Förgasarjustering

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Har monterat på dynojet kit på hojjen och ska dra och justera den så småningom. Har några funderingar över hur mycket de rekommenderade justeringarna från dynojet (installationsanvisningarna) kan avvika från de som kommer ge bästa effektkurvan och toppeffekt.

Dessutom blev jag verkligen förvånad när jag tog isär mina gasare. Jag hade 140/132,5 munstycken installerade original, och i dynojetanvisningarna stod det att man skulle använda 132/128 (med slipon).

Dessutom när jag skulle justera blandskruvarna så upptäckte jag att de var utskruvade ca 3-3,5 varv original, och dynojet säger att de ska vara utskruvade bara 2,5 varv.

Har jag precis strypt bensintillförseln med mitt dynojet?! Låter detta rimligt? Jag lär ju gå riktigt snålt också pga sliponet.

Hur vet man när en hojj går snålt?

Skumma med allt ovanstående är ju också att min hojj gick väldigt bra innan jag rörde den.

Ska boka tid hos Henning snart så att han får leka med gasarna. Fråga; Vad exakt är det man ändrar när man "justerar" förgasare, är det bara blandskruv och munstycke som man leker med?

Vet någon här om Henning använder sig av lambda sond när han trimmar gasare, eller kör han bara på känn?

Tack för svar!

/a

vanliga munstycken är märkta med diametern på hålet i munstycket.
dynojet märker sina med vilket flöde munstycket har.

det man brukar titta på när man ställer in förgasare är

1.flotör nivån
2.huvudmunstycket
3.trottel nålen
4.bland skruvarna

den här sidan är inte så dum
http://www.factorypro.com
gå in på "MC tech" och "CV carb tuning"

/Mattias

Last edited:
Grabben som meckade med hojen innan du köpte den hade nog redan ställt in den optimalt. Att först köpa ett Dynokit och sen åka upp på en Dynamometer är ju lixom kaka på kaka. Med det undantaget att den första kakan är helt onödig.

Du kan bestycka om din hoj mycket billigare med originalkomponenter. Istället för ett Dynojet-kit ska man låta en Dyno-snubbe ställa in den åt sig.

Har du möjlighet tycker jag att du ska försöka lämna tillbaka Dynojet-crappet.

Läs "MC tech -> CV Carb Tuning" på http://www.factorypro.com istället så vet du vad Dyno-snubben kommer att göra för pengarna som du nu istället har lagt på ett onödigt Dynojet kit.

Lugna ner dig andersbrink, dynojetkittet beställde jag redan i Augusti förra året innan jag hade någon aning om förgasare. Nu när jag monterat det och läst lite på factorypro så upptäckte man ju hur lite det var som ändrades.

Dock en sak, dynojetnålen är mycket smalare än originalnålarna. Det kan väl påverka?

Längre fast mjukare fjädrar till trottlarna monterades också, bara larv eller?

Förresten, hur skiljer sig factorypro kit mot dynojet kit? Jag köpte mina grejjer från kkracing och blev erbjuden factorypro kit först.

/a

Last edited:
Lixomjamenvafandå!

Lär ta i lite så att nån annan som kanske tänker införskaffa nåt, tänker en och två gånger på att köpa ett kit. Dvs när man kan fixa det själv betydligt billigare (kanske med lite hjälp från sporthoj.com).

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back