Förklara ordet servitut?

att anlita en jurist känns inte aktuellt det är ju våra blivande grannar och vi vill inte göra oss ovänner med dom riktigt än!

såhär ser det ut ungefär inte riktigt skale enligt men det är principen.

alltså om man inte fixar det som han vill så kommer det att bli en remsa på 10x40 meter som han inte kommer att kunna använda!

Vad jag menar är att juristen kan hjälpa er att reda ut begreppen, inte nödvändigtvis starta en tvist. Det finns olika typer av servitut och i vissa fall är dom "orubbliga". Dvs bonden kan ställa sig på huvudet om han vill, servitutet blir kvar ändå.

Om juristen tittar på vad det är som gäller i erat fall så kan ni känna er säkrare i förhandlingarna och förhoppningsvis inte bli lurade på onödiga pengar.

Edit: Hittade en länk där Uppsala kommun gör ett försök att förklara servitutsbegreppen

Last edited:
Prata med lantmäteriet, det är dom som sköter allt som har med fastigheter att göra. Ring till kommunkontoret och be att få prata med en lantmätare, har ni inget kommunalt lantmäteri skickar de dig vidare till statliga lantmäteriet.

Men så här då.

1. Privatperson får inte äga tomtmark närmare brukad åker än 10 meter.

2. Bonden kan inte plöja åkern / bruka marken för det vore obra för vår gode tomtköpares infiltration och trekammarbrunn.

3. Bonden vill ha ersättning för detta.

Så fattade jag de hela iaf,:va

Hej
Vet inte om jag bidrar med nåt, men jag gör ett försök...

Servitut kan vara antingen "härskande" eller "tjänande".
Tjänande servitut har den som äger fastigheten ifråga.
Härskande servitut har den som nyttjar marken, som alltså är någon annans.

Om ett servitut väl är bildat så är det näst intill omöjligt att häva, det är alltså en ganska stor grej som bör tänkas igenom noga.
Ett servitut är också ändast i undantagsfall tidsbegränsade.

Om jag har tolkat tidigare inlägg rätt så har markägaren inget behov av dessa tio meter mark för transport eller liknande, men han får inte sälja den då det innebär att tomtgränsen kommer för nära den brukade marken.

Om det dessutom är så att köpehandlingar är klara och påskrivna med tomtgräns klart definierad - då kan han inte göra så mycket annat än att minska sin egen bruksmark med 400m2 för att skapa denna "säkerhetszon". Om man vill hävda sin rätt, men det kanske är dumt... :rolleyes:

Jag skulle dock inte betala marknadspris för mark där jag har nyttjanderätten på servitut - det blir ju inte MIN mark.

Kanske sent och rörigt, men jag fick ju skriva ett inlägg iallafall :tungan

Det här var lite intressant, ska fundera lite om jag kommer på nåt bra...

Det kan vara servitut för tex. VA, om något händer med vattenledningarna så har VA-verket rätt att gå in och gräva upp på din tomt och när de grävt färdigt så fårdu nog återställa själv.

Fel

Entreprenören är ansvarig för återställandet.

Last edited:
Orkade inte läsa hela tråden, men om det har något med besprutning i närheten av din brunn skulle jag tänka till igen. Brukar vara så att han inte får bespruta för nära din tomt. Just därför vill han inte att du ska få ha det som "tomt" i juridisk mening.

Orkade inte läsa hela tråden, men om det har något med besprutning i närheten av din brunn skulle jag tänka till igen. Brukar vara så att han inte får bespruta för nära din tomt. Just därför vill han inte att du ska få ha det som "tomt" i juridisk mening.

Det borde vara något sådant. Min tomtbit på ca 4000kvm ligger med jordbruksmark runt hela=kan bli problem. Men i mitt fall är det enkelt då jag även kommer äga "marken" runt tomten i den mån det behövs=10m om det är normen. Förvisso så kommer inte min infiltrationsbädd ligga närmre än 10m från min egen tomtgräns, det kanske är det de går på?
Det är iaf en djungel det här med att bygga hus, vi har precis börjat spåna litegrann och redan har man stött på problem :(

Det borde vara något sådant. Min tomtbit på ca 4000kvm ligger med jordbruksmark runt hela=kan bli problem. Men i mitt fall är det enkelt då jag även kommer äga "marken" runt tomten i den mån det behövs=10m om det är normen. Förvisso så kommer inte min infiltrationsbädd ligga närmre än 10m från min egen tomtgräns, det kanske är det de går på?
Det är iaf en djungel det här med att bygga hus, vi har precis börjat spåna litegrann och redan har man stött på problem :(

Lagen är ju en sak. Sen är det ju till dig hurvida dina barn ska få leka på tomten när det sprutas. Hålla dem inne den dan kanske funkar men veckan ut o.s.v.

Lagen är ju en sak. Sen är det ju till dig hurvida dina barn ska få leka på tomten när det sprutas. Hålla dem inne den dan kanske funkar men veckan ut o.s.v.

Ähh, ungarna har väl bättre saker att oroa sig för. Hur de ska komma över vägen ner till sjön tex utan att bli överkörda av en Scania. Eller hur de undviker hjärntumörerna efter all daglig strålning etc :gnissla
Under alla mina år ute på landet så har jag bara sett ett potatisland blivit besprutat med nåt, alla andra markerna har bara gödslats och det är fan värre då bönderna tydligen saknar luktsinne och medkänsla, även etik och moral är de dåliga på :mad:

Tack för alla svar det har varit jävligt bra med argument idag.... Men nu är det löst!
Lantmäteriet har kommit på att det inte finns någon lag på att det ska vara 10 meter från brukad mark utan det är bara en rekomendation....:va
så nu vill säljaren flytta hela tomten så han slipper att få 400kvm som han inte kan ha till något. jättebra tycker jag för vi kommer att få det bättre! men kåken måste nog flyttas ganska långt från marken så det blir ganska trångt för garaget så säljaren fick bjuda på 5 meter längre tomt ca 200kvm så blev alla nöjda!

Rock On / Per

Tack för alla svar det har varit jävligt bra med argument idag.... Men nu är det löst!
Lantmäteriet har kommit på att det inte finns någon lag på att det ska vara 10 meter från brukad mark utan det är bara en rekomendation....:va
så nu vill säljaren flytta hela tomten så han slipper att få 400kvm som han inte kan ha till något. jättebra tycker jag för vi kommer att få det bättre! men kåken måste nog flyttas ganska långt från marken så det blir ganska trångt för garaget så säljaren fick bjuda på 5 meter längre tomt ca 200kvm så blev alla nöjda!

Rock On / Per

Skönt att det löste sig så smidigt! Instämmer med Jonte och säger Lycka till med resten!

Hej!
Jag känner mig som den trögaste människan på jorden just nu!
Jag och min sambo håller på att köpa tomt. Det finns några servitut inblandade i köpet MEN.... vad betyder det att man har servitut på tex en väg??? Jag frågade lantmäteriet, markägaren, mina föräldrar, polare och jag har slagit upp ordet men jag fattar fortfarande inte..... Kan någon förkala för mig så jag fattar???:va

Rock On / Per

Ett servitut är en rättighet för en fastighet (härskande) på en annan fastighet (belastande). Rättigheten kan vara t ex rätt till väg, ledningar av olika slag, brunn, m.m. Rättigheten följer fastigheten.

Servitut kan bildas på två olika sätt, antingen genom att lantmäteriet tillskapar det och då kallas det officialservitut och blir inskrivet i fastighetsregistret och blir därmed gällande mot tredje man dvs rätten är skyddad gentemot alla framtida ägare. Servitut kan även tillskapas genom avtal mellan fastighetsägare om man går till inskrivningsmyndigheten och låter dem registrera servitutet mot en mindre avgift blir även det gällande mot tredje man. Gör man inte det så kan servitutet försvinna om det inte villkoras in i framtida köp.

Jag har fått för lite information om varför säljaren vill ändra i kontraktet, men lantmäteriet borde kunna förklara varför. Kanske är det så att det inte går att avstycka enligt det köpekontrakt ni skrivit och därför måste det ändras. För att lantmäteriet ska genomföra en avstyckning av en bostadstomt måste alltid utfartsfrågan lösas samt tillgång till en godkänd vatten och avloppslösning finnas. Ibland går det att lösa vatten och avlopp inom den avstyckade tomten, men ibland är den inte tillräckligt stor och då måste man tillskapa servitut. Det är mycket vanligt att man löser den frågan med servitut. I det här fallet är det säljaren som blir belastad av servitutet, han äger fortfarande marken, men ni får rätt att lägga ner alternativt om ledningarna redan finns nyttja de befintliga ledningarna för infiltration. I övrigt kan han nyttja marken som vanligt så länge era ledningar och infiltrationsanläggningen inte skadas.

Jag skulle också reagera om jag först fick ett pris på en fastighet som var t ex 2000 kvm och sen kom säljaren och sa att jag ska betala lika mycket för 1600 kvm och ett servitut på cirka 400 kvm. Det är ju inte riktigt samma sak att äga hela marken och bara få servitut på området. Men det är inte helt lätt att uttala sig utan att veta alla förutsättningar. Jag håller med om att du inte bör koppla in en jurist och göra dig ovän med din framtida granne, men ring och prata med lantmätaren, om ni har lämnat in en ansökan om avstyckning redan så finns det en handläggare som är ansvarig för ärendet och som ska kunna förklara allt i detalj för dig.

Rock on!

Jag skulle dock inte betala marknadspris för mark där jag har nyttjanderätten på servitut - det blir ju inte MIN mark.

Näe jag skulle inte heller göra det. Det positiva är dock att det höjer värdet på fastigheten att ha vatten- och avloppsfrågorna juridiskt tryggade genom officialservitut.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back