Förgasarmodifiering RS250R

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Förgasarna i Skatungen är modifierade. De har ett borrat 1,5 mm hål mitt i trotteln på dess framsida 3mm under insugets överkant. Varför har man gjort så?

Det borde ju förändra hur förgasaren fungerar från stängd till ca 1/8dels öppen trottel. Exakt hur det påverkar blir jag lite osäker på men gissar att man gjort så för att öka venturieffekten vid låga varvtal för att kunna bestycka på ett visst sätt för halv till fullgas utan att den blir okörbar på litet gaspådrag. Avd snillen spekulerar. :tungan

Teddy skrev:
2588133 Förgasarna i Skatungen är modifierade. De har ett borrat 1,5 mm hål mitt i trotteln på dess framsida 3mm under insugets överkant. Varför har man gjort så?

Om jag inte minns fel så är det en modifiering som man kunde göra när man bygger om en RS250 utan airbox till en RS250 med airbox. Fick det tipset av Kihlander vill jag minnas...
/ Magnus

Linmag skrev:
2588207 Om jag inte minns fel så är det en modifiering som man kunde göra när man bygger om en RS250 utan airbox till en RS250 med airbox. Fick det tipset av Kihlander vill jag minnas...
/ Magnus
Det stämmer säkert för det är ju just en 96'a jag har som konstruerades original utan airbox men som sedan fått en monterad på sig i efterhand.

Linmag skrev:
2588207 Om jag inte minns fel så är det en modifiering som man kunde göra när man bygger om en RS250 utan airbox till en RS250 med airbox. Fick det tipset av Kihlander vill jag minnas...
/ Magnus
Då frågar man sig ju varför man måste göra så iom ombyggnationen?

Gustav O skrev:
2588233 Då frågar man sig ju varför man måste göra så iom ombyggnationen?

Inte den blekaste :) Minns bara att jag fick det tipset när jag monterade airbox på min f.d. RS250. Fast jag borrade aldrig några hål, så om det gett någon effekt på bestyckning, körbarhet m.m. vet jag inte.
/ Magnus

Gustav O skrev:
2588233 Då frågar man sig ju varför man måste göra så iom ombyggnationen?

för att minska lufttrycket på trotteln (första gissningen)

hoppade över andra gissningen (var för gat relaterat)

*/ ?>
Back