Förklara ordet servitut?

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Hej!
Jag känner mig som den trögaste människan på jorden just nu!
Jag och min sambo håller på att köpa tomt. Det finns några servitut inblandade i köpet MEN.... vad betyder det att man har servitut på tex en väg??? Jag frågade lantmäteriet, markägaren, mina föräldrar, polare och jag har slagit upp ordet men jag fattar fortfarande inte..... Kan någon förkala för mig så jag fattar???:va

Rock On / Per

Servitut (av latin servitus, egentligen ’slaveri, beroende, osjälvständigt tillstånd’, av servus, ’slav’) utmärker inom juridiken det förhållande att ägaren eller innehavaren av en fastighet har i denna sin egenskap – alltså ej i fall han säljer fastigheten – rätt att, för obehindrat bruk eller bättre tillgodogörande av densamma, i viss begränsad omfattning tillgodogöra sig förmåner, som egentligen tillhör en annan närliggande fastighet.

Saxat från Wikipedia.org

servitut har jag fattat som att det ex. är en bit väg som man tillåts använda för att komma till sin fastighet

Servituten kan i fråga om innehållet vara av mångfaldig art, till exempel:

* vägrättigheter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Servitut

typ, man har rätt att köra på grannens mark(väg) för att ta sig fram till sitt hus ?

skriva avtal med markägaren?

Last edited:
Servitut (av latin servitus, egentligen ’slaveri, beroende, osjälvständigt tillstånd’, av servus, ’slav’) utmärker inom juridiken det förhållande att ägaren eller innehavaren av en fastighet har i denna sin egenskap – alltså ej i fall han säljer fastigheten – rätt att, för obehindrat bruk eller bättre tillgodogörande av densamma, i viss begränsad omfattning tillgodogöra sig förmåner, som egentligen tillhör en annan närliggande fastighet.

Saxat från Wikipedia.org

detta har jag redan läst och det blev jag inte klokare av! Men tack ändå.

Det kan vara servitut för tex. VA, om något händer med vattenledningarna så har VA-verket rätt att gå in och gräva upp på din tomt och när de grävt färdigt så fårdu nog återställa själv.

servitut har jag fattat som att det ex. är en bit väg som man tillåts använda för att komma till sin fastighet

Servituten kan i fråga om innehållet vara av mångfaldig art, till exempel:

* vägrättigheter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Servitut

typ, man måste köra på grannens mark(väg) för att ta sig fram till sitt hus

ok tror att jag börjar förstå men i detta fallet så handlar det inte om en väg utan en bit av tomten som markägaren tycker att vi ska betala för fast det blir ett servitut? :va fan vad knepigt, får man verkligen göra så? betala för en bit tomt som man ändå inte äger eller?

ok tror att jag börjar förstå men i detta fallet så handlar det inte om en väg utan en bit av tomten som markägaren tycker att vi ska betala för fast det blir ett servitut? :va fan vad knepigt, får man verkligen göra så? betala för en bit tomt som man ändå inte äger eller?

Vad är det för typ av servitut? Varför vill han ha tillgång till er tomt?

Vad är det för typ av servitut? Varför vill han ha tillgång till er tomt?

Problemet är att tomten gränsar mot brukad mark och då måste våran tomtgräns vara minst 10meter ifrån gränsen till den brukade marken. Då vill han ge oss servitut på 10x40 meter till trekammarbrunnen och infiltrationen. denna tomtbiten kommer på pappret tillhöra honom fast vi kommer att använda den som tomt och då betala för den (tycker han)... hänger ni med, knappt så jag gör iaf

Problemet är att tomten gränsar mot brukad mark och då måste våran tomtgräns vara minst 10meter ifrån gränsen till den brukade marken. Då vill han ge oss servitut på 10x40 meter till trekammarbrunnen och infiltrationen. denna tomtbiten kommer på pappret tillhöra honom fast vi kommer att använda den som tomt och då betala för den (tycker han)... hänger ni med, knappt så jag gör iaf

Är det för att han skall kunna ta sig ut på åkern med traktorn?

Tomten tillhör väl er fast han får lov att köra över den med traktorn för att komma ut på sin åker?

jo, det är inte så ovanligt, vad som är rimligt att betala vet jag inte men det bör inte vara så svårt att hitta exempel på det

Känns skitkonstigt att betala för något som inte är vårat och betala ränta på.

Kan inte jag bara köpa markstumpen och inte ha tomten på den utan bara brunnen och typ ängsmark eller nått?

jag fattar det som tvärtom, de får "låna" en del av hans mark

helt rätt!!! marken är hans fast vi får servitut och därmed nyttja den men inte kalla den för tomt! MEN BETALA FÅR VI!!!

enligt wikipedia så finns det positiva och negativa servitut....

hhmm jo det kan hända. Men tomten är avstyckad och vi skrev ett förköpskontrakt för tre veckor sen och betalade handpenning. Nu ringde han för en timme sen och menade att vi skulle minska tomten med 400 kvadrat och istället få servitut på just dom 400 kvadratmetrarna (till trekammaren och infiltrationen på pappret). Detta innebär att tomten kommer att gränsa till den brukade marken vilket den inte får göra och vi ska betala lika mycket och inte äga den utan bara ha servitut. jag ska rita hur det ser ut!

Mitt tips är att vända sig till en jurist som kan fastighetsrätt. Servitut kan vara en riktig snårskog.

Kan ju bli så att juristen betalar sig själv om ni får värdefulla tips.

Mitt tips är att vända sig till en jurist som kan fastighetsrätt. Servitut kan vara en riktig snårskog.

Kan ju bli så att juristen betalar sig själv om ni får värdefulla tips.

att anlita en jurist känns inte aktuellt det är ju våra blivande grannar och vi vill inte göra oss ovänner med dom riktigt än!

såhär ser det ut ungefär inte riktigt skale enligt men det är principen.

alltså om man inte fixar det som han vill så kommer det att bli en remsa på 10x40 meter som han inte kommer att kunna använda!

servitut.jpg

Hmm, jag är i ungefär samma sits som du. Det är knepigt som fan det här med servitut, i mitt fall är det ett arrende av vår mark som måste sägas upp i förtid (löper till 2012) för att vi ska ha tomt på vår egna mark för att bygga kåk. Därefter behöver jag ett servitut för att få anlägga en väg över angränsande mark som ej tillhör oss. Jag har dock inte kommit så långt i det hela än men jag anar redan trubbel :(

Jag kan ju förstå att du ej vill sätta dig upp mot honom då det är blivande grannar men har ni redan skrivit kontraktet UTAN servitutet, mao att ni äger den mark han vill att ni ska "köpa", så är den ju redan er. Här har han gjort en miss och kommit på i efterhand att han vill fortsätta ägandet av den marken. Varför förstår jag ej, han måste se en vinning i det hela som jag ej gör.
Men gör en kompromiss, räkna ut kvm-priset på tomten, dra av för 400kvm och sedan arrenderar du marken där löpande på 25års-period där du har försköpsrätt om han säljer sin gård. Då till gällande marknadsvärde. Och kanske ge honom förköpsrätt till hus/gård om ni säljer, också till gällande marknardsvärde såklart.
Ähh, vad fan vet jag egentligen? Köper du hus från en husleverantör så brukar de hjälpa dig med alla de juridiska frågorna, även kvalitetsansvarig eller dylikt borde kunna hjälpa dig att utfärda ett bra kontrakt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman