Förgasarfråga KTM 640

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Hej igen.
Efter att ha bytt till en Keihin FCR flatside-förgasare förra året hade jag lite bekymmer med att hojen liksom magrade ut vid slökörning i stan. Detta justerade jag bort genom att justera luft/bränsleskruven. Kanske en fullösning men det fungerade.
I vintras byggde jag om chokestyrningen från pinne på förgasarsida till reglage på styret via vajer. Funkade fint.
Årets bekymmer är att den tjuvstannar. Kör en liten vända, varm och fin motor. Kommer fram till en vägkorsning och den bara dör. Som om jag vridit om nyckeln. Gasar jag till innan jag stannar så är det nog inga bekymmer.
Känns ju som det är bränslebrist.
Vad kan jag ha gjort för att få detta fenomen och vad tror ni jag bör göra för att bli av med det?

images(4).jpg

Hur står skruven i förhållandet mot vad som rekommenderas, då kan man få en indikation på hur fett den går.
Rätt storlek på munstyckena ?
Många har en tendens att köra med för stora munstycken. -hojen går inte bättre för det.
Bäst är att ha rätt storlek.

Hej igen.
Efter att ha bytt till en Keihin FCR flatside-förgasare förra året hade jag lite bekymmer med att hojen liksom magrade ut vid slökörning i stan. Detta justerade jag bort genom att justera luft/bränsleskruven. Kanske en fullösning men det fungerade.
I vintras byggde jag om chokestyrningen från pinne på förgasarsida till reglage på styret via vajer. Funkade fint.
Årets bekymmer är att den tjuvstannar. Kör en liten vända, varm och fin motor. Kommer fram till en vägkorsning och den bara dör. Som om jag vridit om nyckeln. Gasar jag till innan jag stannar så är det nog inga bekymmer.
Känns ju som det är bränslebrist.
Vad kan jag ha gjort för att få detta fenomen och vad tror ni jag bör göra för att bli av med det?

View attachment 514609
Har du skräp i lågfartsmunstycket? Ta loss, peta igenom en lämplig koppartråd några gånger, rengör med förgasarrengöring och prova igen.

Edit: Kolla kanalen också, min erfarenhet (från helt andra motorcyklar :) ) säger att det brukar ha knaskat igen i just munstycket om det är intermittent men...

Hur står skruven i förhållandet mot vad som rekommenderas, då kan man få en indikation på hur fett den går.
Rätt storlek på munstyckena ?
Många har en tendens att köra med för stora munstycken. -hojen går inte bättre för det.
Bäst är att ha rätt storlek.
För att svara enkelt: Vet inte. 😁
Men det kan jag ta reda på. Det är inte OEM-skruv utan en flådig eftermarknadstjosan som är lätt att justera.

Har du skräp i lågfartsmunstycket? Ta loss, peta igenom en lämplig koppartråd några gånger, rengör med förgasarrengöring och prova igen.

Edit: Kolla kanalen också, min erfarenhet (från helt andra motorcyklar :) ) säger att det brukar ha knaskat igen i just munstycket om det är intermittent men...
Så kan det ju vara. Som sista åtgärd får jag väl ta mig i kragen och meka lite grand. :giggle:
Vad menar du med "Kanalen" Det är ett förgasaruttryck som gått mig helt förbi.

Så kan det ju vara. Som sista åtgärd får jag väl ta mig i kragen och meka lite grand. :giggle:
Vad menar du med "Kanalen" Det är ett förgasaruttryck som gått mig helt förbi.
Det heter säkert något annat egentligen. Hålet i förgasarkroppen som mynnar i trottelröret (heter också säkert något annat :) ) är vad jag menar.

om hojen går på tomgång så skruvar du in luftskruven tills motorn börjar gå dåligt, sen skruvar du ut skruven tills motorn börjar gå dåligt , sen ställer du in skruven mitt emellan dessa lägen.
skruva därefter in skruven i botten för att ta reda på hur många varv den var ute.
Ta reda på grundinställningen för förgasaren (typ 2,5 varv).
Är det mer utskruvat så har du för stort lågfartsmunstycke.
Är det mindre urskruvat så är munstycket för litet eller igensatt.
Är det igensatt så måste mer bensin komma via de andra munstycken och det blir sämre gasrespons/ känsla

om hojen går på tomgång så skruvar du in luftskruven tills motorn börjar gå dåligt, sen skruvar du ut skruven tills motorn börjar gå dåligt , sen ställer du in skruven mitt emellan dessa lägen.
skruva därefter in skruven i botten för att ta reda på hur många varv den var ute.
Ta reda på grundinställningen för förgasaren (typ 2,5 varv).
Är det igensatt så måste mer bensin komma via de andra munstycken och det blir sämre gasrespons/ känsla
Det där var ju ett fullkomligt logiskt och helt fantastiskt tips som mottages tacksamt.
Trots körning med förgasarhojar sedan 1984 är det lite av trolleri för mig hur de ställs in.

Fast tvärtom då du får fetare blandning när du skruvar blandskruven utåt.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back