Förgasarfråga

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej
Som avslappning mitt i tentapluggandet håller jag på och pillar med min förgasare, en Keihin fcr-mx39.
När jag skruvade isär den så glömde jag kolla hur många varv från botten pilotskruven satt... Någon som har ett ungefärligt riktmärke, eller måste jag pröva mig fram?
Sen står det att jag inte ska skruva loss TPS:en om jag inte ska byta den, och det vill jag inte göra helst. Varför är det så?
Grymt tacksam för svar
MVH
Henrik

Jepp, jag har sökt men inte hittat något...

henrikkrueger skrev:
2208727 Hej
Som avslappning mitt i tentapluggandet håller jag på och pillar med min förgasare, en Keihin fcr-mx39.
När jag skruvade isär den så glömde jag kolla hur många varv från botten pilotskruven satt... Någon som har ett ungefärligt riktmärke, eller måste jag pröva mig fram?
Sen står det att jag inte ska skruva loss TPS:en om jag inte ska byta den, och det vill jag inte göra helst. Varför är det så?
Grymt tacksam för svar
MVH
Henrik

Jepp, jag har sökt men inte hittat något...
Min bränsleskruv står ca 1,5 varv ut,iochförsig på en Husa,men det ska va ganska lika,om lågfartsmunstycket är rätt storlek.
TPS givaren är injusterad på nåt vis.Finns beskrivet i Rephandbok på Husaberg.se, men det är ju inte säkert att Yamaha har samma värden,men ganska troligt.

För att justera blandskruven, skruva in i botten, ut ett par varv (eller ställ den som rekomenderas i instruktionsboken). Sedan varmkörd - med motor igång och tomgången lågt ställd - skruva nu in skruven tills tomgången skjunker (motorn går dåligt), räkna hur många varv du kan skruva ut från detta läge innan motorn går dåligt igen. Sätt skruven mitt i mellan dessa lägen. Detta skall ge det läge där motorn går bäst. Eventuellt kan du nu ställa tomgången ännu lägre och finjustera på blandskruven till det läge där motorn går allra bäst. Funkar inte detta så är lågfartsmustycket för stort eller för litet. Om du kan skruv in blandskruven helt utan att tomgången försämras så är lågfartsmunstycket för stort. Om du får avgasknallar när du slår av gasen så går motorn för magert, skruva ut blandskruven.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT