Förgasarna xj 400

...angående att få på luftburkens anslutningar efteråt. De flesta har ett stort hål baktill (med borttaget luftfilter) så att man efter en grov första syftning efteråt kan sträcka in handen i burken bakifrån och pilla på det man inte kom åt från utsidan. S.k. "fisting". :brynad Varken värme, glidmedel eller våld behövs. Inte på mina Banditer iaf.
 
Uppdatering: Jag lever ett pendlingsliv och fick fokusera helgen på min Ninja istället. Fortsättning följer när tid finns:o
 
Uppdatering.

Har varit ledig några dagar nu men inte fått hojen att gå alls bra. Gav mig fan på att jag skulle utesluta att förgasarna är skitiga, så jag har splittat alla fyra, köpt en ultraljudstvätt och en kompressor. Lyckligtvis har jag ju en obrukbar uppsättning förgasare sedan tidigare som jag övade på innan jag tog isär allt.
Den tog jag isär, rengjorde och satte ihop igen och den blev jävligt ren i tvätten o med tryckluften.
Nu håller jag på med de som ska sitta på hojen sen och har faktiskt hittat endel skit här o var. Det känns bra.
Vet inte vad den gör eller vad den heter, men inuti förgasaren sitter det en ”plupp” med ett litet filter på. I anslutning till flottören. Den var rätt skitig på ett par av förgasarna. Det är nu åtgärdat och ”förgasarhusen” ligger tomma i utraljudstvätten.
Jag hoppas att detta ska göra susen. Fortsättning följer.
 
Uppdatering.
Nu är förgasarna ihopsmällda och sitter på hojen.
Den behövde lite gas för att starta men nu går den BETYDLIGT bättre. Håller tomgången och varvar villigt. Jag skulle säga att problemet är löst. Jag ska ut och dubbelkolla strax och stressköra den lite, men det verkar bra nu.
Det jag har gjort är att ta ner förgasarna så mycket det har gått, blåst ur allt jag kunnat med tryckluft och sedan kört husen i UL-tvätten i typ någon timme iaf.
Jag använde mig också av tipset att värma insugsgummina med värmepistol när dom skulle monteras vilket gjorde det till en fröjd jämför med kallt gummi.
Jag har lärt mig en jäkla massa hittills pga det här och det känns roligt.
Lärdom 1: Gör ren ortentlgit från början.
Lärdom 2: Om möjligt föröva innan du gör det på riktigt.
Tack för alla tips.
 
Jag bänksynkade förgasarna innan jag satte ihop dom. Behövs det framåt får jag synka med Vakummätare, men det får bli ett senare projekt.
 
Som en liten uppdatering med hojen.
Det mesta sitter ihop nu efter varit helt nerplockad under våren. Den har gått bra efter jag tvättade förgasarna men när det stått ute över natten istället för i garaget så startar den bara på gas.
Jag misstänkte ventilerna eftersom den har gått 6900mil och förmodligen har varit eftersatt.
Mycket riktigt var det så. Nästan alla spelen var för tajta. Två av inventilerna var under 0.05mm. Så nu är nya shims beställda och jag ska försöka byta det när tid finns någon helg framöver.
Det är första gången jag gör ventilerna så det blir spännande att se om jag har tänkte rätt^^
 
Att väcka gamla trådar är kul! :hej

Jag har en XJ400 -82:a på ingång där jag med största sannolikhet behöver pyssla med förgasarna. Nu är det pga. av eftermonterade kon-filter men ändå.

Däremot har jag gjort samma resa du gjort fast på en XJ650 -82:a.
Där var ventilerna utan för spec. och blev en lärdom och ett bra resultat efter att jag fått rätt spec på alla ventilerna.
Efter det förgasarrenovering med nya packningar, bänk-synkning av förgasarna, "colour-tuning" och till sist vacuum-justering. Nu går den XJ650:n hur fint som helst.

Jag är dock väldigt nyfiken på hur det gick för dig efter att du ventiljusterat??
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top