Förgasarfrågor

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Hallå!

1. Bytte munstycken häromdagen och noterade att när jag dränerade varje förgasare för sig så rann det ut nästan 50% mer bensin ut på förgasaren längst till vänster än de tre till höger. Har börjat fundera om jag inte ska ta och mäta bensinnivån i de och kanske synkronisera dem.

Hojjen går fint, det är det som är det konstiga. Borde inte överflödig bensin visa sig i motorgången? Eller rann det ut mer bensin just eftersom hojjen satt på sidostödet?

2. När man ska mäta nivån, ska man göra det med förgasarna öppna med en linjal eller ska man göra det med förgasarna monterade och med en slang till dräneringsröret? Vilken metod är mest exakt?

3. Vet någon vart man kan köpa slang, t-kopplingar samt ventiler till en hemmagjord synkroniseringsjusterare?

Tack!

/a

Är det inte så att soppaslangen går in vid den förgasaren, dessutom kanske du tömde den först. Då rinner allt som är mellan förgasarna också ut. Mao helt normalt.
Vad gäller nivå och Mikuni mäts den med förgasaren upp och ner med lite lutning så att nålventilerna inte trycks ihop för mycket. Dom ska liksom stanna. Då mäter du vinkelrätt från packningsytan utan packning till flottörens högsta punkt.
Biltema har väl det mesta.

Ang flotörnivån så mäts den på R1 genom att sätta en slang på avtappningen å se nivån/ Suzukin jag hadde mätte man höjden på flotören från kanten av förgasarna.
Köp en rephandbok om du ska ställa nivån å synka så du vet hur du går till väga med tanke på mått mm

Synkapparaturen består av:

4-slangar ihopsatta nertill med t-rör.
längd ca 1meter.
fastklamrade på ett brett bräda lr något.
Fyll slangarna ung till hälften med vatten.
Därefter slangar till varje förgasare.

Biltema har både slang&t-rör :D

bippen skrev:
Är det inte så att soppaslangen går in vid den förgasaren, dessutom kanske du tömde den först. Då rinner allt som är mellan förgasarna också ut. Mao helt normalt.

Du har nog rätt bippen, silly me.

Eftersom jag förmodligen inte kommer behöver justera nivån så kan jag försöka med rörtricket istället så slipper jag ta isär förgasarna(igen).

En fråga angående synkningen. Hur stort vakuum blir det?

Är det inte risk att motorn kommer suga vatten om jag använder samma storlek på slang som sitter vid insugsgummina?

Om jag har 2 meter höjd och har nivån t ex halvmetern från golvet, är det någon risk?

/a

Last edited:
Fixa en bräda med 4 enmeters slangar å fyll en bit upp med färgat vatten.
Eftersom dom är hopkopplade nertill så suger förgasarna mot varandra så nivån blir det ingen skillnad på förutom om dom är osynkade, kan gasa hur mycke du vill inga problem med att vattnet sugs in i motorn.

Har tidigare provat en variant med en slang till varje förgasare ner i en hink vatten å den funkar den med fast du måste ha så jävla långa slangar....suget lyfte vattnet ca 7meter i varje slang

YZF-1000-R1 skrev:
Fixa en bräda med 4 enmeters slangar å fyll en bit upp med färgat vatten.
Eftersom dom är hopkopplade nertill så suger förgasarna mot varandra så nivån blir det ingen skillnad på förutom om dom är osynkade, kan gasa hur mycke du vill inga problem med att vattnet sugs in i motorn.

Har tidigare provat en variant med en slang till varje förgasare ner i en hink vatten å den funkar den med fast du måste ha så jävla långa slangar....suget lyfte vattnet ca 7meter i varje slang

Låter finfint! Tackar ödmjukast YZF-1000-R1.

/a

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back