Förgasare till GPZ 1100 -82?!?

KawaDuce

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki GPZ 1100 -82, numera med förgasare.
Är stolt ägare av en GPZ 1100 från insprutningspionjärernas ljuva dagar, men tyvärr så är den sk "datorn" (typ handlött kretskort... :tummenupp ) inte så lycklig. Där det egentligen skulle suttit någon typ av kondensator (tror jag) finns det istället en ganska snygg, svart fläck som luktar så där mysigt elektriskt... Om nu Kawasaki inte hade huggit av sig tungan så fort det handlar om sådana saker som detaljinformation om exakt vilken typ av kondning det handlar om så hade jag ju kunnat använda mina högstadiekunskaper i lödning och för en billig penning fixat "datorn"... Men, ingen tunga, ingen info...förutom priset på en ny box...smålandsfostrade farfar vände sig i graven, jag lovar!

Alltså återstår bara att försöka få fart på hojen med hjälp av en uppsättning hederliga förgasare. Och det är här som jag ödmjukast hoppas på hjälp från er som vet - har själv hört att en brygga från 1100 GSX-R från -91 skall fungera mer eller mindre rakt av?!? Nån som har prövat? Kan det vara så att bryggor från -F och -G från samma år kan passa?

GPZ-farfar börjar bli riktigt :mad: på att stå i garaget och inte kunna ge sig ut på gatorna och flexa sina fortfarande förvånansvärt vältrimmade biceps... Tips och råd emottages med öppna armar!
 
KawaDuce skrev:
Är stolt ägare av en GPZ 1100 från insprutningspionjärernas ljuva dagar, men tyvärr så är den sk "datorn" (typ handlött kretskort... :tummenupp ) inte så lycklig. Där det egentligen skulle suttit någon typ av kondensator (tror jag) finns det istället en ganska snygg, svart fläck som luktar så där mysigt elektriskt... Om nu Kawasaki inte hade huggit av sig tungan så fort det handlar om sådana saker som detaljinformation om exakt vilken typ av kondning det handlar om så hade jag ju kunnat använda mina högstadiekunskaper i lödning och för en billig penning fixat "datorn"... Men, ingen tunga, ingen info...förutom priset på en ny box...smålandsfostrade farfar vände sig i graven, jag lovar!

Alltså återstår bara att försöka få fart på hojen med hjälp av en uppsättning hederliga förgasare. Och det är här som jag ödmjukast hoppas på hjälp från er som vet - har själv hört att en brygga från 1100 GSX-R från -91 skall fungera mer eller mindre rakt av?!? Nån som har prövat? Kan det vara så att bryggor från -F och -G från samma år kan passa?

GPZ-farfar börjar bli riktigt :mad: på att stå i garaget och inte kunna ge sig ut på gatorna och flexa sina fortfarande förvånansvärt vältrimmade biceps... Tips och råd emottages med öppna armar!
Du har inte efterfrågat din el-låda på någon hojskrot?
 
KawaDuce skrev:
Är stolt ägare av en GPZ 1100 från insprutningspionjärernas ljuva dagar, men tyvärr så är den sk "datorn" (typ handlött kretskort... :tummenupp ) inte så lycklig.
Händelsevis har jag nog en box till en -81 liggande. :7peta
Det är inte riktigt samma men den kan fungera. Rimligen borde den ge samma utdata till insprutningen iaf, jag tror de ändrade lite i diagnostikmöjligheterna bara.

Jag tror t.o.m att den är hel, om den inte "legat sönder" de senaste åren....

Annars borde en gammal brygga från den icke-insprutade Z1000 fungera rakt av, det är egentligen samma motor.
 
Last edited:
Det finns ingen med fungerande box som kan öppna och titta efter vad det ska vara för komponent du saknar?
 
KawaDuce skrev:
Alltså återstår bara att försöka få fart på hojen med hjälp av en uppsättning hederliga förgasare. Och det är här som jag ödmjukast hoppas på hjälp från er som vet - har själv hört att en brygga från 1100 GSX-R från -91 skall fungera mer eller mindre rakt av?!? Nån som har prövat? Kan det vara så att bryggor från -F och -G från samma år kan passa?

Alla gamla Kawa900/1000 samt _alla_ luft/oljekylda GSF/GSXR-förgasare passar den delning som ditt topplock har. Försök hitta en 32 eller 34 mm förgasare. Helst en Mikuni VM33 round-slide. Större än så är din motor inte behjälp av.
 
Insprut box....

...har en spritt ny liggande på hyllan. I original låda.
Den är till 81-82 års modell.
Intersserad ??
 
bela tasnadi skrev:
...har en spritt ny liggande på hyllan. I original låda.
Den är till 81-82 års modell.
Intersserad ??

Sorry, -81, A1 modellen. det är visst samma låda B, på 82-83 .
 
Känns som att helt plötsligt få prata med oraklet i Delfi det här... :Bugar !

Bela/Jåke/Tassen: Finns det nån möjlighet att ta reda på om boxen är till A eller B? Om jag förstod Tassen rätt så funkar det EJ med -81:a box på min -82:a? Jag är självklart intresserad av ett köp av en fungerande box (förutsatt att farfar inte vänder sig ett varv till i graven :D )!

Andersbrink:Alla GSXR = även 750? Och så tänker jag att det kanske blir lite strul med insugsgummina? Slutligen, eftersom jag är både :va och ibland :kocko så vet jag inte hur jag identifierar en VM33 round-slide... Sitter den på någon specifik modell, eller är det en brygga som man köper direkt från Mikuni?

/...fantastiskt tacksam för alla svar hittills! Är ljusår närmare att höra originalpiporna mullra igen :)
 
KawaDuce skrev:
Bela/Jåke/Tassen: Finns det nån möjlighet att ta reda på om boxen är till A eller B? Om jag förstod Tassen rätt så funkar det EJ med -81:a box på min -82:a? Jag är självklart intresserad av ett köp av en fungerande box (förutsatt att farfar inte vänder sig ett varv till i graven :D )!
tassen har rätt (i detta fall), 81 och 82 är inte riktigt samma box. Jag kommer inte ihåg vad det stod i mekboken om skillnaderna, men om nån har en går det nog att reda ut ifall man kan köra farfar med en äldre box trots att den saknar nåra funktioner. Det är inte en helt ny box från ena året till det andra, bara smärre modifieringar...Isf kan du få prova med min, om det funkar är den billigare än en förgasarbrygga.
Kanske....?
 
Last edited:
Alla luft/olje-kylda 750-förgasare passar din hoj, iaf delningen. Däremot blir dina insugsgummin VÄLDIGT trånga med 36mm och större.

VM33 roundslide användes på 80-tals Z900/Z1000 för racingändamål, ungefär som RS36/38/40 används idag på gixxrarna.
 
Jåke skrev:
tassen har rätt (i detta fall), 81 och 82 är inte riktigt samma box. Jag kommer inte ihåg vad det stod i mekboken om skillnaderna, men om nån har en går det nog att reda ut ifall man kan köra svärfars med en äldre box trots att den saknar nåra funktioner. Det är inte en helt ny box från ena året till det andra, bara smärre modifieringar...Isf kan du få prova med min, om det funkar är den billigare än en förgasarbrygga.
Kanske....?
Vadå..(detta fall)?? :lol :hihi :fyllisar , jag har inte ramlat....

testfunktion en är inte lika, kommer inte ihåg vilken var vad, sen är det inte säkert att kontaktdonet passar från kablaget...tror det var 12-13 år sedan man lekte med det här....skicka digit.bild på boxen så kollar jag hur den ser ut mot min box...ok?
 
KawaDuce skrev:
Känns som att helt plötsligt få prata med oraklet i Delfi det här... :Bugar !

Bela/Jåke/Tassen: Finns det nån möjlighet att ta reda på om boxen är till A eller B? Om jag förstod Tassen rätt så funkar det EJ med -81:a box på min -82:a? Jag är självklart intresserad av ett köp av en fungerande box (förutsatt att farfar inte vänder sig ett varv till i graven :D )!

Andersbrink:Alla GSXR = även 750? Och så tänker jag att det kanske blir lite strul med insugsgummina? Slutligen, eftersom jag är både :va och ibland :kocko så vet jag inte hur jag identifierar en VM33 round-slide... Sitter den på någon specifik modell, eller är det en brygga som man köper direkt från Mikuni?

/...fantastiskt tacksam för alla svar hittills! Är ljusår närmare att höra originalpiporna mullra igen :)

Det står på serie eller partnr, finns ett A eller B med i det numret på boxen.
 
tassen skrev:
Vadå..(detta fall)?? :lol :hihi :fyllisar , jag har inte ramlat....

testfunktion en är inte lika, kommer inte ihåg vilken var vad, sen är det inte säkert att kontaktdonet passar från kablaget...tror det var 12-13 år sedan man lekte med det här....skicka digit.bild på boxen så kollar jag hur den ser ut mot min box...ok?

:rofl

På den senare har jag för mig att det bla finns en rudimentär självdiagnostik som saknas på -81 med bla en liten display/fönster. Rätt?
Däremot är jag 87% säker på att anslutningen är den samma även om antalet tåtar i kabeln kanske är olika. Men isåfall saknas ju bara nåra stift i den äldre. Jag tror inte de gjorde några andra ändringar på hojen mellan de åren förutom liten uppdatering av innanmätet i boxen. :confused:

Båda årsmodellerna täcks av samma Haynes-bok med fina bilder... :3freak

Edit: Eller åxå passar elektroniken inte alls, det var som sagt nåra år sedan :död
 
Last edited:
:Bugar Vansinnigt mycke tack till alla som bidragt med sina kunskaper! :Bugar

Dags för mig att dammsuga mc-skrotarna i moder Svea efter en radda VM33 roundslides... känns liksom bäst om det är Kawa-grejor :yoparty i alla fall...

Jåke, om det är ok med dig så skickar jag en bild på min box till dig?! Vem vet, och i alla fall kanske vi blir lite klokare!!

Återigen, tack för tipsen!!
 
KawaDuce skrev:
Jåke, om det är ok med dig så skickar jag en bild på min box till dig?! Vem vet, och i alla fall kanske vi blir lite klokare!!
Jamenvisst!

Hittade förresten en sak på det vida Internet, den här killen har/hade en fungerande box till en -82 för 100 USD !!! Kolla en bit ner på sidan...
http://www.oldkawman.com/gpzparts.html
 
Last edited:
Tjena Jag höll på me insprutningen på min gpz men jag slet bort allt i hop och satte på en förgasarbrygga från z 1000j funkar perfekt märkte ingen större skillnad på effekten heller

svenne
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top