Förgasarknas

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Min stackars mc har gått lite dåligt, haft mycket vibrationer o läckt ur förgasarna ett tag nu så jag tänkte ta tag i det hela. Tog isär alltihop o blåste rent alla munstycken och körde med rengöringsspray o grejer, motionerade nålventilerna o så vidare.
Den ska in för att synka dom i början av veckan.

Satte ihop och startade monstret, det slutade läcka ur dom, vibrationerna blev markant mindre, men en sak kvarstod och blev lite värre tillochmed.
När man gör en snabb fullgasning, när man kör med den, så tvekar den, vill inte riktigt gå på alla cylindrarna typ. Men gasar man upp lite långsammare så kommer den som det ska.

Är det nån guru som kan tala om för mig vad jag har missat eller behöver ändra på?

Låter i mina öron som vanliga trottelförgasare utan acc-pump. De tål inte att snärtas upp i topp, utan måste smygas.

Förgasarna

Sitter ett ett gäng Mikuni Flatside på den,tror de e 34mm på dom...
Den kan även vara lite tvekande nån gång när jag smugit upp i varv oxå.....

Den SKA tveka på aggressivt gasande, även här har Mr Bernoulli sitt finger med i spelet. Över 5000 varv ska den inte tveka på full gas. Att den tvekar på långsamma pådrag - om det är varm motor, höj trottelnålarna ett hack. Är motorn kall och den tvekar... är det normalt.

Se till att flottörnivån är 17 mm, de brukar ligga närmare 20 mm från fabrik - om ingen justerat dem.

MMMmm

andersbrink skrev:
2293528 Den SKA tveka på aggressivt gasande, även här har Mr Bernoulli sitt finger med i spelet. Över 5000 varv ska den inte tveka på full gas. Att den tvekar på långsamma pådrag - om det är varm motor, höj trottelnålarna ett hack. Är motorn kall och den tvekar... är det normalt.

Se till att flottörnivån är 17 mm, de brukar ligga närmare 20 mm från fabrik - om ingen justerat dem.

Ok, nålen sitter i mellersta hacket så man kanske kan pröva. Mäter man mellan godset i förgasaren och blecket där nålventilen ligger an eller?

andersbrink skrev:
2293528 Den SKA tveka på aggressivt gasande, även här har Mr Bernoulli sitt finger med i spelet. Över 5000 varv ska den inte tveka på full gas. Att den tvekar på långsamma pådrag - om det är varm motor, höj trottelnålarna ett hack. Är motorn kall och den tvekar... är det normalt.

Om man har 17mm då och man misstänker att man tömmer flotörhusen vid fullgas, skall jag inte höja nivån då eller hjälper det inte? Flyttar jag bara tiden innan jag tömt husen då eller.

Skruva ut blandningsskruvarna, börja med 1/2-varv åt gången. Min MC var likadan, nu reagerar den som den ska på gaspådrag. Skruva in alla skruvar så dom bottnar, ut med alla ca 2 varv...sen testar du med 0,5 varv utåt åt gången.

Var noga med att alla är lika utskruvade.

Fender

Dålig på förgasare.

Fender skrev:
2293571 Skruva ut blandningsskruvarna, börja med 1/2-varv åt gången. Min MC var likadan, nu reagerar den som den ska på gaspådrag. Skruva in alla skruvar så dom bottnar, ut med alla ca 2 varv...sen testar du med 0,5 varv utåt åt gången.

Var noga med att alla är lika utskruvade.

Fender

Vilken är blandingsskruven, är det den större som sitter på undersidan typ??
Dricker lite öl nu, lite förvirrad.... ;-)

Tömda förgasare fixar man inte med högre bensinnivå i flottörhuset. man fixar det med mer flöde i bensintillförseln. Använd ett STORT soppafilter - de små flödar för dåligt.

Luftskruvarna 2 varv ut är för fett på RS'ar. Börja med 0.75 varv ut och gå i steg om 1/4 varv tills den går som den ska på tomgången med uppvärmd motor. Se sticky-tråden för information om hur det går till. CV och RS funkar lika i tomgångskretsen. Dvs, den ska klara blipp-testen - då är de bra inställda.

andersbrink skrev:
2293593 Tömda förgasare fixar man inte med högre bensinnivå i flottörhuset. man fixar det med mer flöde i bensintillförseln. Använd ett STORT soppafilter - de små flödar för dåligt.QUOTE]

Har juh inget soppafilter! Mer än det som sitter på kranen i tanken. Har iof funderat på om det skulle vara igensatt, men jag tycker det verkar långsökt då det är "högt". Har ej pingelkran utan orginales, kör en -91 som är RS konverterad av Ronny. Han borde ha sagt något om kranen om den inte skulle kunna leverera, men det är endå en tanke som nöter i bakhuvudet.

Tänkte testa och köra på 11000 varv på 3ans växel för å kolla om det var bensintorsk eller att fuggarna inte får luft vid 240. Fast på 3:an har man ju inte trottlarna i topp vid fullvarv så det var inte så enkelt som min första tanke sa. :huvet Kanske får bänka den för att få svaret.

henrixo skrev:
2293557 Ok, nålen sitter i mellersta hacket så man kanske kan pröva. Mäter man mellan godset i förgasaren och blecket där nålventilen ligger an eller?

Du mäter från flottörens undersida (det som är undersida när förgasaren sitter rätt monterad) till förgasarens gods. Ge akt på att vissa förgasare där skall detta mätas UTAN packning och nere i det spår packningen sitter i.
Det gäller alltså att veta detta.
Och ja, måttet skall infalla EXAKT när flottörens lilla tunga NUDDAR nålens återfjädrande stift.

Från 20 till 17 är alltå en HÖJNING av nivån.

andersbrink skrev:
2294132 Avluftningen av tanken? Ställt bensinkranen på PRI och provat om det blir bättre, dvs taskig vakumventil i kranen?

Hur lätt skall det gå att blåsa i avluftningsslangen? Det är inte som att blåsa i ett MCD-sugrör direkt, men det kommer in luft i tanken om jag blåser. Jag får "ta i" lite grann iof. PRI läget skall undersökas, det har jag inte tänkt på! Tack för tipsen.

Hur vanligt/ovanligt är det att luften "tar slut" runt insugen 2, 3:ans insug inte får tillräckligt? Skall jag slå den tanken i graven eller finns den möjligheten?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg