså juvelen i länken, om uppgifterna stämmer, måhända passerat den gränsen oavsett körkortsinnehav eller ej?
Nej, vi är överens om att uppgifterna är knapphändiga. I min värld baseras vårt resonemang på att:Läste nu nyheten igen och inser att den ger en allt för knapphändig beskrivning av händelsen och sammanhanget för att jag egentligen skall kunna ta ställning till om jag tycker det är extremt beteende eller ej. Det framgår inte i vilken trafiksituation bakhjulskörningen och fortkörningen skett, om rondell-incidenten skett på en tom väg, om körningen på cykelbana skett på ett sett som orsakade fara för cyklister osv. Att köra mellan stillastående bilar vid ett rödljus kan ju dessutom vara lagligt om det sker på rätt sätt. Så som händelsen beskrivs finns det nog utrymme för att händelsen var allt ifrån väldigt extrem till bara olaglig.
Önskar jag satt på några patentlösningar. Jag tror inte bara det handlar om självkritik, utan också om att vara stolta över det ansvar vi faktiskt redan tar och att bli ännu bättre på att leda det i bevis. Att när vi gör olika insatser också ha i åtanke på hur vi kan följa upp dem och använda statistik för att visa på att det vi gör får effekt. Många orsakssamband är naturligtvis ohyggligt svåra att leda i bevis, men det är återigen resultat som räknas. Ser vi en faktisk minskning i antalet olyckor är det mycket lättare att argumentera för vårt bidrag till detta än att försöka förklara att det inte beror på oss om olyckorna ökar. Sen handlar det naturligtvis, som du är inne på, om kompetens och enträget arbete. Vi får helt enkelt vara bättre än myndigheterna på att ta fram relevant fakta och forskning - där tycker jag våra myndigheter ofta visar påfallande brister.Ah, jag anar att Du antyder att ett uns hälsosam självkritik och korrigerande åtgärder av vår hittillsvarande argumentation kan agera isbrytare? Intressant spår, spinn gärna vidare på det! Vad skulle vi motorcyklister kunna föreslå för åtgärd som dessutom vore möjlig att följa upp?
När det gäller TrVs fallenhet att tolka alla siffror till egen fördel gäller det nog att vi måste se till att uppbåda egna duktiga statistiker att vässa argumenten med. Tyvärr är det TrV som sitter på pengarna, vi får se till att agera klokt i det lilla...
Nej, vi är överens om att uppgifterna är knapphändiga. I min värld baseras vårt resonemang på att:
1 - killen körde oskattad, oreggat och utan plåt.
2 - killen hjulade, förmodligen hyfsat olämpligt till då lagen fanns i närheten.
3 - killen försökte därefter åka från polisen i hög fart, mot körriktningen i rondell och på cykelväg
4 - det relativt höga bötesbeloppet tyder på få förmildrande omständigheter.
Mer framgår inte, så vi får helt enkelt basera våra spekulationer på det. Till dess att fler fakta framkommer.
Men - han hade av allt att döma körkort, bar lagstadgad säkerhetsutrustning och körde nykter. Det passar liksom inte in i bilden...
Ja, jag förväntar mig egentligen inte någon "snake oil" eller universalmedicin - men det är intressant att bolla tankarÖnskar jag satt på några patentlösningar. Jag tror inte bara det handlar om självkritik, utan också om att vara stolta över det ansvar vi faktiskt redan tar och att bli ännu bättre på att leda det i bevis. Att när vi gör olika insatser också ha i åtanke på hur vi kan följa upp dem och använda statistik för att visa på att det vi gör får effekt. Många orsakssamband är naturligtvis ohyggligt svåra att leda i bevis, men det är återigen resultat som räknas. Ser vi en faktisk minskning i antalet olyckor är det mycket lättare att argumentera för vårt bidrag till detta än att försöka förklara att det inte beror på oss om olyckorna ökar. Sen handlar det naturligtvis, som du är inne på, om kompetens och enträget arbete. Vi får helt enkelt vara bättre än myndigheterna på att ta fram relevant fakta och forskning - där tycker jag våra myndigheter ofta visar påfallande brister.
Nej, vi är överens om att uppgifterna är knapphändiga. I min värld baseras vårt resonemang på att:
1 - killen körde oskattad, oreggat och utan plåt.
2 - killen hjulade, förmodligen hyfsat olämpligt till då lagen fanns i närheten.
3 - killen försökte därefter åka från polisen i hög fart, mot körriktningen i rondell och på cykelväg
4 - det relativt höga bötesbeloppet tyder på få förmildrande omständigheter.
Mer framgår inte, så vi får helt enkelt basera våra spekulationer på det. Till dess att fler fakta framkommer.
Men - han hade av allt att döma körkort, bar lagstadgad säkerhetsutrustning och körde nykter. Det passar liksom inte in i bilden...
Mmm, nu tror jag möjligen att körkortsindragningen är ett ärende för Länsstyrelse/TrV efter att "dom" fastställs och därför inte en fråga som prövas av domstol. Tror jagNu är jag kanske lite naiv, men borde inte allt detta resultera i indraget körkort med om sådant fanns? Det står det ju inte heller något om.
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |