Förgasare

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Tjenare. Nu är det så att jag ännu inte har fått igång min RS :huvet. Vart och hur byter jag munstyckena? Huvudmunstycken vet jag vart det sitter men har aldrig fattat vart lågfartsmunstycket sitter. Hur många olika finns det? Huvudmunstycke, lågfartsmuntycke, finns det fler?
 
tomgångsmunstycke osv. :mattias Det beror på vilken slags förgasare du har vart de sitter men du hittar nog alla 3 inne i flotörhuset :tummenupp
 
philsson skrev:
tomgångsmunstycke osv. :mattias Det beror på vilken slags förgasare du har vart de sitter men du hittar nog alla 3 inne i flotörhuset :tummenupp

Lågfartsmunstyvcket sitter framför huvudmunstycket om jahg inte minns fel. Men gör som philsson säger. Ganska logiskt.
 
philsson skrev:
tomgångsmunstycke osv. :mattias Det beror på vilken slags förgasare du har vart de sitter men du hittar nog alla 3 inne i flotörhuset :tummenupp
Jo ja hittade dom nu när jag öppnade. Mitt problem är att det låter "knack-knack" vid 4-5k varv... Kan det vara för att jag har ett för snålt tomgångsmunstycke?
Edit: Jag har hört liknande historier från t.ex. svanen när hans cylinder skar.. Men nu är det så att jag PRECIS har bytt cylinder och kanske bara haft den på i några minuter högst, och för säkerhetsskull kört på oljeblandat i bensinen
 
Snubbben skrev:
Jo ja hittade dom nu när jag öppnade. Mitt problem är att det låter "knack-knack" vid 4-5k varv... Kan det vara för att jag har ett för snålt tomgångsmunstycke?
Edit: Jag har hört liknande historier från t.ex. svanen när hans cylinder skar.. Men nu är det så att jag PRECIS har bytt cylinder och kanske bara haft den på i några minuter högst, och för säkerhetsskull kört på oljeblandat i bensinen


Kollat lagrerna?
 
(lånar din tråd lite)
ja har också en aprilia, och är rätt osäker med det här med munstycken,
jag har bytt munstycke till storlek 142 men stiftet är fortfarande på
gränsen till vitt... så samma fråga här, finns det fler munstycken man
ska byta för att få den att gå rätt? :confused:

Ja, jag har läst Paddes tråd om betsyckning men jag får ingen klarhet i detta...

//Anton
 
Freerider88 skrev:
(lånar din tråd lite)
ja har också en aprilia, och är rätt osäker med det här med munstycken,
jag har bytt munstycke till storlek 142 men stiftet är fortfarande på
gränsen till vitt... så samma fråga här, finns det fler munstycken man
ska byta för att få den att gå rätt? :confused:

Ja, jag har läst Paddes tråd om betsyckning men jag får ingen klarhet i detta...

//Anton

Jag kör utan snorkeln i luftburken och avstrypt. 130 munstycke. Lite stort. Säker på att den inte drar tjyvluft. 65 lågfart tror jag...
 
AndersJohansson skrev:
Jag kör utan snorkeln i luftburken och avstrypt. 130 munstycke. Lite stort. Säker på att den inte drar tjyvluft. 65 lågfart tror jag...

Har inte kollat vad jag har i lågfart, men min är avstrypt med konfilter,
men jag har dragit en repa och kollade med original filter och stiftet var forfarande vitt.
Vad ska jag göra iaf du tror att den tjuvar luft och isånna fall varifrån...?

Kom på att jag har ju tillbakaledning av avgaser till luftburken eftersom
konfiltret fick plats i originalburken, tror du det är därför??
 
Freerider88 skrev:
Har inte kollat vad jag har i lågfart, men min är avstrypt med konfilter,
men jag har dragit en repa och kollade med original filter och stiftet var forfarande vitt.
Vad ska jag göra iaf du tror att den tjuvar luft och isånna fall varifrån...?

Kom på att jag har ju tillbakaledning av avgaser till luftburken eftersom
konfiltret fick plats i originalburken, tror du det är därför??

är antagligen gummit mellan förgasare och cylinder "insugs gummi"

törs väll nästan inte säga att jag har ett nästan nytt sånt ligandes, dra i väg PM om du vill ha det
 
RS "Alex" skrev:
är antagligen gummit mellan förgasare och cylinder "insugs gummi"

törs väll nästan inte säga att jag har ett nästan nytt sånt ligandes, dra i väg PM om du vill ha det

Men hojen har ju bara gått 350 mil, nästan ny ju,
kanske ska satsa på nya slangklämmor för dom verkar lite kassa...
 
Freerider88 skrev:
Men hojen har ju bara gått 350 mil, nästan ny ju,
kanske ska satsa på nya slangklämmor för dom verkar lite kassa...

a då lär det ju inte vara det, annars torkar dom ganska fort men inte då, om det inte är en gammal cykel som ståt stilla för då är det ännu högre risk att det är det.
 
AndersJohansson skrev:
Kollat lagrerna?
Det är ju det som är så roligt... Jag trodde också det var lagren och hade redan fixat det om jag visste. Men ljudet slutar HELT när man chokar och upphör nästan helt när den e varm utan choke. Det låter vid nästan exakt samma varvtal när jag Släpper gasen inte när ja gasar på. Vid cirka 4-6k varv så ja tänkte att det kanske var vid "övergången" till lågfartsmunstycket det låter... Jag har också en till fråga, hur funkar YPVS:en? Jag gasade på till cirka 6-7k och jag såg ej att det rörde sig, är det bara när man håller gas den öppnar sig eller beroende på varvtal?
 
Snubbben skrev:
Det är ju det som är så roligt... Jag trodde också det var lagren och hade redan fixat det om jag visste. Men ljudet slutar HELT när man chokar och upphör nästan helt när den e varm utan choke. Det låter vid nästan exakt samma varvtal när jag Släpper gasen inte när ja gasar på. Vid cirka 4-6k varv så ja tänkte att det kanske var vid "övergången" till lågfartsmunstycket det låter... Jag har också en till fråga, hur funkar YPVS:en? Jag gasade på till cirka 6-7k och jag såg ej att det rörde sig, är det bara när man håller gas den öppnar sig eller beroende på varvtal?

ypvs har skrammlaha ha inte aprilia

den är öppen upp till 2500rpm sen stängs,öppnas igen vid 8000-8500
 
RS "Alex" skrev:
ypvs har skrammlaha ha inte aprilia

den är öppen upp till 2500rpm sen stängs,öppnas igen vid 8000-8500
Ok... Vet ni nåt enkelt sett att se om den funkar som den ska? Har inte kommit på nåt bra sätt än :kocko
 
Snubbben skrev:
Ok... Vet ni nåt enkelt sett att se om den funkar som den ska? Har inte kommit på nåt bra sätt än :kocko

Du märker det rätt lätt om du gasar upp över 8000 rpm.

Vid 8000 rpm så ändras ljudet o hojen sticker iväg.

Är inte avgasporten inkopplad så orkar den knappt varva över 9000rpm.
 
Snubbben skrev:
Det är ju det som är så roligt... Jag trodde också det var lagren och hade redan fixat det om jag visste. Men ljudet slutar HELT när man chokar och upphör nästan helt när den e varm utan choke. Det låter vid nästan exakt samma varvtal när jag Släpper gasen inte när ja gasar på. Vid cirka 4-6k varv så ja tänkte att det kanske var vid "övergången" till lågfartsmunstycket det låter... Jag har också en till fråga, hur funkar YPVS:en? Jag gasade på till cirka 6-7k och jag såg ej att det rörde sig, är det bara när man håller gas den öppnar sig eller beroende på varvtal?


Vad kör du för bensin, en del spikar om man kör på 95...
 
Om stiftet är en tendens till vitt så kör inte en meter till. Fixa det, antingen höjjer du nålen. Sen får du prova igen. Om inte de räcker så får du byta munstycke.

Om den drar tjuvluft, det kollar du genom att spruta startgas runt där du tror den drar tjuvluft. Går motorn upp i varv så läcker det.
 
DJM skrev:
Om stiftet är en tendens till vitt så kör inte en meter till. Fixa det, antingen höjjer du nålen. Sen får du prova igen. Om inte de räcker så får du byta munstycke.

Om den drar tjuvluft, det kollar du genom att spruta startgas runt där du tror den drar tjuvluft. Går motorn upp i varv så läcker det.


Får kolla, tycker inte den borde tjuvdra :rofl ... men men, storlek 142 ostrypt and up we go :huvet

Men det måste bli gjort...

Nålen = sopa, luft blandning ??
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top